راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

به شرکت‌های نوآور حوزه فین‌تک اعتماد کنیم

نوید رجایی‌پور، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت دارا / در عصری زندگی می‌کنیم که تغییرات فراوانی در همه جنبه‌های زندگی رخ داده و انسان نیز بسیاری از آنها را به راحتی پذیرفته و از آنها لذت می‌برد. این تغییرات اگر با محاسبات سنتی بشر همراه بود، هیچگاه نهایی نمی‌شد و بلا استفاده قرار می‌گرفت. اکنون تغییرات در حوزه‌هایی که یک‌بار تغییر بزرگ داشته‌اند، در حال رخ دادن است.

برای مثال حوزه بانکی کشور در سه دهه گذشته و با تغییر در سیستم‌ها و روش‌ها به وسیله فناوری اطلاعات تحول بزرگی را پذیرفت و از آن بهره برد و اکنون همین روش‌ها در حال گذر از تغییرات دیگر به سمت نئوبانک است؛ در هر زمان تغییرات برای بازیگران فعال در آن سخت و بعضا قابل پذیرش در کوتاه مدت نیست.

حضور بازیگران کوچک اما خلاق و نوآور در حوزه‌های مربوط به بازار پول و سرمایه در سال‌های گذشته خبر از ایجاد تغییر در آینده نزدیک را می‌دهد. این بازیگران در تلاش هستند با تغییر زاویه دید خود به مسائل، آنها را راحت‌تر و برای مخاطب ارزش بیشتری خلق کنند.

اگر دیدگاه اکوسیستمی داشته و به آن معتقد باشیم حضور این بازیگران را باید به فال نیک گرفت. در این کلام مشخصا از فعالان حوزه فین‌تک، لندتک، ولث‌تک، رگ‌تک و اینشورتک یاد می‌کنم.

نگارنده معتقد است این بازیگران از اساس دارای یک اعتبار وجودی هستند. افرادی آنها را تشکیل می‌دهند که انگیزه، تخصص و اعتبار قبلی داشته‌اند و عقلانی نیست که آنها را بدون اعتبار و تازه به میدان رسیده فرض کنیم. بسیاری از تشکیل‌دهندگان این استارت‌آپ‌ها، خود فعالان قدیمی یا دارای سابقه در همان اکوسیستم بوده‌اند و فقط جایگاه خود را تغییر داده‌اند. آنها تلاش می‌کنند در کنار نوآوری برای رفع محدودیت‌ها، درک کاملی از شرایط کسب‌وکار در کشور داشته باشند. در بسیاری از آنها شاهد بودم چرخه‌های خود‌رگولاتوری را طی می‌کنند؛ یعنی پیش از اجرای هر اقدام تمام جوانب پیدا و ناپیدا یا بود و نبود قانون در کشور را رعایت می‌کنند.

از طرفی با حضور رسانه‌های اجتماعی و نزدیکی این بازیگران با این فضا، به معنی واقعی کلمه معتقد هستند در یک اتاق شیشه‌ای قرار دارند و احتیاط‌ مکفی را بر اقدامات خود و کسب‌وکار خود همراه می‌کنند.

از این رو باید به نامداران و بزرگان اکوسیستم بانکی کشور گفت که به فعالیت‌ها و نگرش‌های نوآورانه حوزه پول و سرمایه اعتماد کرده و با نگاه مثبت آنها را بررسی کنند. باید پذیرفت که این فعالان، توانایی حل مسائل زیادی را دارند و از چارچوب، عرف، قانون و اخلاق خارج نمی‌شوند؛ آنگاه شاهد اتفاقات بزرگی پیش روی این بازار خواهیم بود.

ذکر یک نمونه خالی از لطف نیست؛ از اعتماد بزرگترین بانک کشور به یک تیم تازه شکل گرفته اما دارای سرمایه‌های انسانی با سابقه که هرکدام در حوزه خودشان از بهترین‌های کشور هستند. این تیم، با ایده‌های تسهیل دریافت اعتبار و تسهیلات ارزان قیمت، دور هم جمع شدند و پس از تکمیل محصول، آن را با بانک ملی ایران در میان گذاشتند و پس از طی کردن مسیر بررسی تمامی ادارات و تطبیق ایده با قوانین و مقررات جاری کشور آن را عملیاتی کردند.

ایده‌ای که برای همه ذینفعان، بازی برد-برد است. برای بانک بیشترین آورده را دارد و کمترین منابع را درگیر می‌کند و برای مصرف‌کننده نهایی، کاهش بسیار زیادی در هزینه‌ها به همراه دارد؛ برای تولیدکننده و فروشنده نیز سهم بیشتری از بازار را به ارمغان می‌آورد.

در پایان لازم است از جناب آقای مهندس خاتونی، به عنوان اولین فردی که به مجموعه دارا اعتماد کرد و پس از آن ما توانستیم با بانک‌های دیگر نیز وارد مذاکره و تفاهم شویم، تشکر کنم. رویکرد نوگرایانه ایشان می‌تواند برای ما فعالین اکوسیستم، سرمایه و الگویی باشد که با اعتماد و بررسی خوش‌بینانه تیم‌ها و ایده‌های نو، می‌توان توسعه ایجاد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.