راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هکاتون ققنوس به پایان رسید / 60هزار توکن پیمان جایزه تیم‌های برگزیده

اختتامیه مسابقه توسعه محصول هکاتون ققنوس در روز پنج‌شنبه 11 دی‌ماه با اعلام برندگان از سوی داورهای این مراسم برگزار شد. اولین دوره این رویداد باهدف توسعه و فراگیری شبکه ققنوس و خدمات مبتنی بر آن، حمایت و تسهیل تجاری‌سازی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و شناسایی و توانمندسازی نخبگان فعال در صنعت بلاکچین و فناوری دفترکل توزیع‌شده با حضور 30 تیم شرکت‌کننده و راهیابی 16 تیم به مرحله داوری به پایان رسید.

به گزارش راه پرداخت، برگزارکننده رویداد هکاتون ققنوس، شرکت دانش‌بنیان یکتا ققنوس پارس یکی از میزبانان شبکه ققنوس به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین زیرساخت دفترکل توزیع‌شده (DLT) است که در زمینه توکنیزه‌کردن دارایی‌های ارزشمند فعالیت دارد که به‌منظور توسعه زیرساخت شبکه ققنوس و کیف توکن ققنوس به‌عنوان پلتفرم هوشمند سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی‌های دیجیتال، برنامه‌ریزی و اجرای هکاتون ققنوس را در دستور کار قرار داد.

۱۱ دی‌ماه روز اختتامیه و اعلام برگزیدگان هکاتون ققنوس تیم‌های نهایی به ارائه و دفاع از جزئیات محصولات خود پرداختند. در نهایت در بخش داوری نهایی، محمدجواد صمدی راد (قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ققنوس)، محمد طهرانی (مدیر مرکز توسعه کسب‌و‌کار شرکت ققنوس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه خاتم)، فرهاد فائز (مدیرعامل شرکت داده‌ورزی سداد)، ابراهیم دانشی‌فر (عضو هیئت‌علمی دانشگاه بین‌المللی امام رضا مشهد) و حمید علی‌محمدی (مدیرعامل شرکت تکنوتجارت) در این مراسم برگزیدگان را اعلام کردند.

برنامه داوری نهایی در قالب پنج نشست برگزار شد که در هر نشست چهار تیم از مجموعه ۱۶ تیم به ارائه محصولات خود پرداختند. پس از ارائه کوتاهی از برنامه زمان‌بندی اختتامیه، ولی‌الله فاطمی، دبیر بنیاد در ابتدای این مراسم گفت: «از هکاتون من خاطره شیرین و خوبی دارم و امیدوار هستم باتوجه‌به ارائه‌هایی که صورت می‌گیرد، تفکرات و ایده‌های جدیدی که برای آینده و این فضا کاری یا کسب‌وکار شکل می‌گیرد، بتوانیم تسهیلگر باشیم و کمک کنیم تا نوآوری‌‌های لازم برای افزایش رفاه مردم، بهبود فضای کسب‌وکار، تسهیل خدمات‌رسانی سازمان‌ها فراهم شود.»


برندگان 60 هزار توکن پیمان در مسابقه هکاتون ققنوس


رقابت در رویداد توسعه محصول هکاتون ققنوس بر اساس ایده‌پردازی، سود نهایی طرح و قابلیت اجرای آن بین ۱۶ تیم بسیار نزدیک برگزار شد. ایده‌هایی از بستر حمایت محیط‌زیست تا اعطا وام و خرید تجهیزات پزشکی توسط بیمارستان‌ها از جذابیت‌های حضور این ۱۶ تیم می‌توان به تنوع دیدگاه اشاره کرد. نیازهایی بسیار متنوع که همگی با بهره‌گیری از فضای بلاک‌چین امکان زندگی بهتر را برای انسان نوین فراهم می‌کند. گروه اول تا سوم به ترتیب ۳۰ هزار،‌۲۰ هزار و ۱۰ هزار توکن پیمان به ارزش یک سوت طلای 24 عیار را به‌عنوان جایزه هکاتون ققنوس به دست آوردند.


ایجاد ضمانت با رمزارزها برای وام‌دهی به افراد


فرخ مداح، نماینده تیم «پیلتونت» که توانست مقام نخست هکاتون را به دست آورد، محصولی به‌منظور ارائه خدمات وام را برای داوران هکاتون تشریح کرد. این استارت‌آ‌پ با ایجاد زیرساخت‌هایی در اپلیکیشن خود تلاش کرده تا با ایجاد ضمانت با رمزارزها به افراد وام دهد. ازدست‌دادن سرمایه اولیه برای دارندگان رمزارزها خیلی مطلوب نیست اما بر اساس طرح این گروه می‌توان رمزارزها را به‌عنوان ضمانت در کیف پول پیلتونت قرارداد. از همین رو «پیلتونت» برنامه‌ریزی خود را بر اساس عقد مرابحه پیش برده است.


