راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خرابکاری صنعتی خطر جدی در مسیر برند ملی

توکل در پاسخ به راه پرداخت: هیچ اجباری وجود ندارد که صنایع از آزمایشگاه‌های ما عبور کنند. این مجموعه مسیری را فراهم کرده تا تولیدکننده در روند زنجیره تأمین کمترین زیان ممکن را متحمل شوند.

مدیریت زنجیره تأمین و تسهیلگری در صنعت الکترونیک ایران و همچنین ارائه سبد کامل خدمات و محصولات شامل طراحی مهندسی، تحقیق و توسعه، مهندسی معکوس، تولید و تأمین بردهای مدارچاپی های‌تک، تأمین قطعات الکترونیک اصل، غربالگری و تشخیص هویت قطعات الکترونیک، تأمین استنسیل لیزری و مونتاژ از جمله مواردی است که در مرکز جامع آزمون، غربالگری و تشخیص هویت قطعات الکترونیک ایران توسط شرکت عرش‌گستر مدیریت و اجرا می‌شود. هدف اصلی در این مجموعه هویت‌یابی محصولات و جلوگیری از ورود قطعات غیر اصل به صنعت و مخصوصاً صنایع های‌تک است.

یکی دیگر از راهبردهای مهم و قابل‌توجه این مرکز غربالگری نیز مدیریت و پیگیری روند خرابکاری صنعتی است. موضوعی که نه‌تنها بر تولید و صنعت کشور اثرات نامطلوبی وارد می‌کند بلکه هویت برند ملی را نیز با بدنامی مواجه خواهد کرد. از همین رو این مجموعه در بخش همکاری با معاونت علمی دولت امکانی را فراهم کرده تا بر اساس خواست و نیاز صنایع هایتک قطعات به طور کامل مورد آزمایش قرار بگیرند. در بخش خصوصی نیز این انتخاب پیش‌روی صاحبان صنایع است تا با گذر از گیت‌های آزمایشگاهی، محصول باکیفیت‌تری را وارد بازار کنند. همچنین ریسک پرداخت هزینه قطعه اصل و دریافت قطعات تقلبی نیز به شکل محسوسی کاهش پیدا خواهد کرد.


توجه به حوزه الکترونیک در گروه صنایع مادر


به گزارش راه پرداخت، نسیم توکل، مدیرعامل مرکز قطع آزمون رسانا در نشست خبری این مجموعه با ارائه توضیحانی درباره تاریخچه و سیر حرکتی این مؤسسه گفت: «سال ۷۹ این شرکت تأسیس شده و کار اصلی آن مدیریت زنجیره تأمین در صنعت الکترونیک ایران است. ۲۰ سال فعالیت به‌عنوان بازوی اجرایی تولیدکنندگان در صنعت الکترونیک به ما نشان داد که ضعف‌های گسترده‌ای را در زمینه تأمین داریم. به این معنی که در ۹ ماه گذشته سال ۹۹ نزدیک به ۱۲۸ میلیون دلار آمار رسمی است که درباره واردات قطعات الکترونیکی وجود دارد. تقریباً ۴ عنوان از اصلی‌ترین نوع دسته‌بندی قطعات بررسی شدند. علاوه‌برآن بسیاری از قطعات الکترونیک هم وجود دارند که سوار بر برد و مونتاژ شده وارد می‌شوند که در این آمار ثبت نشده است. این در حالی است که اگر بخواهیم بردهای مونتاژ شده را نیز محاسبه کنیم آمار نهایی به دوبرابر افزایش پیدا خواهد کرد.»

توکل همچنین در ادامه افزود: «حوزه الکترونیک یک صنعت مادر است که در اصل بسیاری از زیرصنایع عملاً در این حوزه قرار می‌گیرند. گستردگی این موضوع شامل قطعات الکترونیک خودروسازی، تجهیزات پزشکی، مخابرات، لوازم‌خانگی و بسیاری از محصولاتی است که به طور روزمره مورداستفاده قرار می‌گیرد. اوایل سال ۹۸ از بخش صنعت و صنایع های‌تک گزارش‌هایی مبنی‌بر اینکه وجود قطعات تقلبی در ایران و خرابکاری صنعتی میلیون‌ها دلار خسارت به صنایع کشور وارد کرده دریافت کرده‌ایم.»


