راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش وضعیت منابع انسانی دیجی کالا به صورت آنلاین ارائه شد / محصولات بزرگ نتیجه افراد بزرگ نیست

دیجی کالا پس از انتشار گزارش وضعیت عملکرد سال ۹۸ خود تصمیم گرفت برای اولین بار، گزارشی از وضعیت منابع انسانی خود ارائه دهد. این گزارش را می‌توان تنها گزارشی معرفی کرد که صرفا به موضوع منابع انسانی و نقش آن در رشد سازمان پرداخته است. درباره همین گزارش منتشرشده، برنامه‌ای به صورت آنلاین و با حضور مدیران ارشد دیجی کالا، روز چهارشنبه ۱۷ آذرماه برگزار شد.

گزارش منابع انسانی دیجی کالا گزارشی ۱۰۶ صفحه‌ای است که به گفته پریسا طالبی از تیم برند کارفرمایی دیجی‌ کالا، نزدیک به شش ماه روی آن کار شده و با هدف به اشتراک‌گذاری تجربیات دیجی کالا در حوزه منابع انسانی، منتشر و در اختیار عموم قرار گرفته است.

سعید محمدی هم‌بنیان‌گذار و رئیس هیئت‌مدیره دیجی کالا هدف از انتشار این گزارش را علاوه بر ایجاد شفافیت بیشتر، شناخت بهتر و بیشتر افرادی که می‌خواهند در آینده به دیجی کالا ملحق شوند عنوان کرد. در این گزارش آمده است که شش هزار نفر در دیجی کالا فعالیت می‌کنند. حمید محمدی هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل دیجی کالا درباره این تعداد افرادی که در دیجی کالا مشغول به کار هستند توضیح داد: «تعداد زیادی از بزرگترین شرکت‌های دنیا، شرکت‌های تکنولوژی هستند؛ شرکت‌هایی مانند آمازون، گوگول، علی‌بابا، فیس‌بوک و غیره. این شرکت‌ها متکی به محصول و دانش روز هستند. محصول به معنای یک پلتفرم است که خلق‌شده توسط افراد است و از هیچ کارخانه دیگری درنمی‌آید. افراد و استعدادها باید در یک محیط آماده و جذاب، جذب و پرورش یابند و درنهایت از همین افراد، محصول به وجود می‌آید. دیجی کالا یک شرکت فردمحور نیست بلکه تیم محور است.»

سعید محمدی هم در ادامه گفت که امروزه دیگر محصولات بزرگ نتیجه افراد بزرگ نیست بلکه نتیجه مجموعه‌ای از افراد است که با هم کار تیمی می‌کنند و در محیطی که به رشد استعدادها کمک می‌کند، حضور دارند. او همچنین درباره چشم‌انداز توسعه فعالیت دیجی کالا به بیرون از ایران توضیح داد: «از سه، چهار سال پیش برای حضور در بازارهای دیگر کشورها برنامه‌ریزی کردیم اما با تشدید تحریم‌ها روبرو شدیم و وضعیت کشور برنامه ما را به تعویق انداخت؛ اما این برنامه را با کمی تاخیر، اجرایی خواهیم کرد.»


موضوعات اخلاقی، خط قرمز دیجی کالا


چندی پیش در شبکه‌های اجتماعی موضوع آزار برخی از کارکنان زن در دیجی‌ کالا مطرح شده بود. محسن مکرمی، معاون منابع انسانی دیجی ‌کالا در این باره گفت: «موضوعات اخلاقی، خط قرمز ما هستند. چنین اتفاقاتی سه وجه دارد؛ افرادی که ماجرا را شروع می‌کنند، کسانی که مورد آزار یا تعرض قرار می‌گیرند و راویان این قضایا. کاری که ما می‌توانستیم در این زمینه انجام دهیم، آموزش همه افراد است که در چنین مواردی چه کار باید انجام دهند.»

«سامانه سوت‌زنی» یکی از سامانه‌های دیجی کالا است که به منظور اعلام سوءاستفاده احتمالی کارکنان از موقعیت خود طراحی شده است به گفته مکرمی این سامانه در سال ۹۷ ایجاد و در سال ۹۸ توسعه داده شد. حمید محمدی نیز در این رابطه گفت: «موضوع آزار کلامی، حساسیت‌های زیادی دارد و شاید برخی از افراد دوست نداشته باشند درباره آن صحبت کنند و از سوی دیگر تربیت و استانداردهای افراد در این رابطه متفاوت است و این موضوع نیاز به آموزش بیشتر دارد.»

سعید محمدی هم با اشاره به فضای کاری سالم دیجی کالا، وقوع چنین اتفاقاتی را غافلگیرکننده دانست و تاکید کرد سازمان‌ها و شرکت‌ها نباید تصور کنند در برابر چنین موضوعاتی ایمن هستند و باید با حداکثر آموزش، احتمال این اتفاقات را به حداقل برسانند.

برنامه با حضور دیگر مدیران ارشد دیجی کالا پویان فیضیان مدیر داده‌محوری سرمایه انسانی دیجی کالا، سینا توسلی مدیر تیم جذب استعداد، رضا طباطبایی مدیر تیم جبران خدمات و کمال ریاضی تیم توسعه استعدادهای سازمان ادامه پیدا کرد. هر کدام از این مدیران درباره نحوه تحلیل داده در دیجی کالا، دریافت رزومه و مصاحبه با افراد، جبران خدمات و نگهداشت سرمایه‌های انسانی در دیجی کالا و درنهایت ارزیابی افراد توضیحاتی ارائه دادند.

از مواردی که در این بخش به‌ آن اشاره شد، سهام تشویقی بود. سهام تشویقی یکی از بسته‌های جبران خدمات است و به افرادی که در مشاغل کلیدی هستند، درصدی از سهام شرکت را ارائه می‌شود که با هدف نگهداشت و بهبود عملکرد و توسعه افراد در نظر گرفته شده است.

در بخش پایانی برنامه هم نوید ناظمیان مدیر ارشد سرمایه‌های انسانی گروه بین‌المللی بخش مالی شرکت وودافون از انگلستان و شهرام کریمی مدیر داده محوری منابع انسانی شرکت QBE به صورت اسکایپی در برنامه حضور داشتند. به گفته این دونفر چنین گزارشاتی می‌تواند الگویی برای سازمان‌های دیگر باشد و به بهبود فضای استارت‌آپی کشور کمک کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.