«بیمیچین»؛ توسعه خدمات صنعت بیمه با بلاکچین


«بیمیچین»، به نمایندگی ایمان ارسطو و با ارائه هانیه کارخانه، در هکاتون ظاهر و برنده جایزه ۲۰ هزار پیمان شد. محصول این استارت‌آپ که توانست مقام دوم را به دست آورد، در راستای توسعه خدمات صنعت بیمه است. این محصول امکانی فراهم کرده تا بیمه خودرو از کمترین زمان ممکن یعنی یک ساعت تا یک سال ممکن شود. پشتیبانی مالی نیز توسط توکن «پیمان» در فضای ققنوس انجام خواهد شد.


کاربردی‌سازی بلاکچین در زمینه فضای ابری و ذخیره‌سازی


سومین گروه برنده جایزه هکاتون ققنوس، استارت‌آپ «سیب» (sib) بود که ۱۰ هزار پیمان را به‌عنوان جایزه به دست آورد. این استارت‌آپ با استفاده از بازار فضای ابری و سرمایه‌گذاری در این فضا، این فضای خالی را بستری برای درآمدزایی خواهد کرد. حجم بالای فضای ذخیره‌سازی آزاد در ایران و جهان توسط استارت‌آپ سیب موردتوجه قرار گرفته است. برنامه نهایی این گروه بر اساس بازار ایران تنظیم شده است. بر اساس توضیحات طیبه امیری، از گروه سیب شرکت‌های دولتی بزرگ و حتی شرکت‌های خصوصی هزینه بسیار بالایی برای نگهداری از (storage) پرداخت می‌کنند که می‌توان درآمدزایی مطلوبی از این فضای خالی باتوجه‌به بلاک‌چین حاصل کرد.


نگاهی به ۱۳ محصول دیگر هکاتون ققنوس


مهدی زواره نماینده تیم تکانه به ارائه طرح خود بانام «هم‌ساخت» پرداخت. به گفته زواره در یک شبکه مبتنی بر فناوری بلاکچین، هم‌ساخت نوعی کسب‌وکار محیط زیستی آنلاین برقرار کرده است که خدمات مدیریت چرخه حیات پروژه‌های مشارکت درساخت را به‌صورت مجازی ارائه می‌کند.

پس از ارائه تیم تکانه و گفت‌وگو داوران با نماینده تیم، نرگس بختیاری نماینده تیم «ویرا» به ارائه محصول خود در زمینه بیمه فردبه‌فرد (P2P Insurance) پرداخت. به گفته نماینده تیم ویرا به دلیل تعدد مواردی که در بیمه وجود دارد، آن‌ها تخصصی‌تر بر روی موضوع بیمه بدنه خودرو (Auto insurance) کارکردند. محصول این تیم بانام vira insurance، این امکان را عرضه می‌کند که می‌توان وسایل نقلیه را به‌صورت کوتاه‌مدت (1 ساعت تا 1 سال) بیمه کرد و نکته دیگر این است که مقدار پرداختی حق بیمه را نیز مشتری می‌تواند تعیین کند.

پس از ارائه نظرات و پرسش داوران در خصوص محصول تیم دوم، حمید حسانی نماینده تیم «باری برد» به ارائه محصول خودپرداخت. این تیم چالش خود را در حوزه حمل‌ونقل انتخاب کردند و به طرح و ایده خود در این زمینه پرداختند.

محصول تیم پردازش داده و مدل‌سازی سیران، بانام valtoken با تمرکز بر انواع مدل‌سازی‌ها است. محمدطاها سعیدی نماینده این تیم در خصوص محصول تیم خود گفت که توکنی که این تیم تعریف کرده است توکن ارزش‌گذاری یا ارزشیابی است.

مجید قاسمی سیر نماینده استارت‌آپ پرونکس که پلتفرم همکاری در فروش و خرید با تخفیف و جایزه است محصول تیم خود را ارائه کرد. به گفته قاسمی تیم پرونکس قصد دارد که کسب‌وکارها و محصولاتشان را به بازاریابان متخصص و مرتبط به حوزه کاری‌شان متصل کرده و با ابزارهایی که در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود نتیجه همکاری‌ها را در قالب کمپین‌هایی جایزه و خرید با تخفیف به مشتری ارائه دهد.

تیم گرین وب از شهر مشهد که به‌صورت مجازی حضور داشتند به توضیح محصول خود در زمینه حمل‌ونقل پرداختند. پویا شجاعی به‌عنوان نماینده این تیم گفت که محصول گرین وب در زمینه کیف پول و توکن دارایی ویژه‌ای در زمینه حمل‌ونقل عمومی است.