اهمیت هویت‌یابی محصول


او درباره روند راه‌اندازی و ساخت آزمایشگاه کیفیت و هویت محصولات گفت: «بررسی‌هایی که در مهر سال گذشته انجام شد، بیانگر آن بود که تعداد مراکز آزمایش در دنیا بسیار کم است. ازآنجایی‌که مهد مراکز تأمین زنجیره تولید در چین و آمریکاست، عملاً همین کشورها شعبات مختلفی را در نقاط مختلف دنیا تأسیس کرده‌اند. ارتباطی با چین برقرار کرده‌ایم و در دانشگاه زیان چین یک مرکز آزمایشگاهی معتبر وجود دارد که تجربه‌های بسیار مهمی در این حوزه دارد. مدیریت می‌کنند. ایده همکاری با دولت زمانی موردتوجه قرار گرفت که چین باتوجه‌به تجربیات خود، پیشنهاد داد اگر سه ضلع بخش خصوصی، دولت و دانشگاه و صنعت در کنار هم نباشند این پروژه شکست خواهد خورد و تنها در صورت همکاری این سه ضلع است که بخش خصوصی خواهد توانست پروژه را تا انتها مدیریت کند.»

توکل در پاسخ به راه پرداخت درباره چگونگی ارتباط با بخش‌های مختلف دولتی و بخش خصوصی گفت: «هیچ اجباری وجود ندارد که صنایع از آزمایشگاه‌های ما عبور کنند. این مجموعه مسیری را فراهم کرده تا تولیدکننده در روند زنجیره تأمین کمترین زیان ممکن را متحمل شوند. بخش دولتی هم خود ترجیح داد تا با همکاری مستمر در بخش های‌تک درگیر خرابکاری صنعتی نشود. این موضوع برای هویت برند ملی و جلوگیری از هزینه‌های غیرضروری بسیار جدی و ضروری است. بخش خصوصی نیز در بخش صنایع پزشکی تمایلی بسیار جدی نسبت به موضوع آزمایش قطعات داشته است.»


هزینه‌های هنگفت بی‌توجهی به غربالگری


سعید صفوی، عضو هیئت‌مدیره مرکز جامع آزمون، غربالگری و تشخیص هویت قطعات الکترونیک ایران نیز درباره اهمیت مقوله غربالگری در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: «آسیب‌دیدن هریک از محصولات های‌تک هزینه‌ای بسیار گزاف بر دوش صنعت وارد کرد است. همچنین در این شرایط با دردسرهای بسیار جدی در مراحل بعدی زنجیره تأمین مواجه خواهیم شد. صنایع به شکل عمومی به ۴ بخش تقسیم می‌شوند که در دو گروه اول خراب‌شدن قطعه یا خطرآفرین نیست یا خطری بسیار اندک دارد. در لایه سوم اما با محصولاتی مواجه هستیم که اثرات بسیار مخربی را شاهد هستیم. در دسته چهارم مشکل اساسی این است که آسیب وارده علاوه بر هزینه‌های هنگفت از لحاظ اعتباری، جانی و ملی اثراتی بسیار مخرب دارد. در حقیقت این آزمایشگاه برای جلوگیری از مرحله سوم و مخصوصاً چهارم برنامه‌ریزی‌های خود را پیش می‌برد.»

همچنین آرمان اقدسی، مدیر آزمایشگاه مرکز غربالگری قطعه آزمون رسانا در بخش دیگری از این نشست خبر گفت: «پیگیری و مدیریت روند خرابکاری‌های صنعتی در این غربالگری اهمیتی بسیار جدی دارد. حقیقت این است که بیشترین ضرر و زیانی که در صورت نبود آزمایشگاه غربالگری با آن مواجه می‌شویم این است که گاهی حتی با آسیب‌دیدگی جدی و حتی حذف فیزیکی برخی دانشمندان با حمله بیولوژیک مواجه می‌شویم. شرایط تحریم نیز موقعیت را به سمتی پیش برده است که صنایع برای به‌دست‌آوردن قطعات همه تلاش خود را می‌کنند. در مواردی مجبور با استفاده از قطعات بازیافت هستیم. غربالگری هم امکان آزمایش و بررسی قطعات بازیافت الکترونیکی را برای تولیدکننده ممکن می‌کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.