راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اگر این چنین باشد، این یعنی فاجعه تجارت الکترونیک کشور

آیا 98درصد ایرانی‌ها پول خرید اینترنتی خود را حضوری می‌دهند؟ آیا واقعا فقط ۲٪ از کاربران اینترنت در ایران برای خریدهای اینترنتی خود از سرویس‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند؟ این پرسشی است بسیار مهم که می توان پاسخی درست برای آن پیدا کرد.

.یکی از شاخص‌هایی که می‌تواند رشد تجارت الکترونیک در یک کشور را مورد بررسی قرارداد میزان استفاده از پرداخت‌های اینترنتی در زندگی روزانه مردم است. استفاده از درگاه‌های پرداخت، بانکداری الکترونیک و بررسی میزان رشد این آمار می تواند نوید دهنده توسعه تجارت الکترونیک در کشور باشد.

.

نبود اعتماد در میان مردم

در حال حاضر 98 درصد خریداران ترجیح می دهند مبلغ کالای سفارش شده را در هنگام دریافت کالا به ماموران پستی تحویل دهند. متاسفانه به دلیل نبود اعتماد لازم در میان مردم،‌ مشتریان رغبتی به استفاده از اینترنت بانک ندارند که برای حل این موضوع باید بانک‌ها با برنامه‌های مدون و درست مردم را به استفاده از این خدمات جدید سوق دهند.

.

شرکت‌های طرف قرارداد با پست

در صورتی که این آمار فقط مربوط به شرکت‌های طرف قرارداد با پست باشد با توجه به شعار این شرکت‌ها معمولا پرداخت در محل و هم زمان با تحویل کالاست، می‌تواند آمار ۹۸ درصدی پرداخت در محل و زمان تحویل کالا را درست و همسو با سیاست‌های این شرکت دانست.

.

فروشگاه‌های اینترنتی

شنیده‌ها از بازار و کسب و کارهای آنلاین، اطلاعات و آمار دیگری در اختیار ما قرار می‌دهند. بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی طی چند سال گذشته راه‌اندازی شده‌اند که تنها روش پرداخت و خرید محصول از این سایت‌ها٬ پرداخت اینترنتی است. این دسته فروشگاه‌ها در هیچ صورت هزینه سفارش را در زمان تحویل کالا دریافت نمی کنند٬ پس می‌توان گفت که در این فروشگاه ها ۱۰۰٪‌مشتریان از پرداخت اینترنتی استفاده می کنند.

.سوال اینجاست که آیا با بررسی این دسته از سایت‌ها می‌تواند گفت که در ایران ۱۰۰٪ کاربران برای خرید‌های اینترنتی از پرداخت آنلاین استفاده می‌کنند؟ پاسخ به این سوال منفی است و این نکته‌ای است که دقیقا در خصوص سرویس تحویل در محل و پرداخت در زمان تحویل کالای پست هم، باید به آن توجه کرد.

.

در نهایت پرسش اینجاست که میزان دقیقا استفاده کاربران از پرداخت‌های اینترنتی چیست؟ و اعلام چنین شاخص‌هایی بدون در نظر گرفتن تمام فروشگاه‌های اینترنتی تا چه میزان می‌تواند بجای بهتر کردن فضای کسب‌وکارهای آنلاین، به این فضا لطمه وارد کند.

منبع: موبنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.