گروه رایکا، محصول خود را در زمینه زنجیره تأمین مواد غذایی ارائه داده است. سید شهاب‌الدین طباطبایی نماینده این تیم با توضیح درباره مشکلات موجود در حوزه کاری بلاکچین گفت: «با وضعیتی که فناوری زنجیر ‌بلوک در زمینه زنجیره تأمین مواد غذایی ایجاد می‌کند، بازیگران به‌صورت جداگانه هرکدام قدرت خاصی ندارند و نمی‌توانند تمرکز سیستم را به دست خود بگیرند که در این صورت محرمانگی و حریم خصوصی حفظ خواهد شد و کارایی سیستم افزایش پیدا می‌کند.»

مصطفی عبدالرضا به‌عنوان نماینده تیم تادوپینو محصول خود را معرفی کرد. سهیل نیک‌زاد نیز به‌عنوان مخترع سکه کلید و کیف پول برای نگهداری توکن و رمزارزها در این گروه حضور داشت.


فناوری‌های مالی و ظرفیت بهره‌وری از بلاکچین


دانش فراز محاسب، با نمایندگی امیر مظفرنیا در هکاتون ققنوس حاضر شد. این گروه اعلام کرد که استقرار سامانه حسابداری در بستر فناوری نوین را مورد بررسی قرار داده است. سامانه‌های حسابداری زیادی در بازار هستند و هرکدام از آنها اطلاعات را با کیفیت بالا در اختیار قرار می‌دهند. اطلاعات حسابداری رو با سرعت و کیفیت قابل‌قبول ارائه دادیم. ذی‌نفعان به‌صورت آنلاین به اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنند. بر اساس طرح این گروه، منابع حسابداری در یک سامانه ثبت می‌شود و به شکل یکپارچه در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. از همین رو دیگر لازم نیست برای دسترسی به اطلاعات خیلی انرژی صرف شود.

پرهام لیلیان، نماینده تیم مدیکوفاند نیز اعلام کرد که این گروه قصد دارد از بستر بلاکچین در راستای نجات جان انسان‌ها استفاده کند. به گفته او دسترسی به تجهیزات پزشکی به دلیل قیمت بالا، عدم صرفه اقتصادی و انحصاری بودن فروش این تجهیزات دشوار است. از همین رو این گروه برای خرید تجهیزات پزشکی راهکاری مبتنی بر بلاکچین را ارائه داده است. در این استارت‌آپ دستگاه به‌صورت اجاره‌به‌شرط‌تملیک خریداری می‌شود و بعد از مدت تعیین شده به تملک مجموعه درمانی خواهد رسید. این استارت‌آپ به شکل واسطه و مبتنی بر امکانات فضای بلاکچین موقعیتی را فراهم خواهد کرد تا با خرید ماهیانه توکم پیمان و ذخیره آن در صندوق ضمانت لازم فراهم شود. سود سرمایه‌گذار

استارت‌آپ هوتک به نمایندگی محمدرضا عبدالهیان در هکاتون ققنوس شرکت کرد. هدف این استارت‌آپ به گفته عبدالهیان ایجاد ارتباط شفاف بین توسعه دهندگان و کاربران است. نکته اصلی و خلاقیتی که در اپلیکیشن این استارت‌آپ موردتوجه قرار گرفته شکست انحصار دیگر اپلیکیشن‌هاست. این اپلیکیشن شرایطی را فراهم کرده تا کاربر بتواند از پاداش و درآمد خود در فضاهای دیگر هم استفاده کند. تمایز این اپلیکیشن درآمدزایی برای کاربران اعلام شد. همچنین نقطه عطفی در فضای سرمایه‌گذاری به نظر می‌رسد.


خانه‌دارشدن از مسیر بلاک‌چین


استارت‌آپ هوم هاب به نمایندگی، مهران صدقی اپلیکیشنی با فضایی متفاوت و بر اساس سرمایه‌گذاری در ملک پلتفرم تازه‌ای را ارائه داد. صدقی در تشریح برنامه‌های هوم هاب گفت: «صاحب‌نظران سرمایه‌گذاری در املاک را بسیار امن و خالی از بازی‌های سیاسی و حکمرانی می‌دانند. از همین رو املاک و مستغلات به‌عنوان یکی از بهترین شیوه‌های سرمایه‌گذاری باتوجه‌به افزایش قیمت ملک و سود بالا در هوم هاب بر اساس سرمایه‌گذاری ویژه بر بستر بلاکچین است. در این پروژه کاربری که صاحب ۱۰۰ درصد سهام پروژه شود امکان خروج ملک را از پلتفرم خواهد داشت.»

لندآپ، استارت‌آپ دیگری بود که با استفاده ظرفیت‌های فناوری بلاکچین در تلاش است تا بستری برای اعطا وام به کاربران فراهم کند. معین فدوی،‌نماینده این گروه با بیان اینکه این کار بانکی است گفت: «تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا رفع موانع قانونی و رایزنی پیرامون مسائل شرعی نتیجه مطلوب نهایی که ارائه تسهیلات به ضمانت رمز ارز در بستر بلاکچین است را فراهم کنیم. »

نویسنده / مترجم شیدا ملکی یگانه احقری
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.