راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راهکارهای خارج شدن کارت اعتباری از بن‌بست در کشور چیست؟

محمدرضا آشتیانی، مدیرعامل قسطا ازجمله ارائه‌دهندگان چهاردهمین رویداد فیناپ بود که درباره «کارت اعتباری در بن‌بست» صحبت کرد. او عنوان کرد که شرایط بد اقتصادی و کمبودهای مالی باعث می‌شود افراد در شرایط خاص تصمیمات درستی نگیرند. در خصوص حوزه اقتصادی مسئله پشتیبان موضوع مهمی است. آشتیانی در این خصوص گفت: «مسئله پشتیبان از جنس مسائل روانی است و اطمینان خاطر ایجاد می‌کند.»

او با اشاره به پس‌انداز افراد افزود: «9 دهک ما تقریباً پس‌اندازی ندارند و این نشان می‌دهد این 9 دهک پشتیبان مالی را احساس نمی‌کنند یعنی اگر اتفاق ناگهانی در زندگی‌شان رخ دهد، نمی‌توانند زندگی را مدیریت کنند. حالا سؤال این است اگر فکر کنیم لندتک‌ها، فین‌تک‌ها و شبکه بانکی مسئولیتی دارند در قبال این افراد، باید بر روی کدام مخاطبین متمرکز شد؟ واقعیت این است که در این خصوص فکر می‌کنم می‌توان گفت افرادی که پس‌انداز کمی دارند و عملاً زندگی‌شان سربه‎سر اداره می‌شود جزئی از مخاطبینمان هستند. در دنیا این مسئله با کارت اعتباری حل‌شده است و تأکید دارند کارت اعتباری پشتیبان است و تسهیلات پشتیبان نیست.»

مدیرعامل قسطا تشریح کرد: «شرکت‌هایی در دنیا برای ارائه کارت اعتباری وجود دارند و افرادی که پس‌انداز محدودی در ماه می‌توانند داشته باشند به آن‌ها مراجعه کرده و کارت اعتباری را تهیه می‌کنند و هر زمانی که احتیاج داشته باشند به کارت اعتباری خود مراجعه می‌کنند. واقعیت این است برخلاف برخی از نظرات، ما در ایران کارت اعتباری نداریم.»

او در ادامه به تفاوت‌های تسهیلات و کارت اعتباری اشاره کرد که کارت اعتباری وزن اصلی را به اعتبار فرد می‌دهد. موضوع دوم هم مسئله زمان مصرف است، به‌طوری‌که به دلیل بازپرداخت اقساط منطقی‌تر این است که فرد سریعاً وام خود را خرج کند ولی به‌وسیله کارت اعتباری این محدودیت وجود ندارد. شارژ مجدد و تفاوت در نرخ بهره از تفاوت‌های دیگر کارت اعتباری با تسهیلات است.

آشتیانی در خصوص ارائه راهکار برای خارج شدن کارت‌های اعتباری از بن‌بست گفت: «70 درصد کارت‌های اعتباری که در دست مردم جهان است همه از یکی از دو شرکت ویزا و مستر صادر شده و به این دلیل است که شرکت‌ها نمی‌توانند به این حوزه ورود کنند یا اگر هم اقدامی می‌کنند اقبال مردم بیشتر به سمت این دو کارت اعتباری است، درنتیجه یکی از کارها برای خارج شدن کارت‌های اعتباری از بن‌بست این است که این سرویس‌های خارجی بیایند و در کشور فعالیت داشته باشند اما به جهت تحریم و یا انسداد مبادلات مالی ما با دنیا این امکان بدیهی است.»

او افزود: «یکی دیگر از دلایل نرخ سود بانکی و هزینه پول است. طبق صحبت دوستان که به این موضوع اشاره کردند هزینه پول در شبکه بانکی بیش از 18 درصد است اما بانک مرکزی اصرار و اجبار دارد که نرخ تسهیلات بانکی 18 درصد باشد. بازی‌های مالی که در خصوص تسهیلات صورت می‌گیرد در کارت اعتباری کمتر انجام می‌شود که اگر بانک مرکزی اجازه نرخ بالاتر یا نرخ داینامیک را بدهد کارت اعتباری از بن‌بست خارج می‌شود. دلیل سوم هم موضوع گزارش اعتباری است. با تلاش‌های شرکت‌های مختلف اعتبارسنجی، در کشور هنوز هم گزارش اعتباری نداریم. هنوز هم وزن اصلی اعتبارسنجی با تسهیلات و چک برگشتی است و نیاز داریم تا اعتبار سنجی دقیقی داشته باشیم.»

مدیرعامل قسطا همچنین با اشاره به دلیل آخر گفت: «یکی از دلایل دیگر عدم امکان ورود بخش خصوصی است. شرکت‌های زیادی ازجمله شرکت خودمان تمایل داریم تا به این حوزه وارد شویم اما بانک مرکزی ممانعت جدی دارد. سال 86 که مسئله شرعی این موضوع به همت مرحوم موسویان حل شد یکی از شرکت‌ها به نام ثمین کارت ایزایران سعی کرد اکوسیستمی شکل بدهد که با ممانعت بانک مرکزی مواجه شد. شرکت‌های خصوصی که مثل خیلی دیگر از مسائل، خودشان ورود کردند و فضای مناسبی را ایجاد کردند به عقیده من می‌تواند یکی از سریع‌ترین راهکارها برای خروج از بن‌بست کارت اعتباری باشد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.