راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چنین گفت مولانا در وصف کربنکینگ

بانکداری متمرکز از آن دسته مسائلی است که کمتر در رسانه‌ها به آن پرداخته می‌شود و دلیل اصلی آن نیز نبود سواد علمی و فنی و رسانه‌ای کافی در این زمینه است. به تازگی محمد مراد بیات، رئیس مرکز فابا، یادداشتی در مورد کربنکینگ نوشته است که بخشی از آن را در ادامه است:

گاه غفلت از اصول بدیهی، موجب حیرانی و بلاتکلیفی می‌شود. به نظر می‌رسد حکایت Core Banking مصداق گران سنگی است تا در محک آنچه گفته شد، سنجیده شود. ناگفته پیداست که بانکداری یکپارچه هسته اصلی عملیاتی و مدیریتی فعالیت‌های یک بانک است و نزدیک به دو دهه است که تلاش برای راه‌اندازی سیستم‌های Core در کشور آغاز شده و دست کم در 10 سال گذشته، مجاهدت فراوانی در این زمینه صورت گرفته است. با این حال هنوز این سیستم در کشور از برخی کاستی‌های ابتدایی، از جمله اختلاف بر سر تعریف و حتی معادل فارسی آن، رنج می‌برد. همچنین اختلاف بر سر ساختار معماری و کارکردهای آن باعث مجادلات بی‌پایانی شده، هنوز ویژگی‌ها و معیارهای اصیل سامانه بانکداری یکپارچه ترسیم نشده، هنوز استانداردهای اساسی آن از سوی نهاد ناظر ابلاغ نگردیده، امری که بر قدرت تصمیم‌گیری و انتخاب مدیران ارشد بانکی تأثیر نامطلوبی گذاشته است.

.

چنین گفت مولانا در وصف کربنکینگ

این در حالی است که دنیا شاهد حضور نسل‌های جدید Core می‌باشد و این نگرانی را دامن زده است که شکاف دیجیتالی بیشتری را برای کشور ما رقم زند. البته در این میان برخی ارایه دهندگان نرم‌افزار Core معتقدند هم پای فناوری روز جهان قادر به تأمین خدمات می‌باشند و … خلاصه مصداق این شعر مولانا شده‌ایم که:

هرکسی از ظن خود شد یار من

از درون من نجست اسرار من

درست است که در هیچ رشته‌ا‌ی، همه دیدگاه‌ها یکسو نیست و اختلاف میان کارشناسان موضوعی پذیرفته شده است، ولی به نظر می‌رسد در خصوص بانکداری یکپارچه، دامنه اختلاف نظرات از سطح معمول، منطقی و علمی فراتر رفته و منجر به نابسامانی‌های ویژه‌ای شده است.

با آنکه مطابق قانون برنامه پنجم توسعه، بانک‌ها برای راه‌اندازی سامانه یکپارچه بانکی ملزم شده‌اند، اما تا زمانی که مخرج مشترکی از نظرات حاصل نشود و شناخت دقیقی از مسئله بوجود نیاید و خرد جمعی و قضاوت عالمانه در این خصوص شکل نگیرد، بعید است گره‌های آن باز شود. شکی نیست در این عرصه نهاد ناظر و سیاستگذار رسالتی بزرگ بر عهده دارد و بدون اینکه بخواهد همچون رقیبی برای دیگران قدعلم کند و عرصه را بر متخصصان و بخش خصوصی تنگ کند و هم‌زمان، سوت داوری را بدمد، می‌بایستی با بهره‌گیری از تجربیات جهانی و توان بخش خصوصی، صرفاً حلقه‌های مفقوده سیاستگذاری و چارچوب استانداردهای علمی را یافته و مسیر را برای بانک‌ها و providersها فراهم سازد.

البته این سخن به معنای بی‌مسئولیتی و بی‌تحرکی دیگران نیست، موضوع آن قدر مهم و ارزشمند است که تلاش همگان را طلب می‌کند. مرکز فابا نیز همسو با دغدغه‌های نظام بانکی، قانون برنامه پنجم توسعه و رسالت فرهنگی و آموزشی خود، در این خصوص گام‌های استواری برداشته است و انتظار دارد بانک مرکزی، بانک‌ها و ارایه‌دهندگان سامانه core همراهی لازم را داشته باشند.

.

مرکز فابا در این راه چه می‌کند؟

یکی از اقدامات مرکز فابا در این حوزه، برگزاری دوره‌های آموزش مهارتی core banking است که از سال 91 شروع و اکنون دومین دوره آن در حال برگزاری است و تاکنون دهها مدیر و کارشناس از خدمات آموزشی آن بهره‌ برده‌اند.

گام دیگر نشریه بانکداری الکترونیک و بویژه این شماره از نشریه است که نظرات مدیران و متخصصان را منتشر ساخته و زمنیه را برای بحث و بررسی بیشتر فراهم کرده است.

گام سوم که با همکاری نظام بانکی به زودی برداشته خواهد شد، سلسله سمینارهای تخصصی بانکداری یکپارچه می‌باشد که در مردادماه امسال اولین دوره آن برگزار و در صفحه 24 همین نشریه توضیح داده شده است.

بدیهی است همه این گام‌ها می‌بایستی در درجه نخست ما را به این مقصد رهنمون سازد که ما کجا ایستاده‌ایم؟ به کجا باید برویم؟ نقشه راه چیست؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.