راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پلتفرم‌های پرداخت الکترونیکی در جهان برای مقابله با کرونا چه کردند؟

با همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیکی نیز مانند بسیاری از صنایع نه تنها از این اتفاق تأثیر پذیرفته بلکه تلاش کرده برای کاستن از دامنه انتقال آن و همچنین سهولت انجام تبادلات پولی و مالی در کنار حفظ سلامت کاربران، روش‌ها و ابزارهای جدیدی را به‌کار گیرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت رایان پارسی، نشریه نیلسون ریپورت در شماره‌های اخیر خود که همزمان با اوج‌گیری شیوع کرونا منتشر شده‌اند به بررسی مجموعه اقدامات و تدابیری که زیرساخت‌ها و شبکه‌های پرداخت الکترونیکی با همکاری سایر پلتفرم‌های ارائه خدمات برای ارائه سرویس‌های متناسب با شرایط دورکاری، قرنطینه خانگی و سایر روش‌های پیشگیری پرداخته است. در ادامه به گوشه‌ای از این اقدامات به نقل از چند شماره اخیر نیلسون ریپورت پرداخته‌ایم:

در یکی از شماره‌های این نشریه آمده است:‌ «طی ماه‌های اخیر که پروتکل‌های بهداشتی شامل اقامت در منزل، زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی برای حفاظت از سلامت مردم در برابر همه‌گیری کووید 19 در کشورهای مختلف به اجرا گذاشته است، صادرکنندگان کارت‌های اعتباری و شرکت‌های مختلف فعال در این حوزه برای ارائه خدمات متنوع‌تر و سازگار با شرایط دورکاری و قرنطینه برای کسب‌وکارهای دچار رکود اقدامات خاصی را در دستور کار قرار داده‌اند.»

این اقدامات شامل راه‌اندازی سامانه Fast که یکی از سامانه‌های پرداخت مستمری بگیران از جمله مستمری بیکاری است که توانست در کمتر از4 هفته سقف پرداخت الکترونیکی خود را به 20 میلیون دلار افزایش دهد.

این سامانه به گونه ای طراحی شده که بتواند تمام اطلاعات درخواستی از جمله شماره کارت اعتباری یا بدهی را برای فروشندگان ارسال کند، اگر کاربر برای ارسال پول از سامانه جدیدی استفاده کند یک کد یکبار مصرف را به آدرس ایمیل پیشین کاربر برای تایید هویت او ارسال می‌کند. این سامانه همچنین کار خود را در شبکه آنلاین شرکت شروع کرده و هدف آن فعال شدن در وب‌سایت‌های کسب‌وکارهای خارج از شبکه شرکت در ماه‌های آینده است.

همچنین پردازشگر Stripe که اخیرا وظیفه پرداخت اعتباری 20 میلیون دلاری را عهده‌دار شده است و این امکان را فراهم می‌کند که با مرورگرها، سیستم‌های عامل و کارت‌های متفاوت و مورد نظر مشتریان عمل کند و سیستم PAYPAL که ارائه خدمات مشابهی را شروع کرده از این اقدامات به شمار ‌می‌آید.

Visa, Mastercard و American Express هم توانایی های پرداخت الکترونیکی خود را با رعایت استانداردهای ایمن در انتقال پول و معاملات تجاری به نمایش گذاشته‌اند.


سیستم پرداخت هزینه‌های مراقبت‌های پزشکی


در همین حال هر دو شرکت Fast  و Stripe هزینه‌های ایجاد یک پلتفرم دیجیتالی به نام Medical Payment Exchang(MPX) را تقبل کرده‌اند تا بتواند داد و ستدهای مالی که معمولا میان دوطرف صورت نمی‌گیرد را حل و فصل کند. این موارد پرداختی حدودا 40 درصد پرداخت‌های سالانه در آمریکا را شامل می شود. این سامانه سالانه 200 میلیون مورد مالی به میزان 40 میلیارد دلار را مدیریت می‌کند.

از سوی دیگر شرکت Echo Health بیمه گران را به پلتفرم مرتبط می‌کند تا مراکز پزشکی ازطریق پلتفرم دیجیتالی Deluxe به MPX متصل شوند، بیمه‌گذران می‌توانند چک‌های دیجیتالی را از این پلتفرم به صورت مجموعه فایل‌های قابل پردازش در سیستم های EPR همانند چک‌های کاغدی به مقاصد مورد نظر ارسال کنند. شرکت Echo Health به 160 هزار مرکز ارائه خدمات پزشکی در 50 هزار نقطه آمریکا متصل است.

شایان ذکر است، MPX نیز اولین پروژه مشترک برای سیستم Deluxe محسوب می‌شود؛ خدمات MPX شامل ارسال‌های Lukbox، پرداخت‌های دیجیتالی، خدمات پرداخت دستمزدها، پرداخت صورت حساب‌ها برای کسب‌وکارهای کوچک است.

همچنین مراکز بهداشتی می‌توانند هزینه خدمات خود را از طریق  ACH یا ویزا کارت‌های از پیش پرداخت شده دریافت کنند. این شرکت همزمان اطلاعات مربوط به پرداخت‌ها را که توسط  Echo Health جمع آوری شده است به شرکت‌های بیمه ارسال می‌کند.

شرکت خدماتی Deluxe نیز دارای بخش مدیریت خزانه‌داری است که در حال حاضر توسط 4.5 میلیون مرکز تجاری کوچک،  4 هزار موسسه مالی و بیش از 200 شرکت صاحب نام مورداستفاده می‌شود.

هر ساله این شرکت بیش از 8/2 تریلیون دلار دریافت و پرداخت مالی میان مشتریان و کسب‌وکارها را امکان‌پذیر می‌سازد؛ خدماتی که با گسترش کرونا و قرنطینه خانگی از اهمیت روز افزونی برخوردار شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.