راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هدف اصلی هکاتون ققنوس توسعه اکوسیستم زنجیره‌بلوک در ایران است

فناوری نوین بلاکچین یکی از مهمترین ارکان تحول دیجیتال به شمار می‌رود و بر همین اساس نیز کاربردی‌سازی و توسعه استفاده از ظرفیت‌‌های ارزشمند این فناوری اهمیت بسیار زیادی دارد. متخصصان متعددی در زمینه فناوری زنجیره بلوک در ایران فعال هستند و علاقه‌مندان به این فناوری نیز در تلاش هستند تا با توسعه محصولات و راهکارهای مبتنی بر بلاک‌چین ظرفیت‌های این فناوری را در کشور گسترش دهند.

شرکت ققنوس حدود دو سال گذشته با هدف توسعه راهکارهای نوین مبتنی بر فناوری دفتر کل توزیع‌شده فعالیت خود را به عنوان پیشتاز در توسعه ظرفیت‌های اقتصادی فناوری زنجیره بلوک در کشور شروع کرد اما با توجه به دغدغه توسعه محصولات و راهکارهای مبتنی بر بلاک‌چین و دفترکل توزیع‌شده به منظور توسعه شبکه و کیف توکن ققنوس از افراد خلاق و دارای ایده در قالب مسابقه رویداد هکاتون ققنوس دعوت کرد.

ققنوس با تعریف ۱۵ چالش اساسی خود در قالب ۱۵ ویدئو که شرح آن در آدرس kuknos.ir/Hackathon آورده شده است، از تیم‌ها و شرکت‌های خلاق و نوآور دعوت به عمل آورد تا با ارائه راهکارهای خود، از جوایز ارزنده این مسابقه که جمعاً به ارزش ۶۰ هزار توکن پیمان (معادل ۶۰ گرم طلای ۲۴ عیار) بهره‌مند شوند و نیز از زیرساخت و امکان رشد و توسعه در قالب شتاب‌دهی مراکز نوآوری میزبانان شبکه ققنوس نیز استفاده کنند.

فراخوان آغاز این رویداد از ابتدای مهرماه سال جاری انجام شد و علاقه‌مندان فرصت داشتند از اول تا ششم آبان ماه ثبت‌نام خود را انجام دهند. هفتم آبان ماه اولین گردهمایی رویداد هکاتون ققنوس میان مخاطبان و شرکت کنندگان با منتورها بود. در ابتدای این رویداد که در مرکز نوآوری بانک ملت برگزار شد، ولی الله فاطمی، مدیرعامل شرکت ققنوس و محمدجواد صمدی‌راد، قائم مقام مدیرعامل شرکت ققنوس در خصوص اهمیت هکاتون ققنوس و مسیر این رویداد از ابتدا تا مرحله اجرا پشت سر گذاشته است، صحبت کردند.

سید ولی‌الله فاطمی، مدیرعامل شرکت ققنوس با اشاره به اهمیت برگزاری هکاتون ققنوس گفت: «به عقیده بنده، یک فرد می‌تواند در یک فرآیند تجاری، مشغول به کاری شود و به نتیجه خوبی هم برسد اما در فضای رقابتی مسابقه، شرکت‌کننده‌ها با توجه به ساعت‌‌های طولانی که با یکدیگر در تلاش هستند، با حس خوبی که دارند می‌توانند به نتیجه بهتری برسند. از سویی دیگر، به منظور کاربردهای متمایزکننده فناوری‌های نوظهور لازم است تا همفکری ایجاد شود تا فرد از فکر سنتی خود خارج شود و در یک فضای هیجانی بزرگ‌تر و مشورتی بتواند ایده خلق کند.»

سید ولی‌الله فاطمی، مدیرعامل شرکت ققنوس
سید ولی‌الله فاطمی، مدیرعامل شرکت ققنوس

او افزود: «به همین خاطر همواره سعی کرده‌ام تا با این برنامه‌ها و رویدادها حمایت‌های لازم را انجام دهم و احساس می‌کنم جوان‌ها هم باید برایشان فرصت مناسبی ایجاد شود و انتظار دارم همکارانم در مجموعه ققنوس این فضا را ایجاد کنند و بتوانند دانش و تجربه خود در این زمینه را به جوانان انتقال بدهند و در سایه این همکاری و همفکری جهش‌های ذهنی خوبی رخ دهد و شاهد خلق ایده‌ها و محصولات جدید برای آینده باشیم.»

مدیرعامل شرکت ققنوس درباره روند اجرای رویداد هکاتون ققنوس اظهار داشت: «دوره ثبت‌نام انجام‌شده و موضوع‌های کلی را شرکت ققنوس بر اساس نظرسنجی داخلی هیئت‌مدیره و کارشناسی زمینه‌های فعالیت و ایده پردازی مطرح کرده است، علاقه‌مندان حوزه بلاکچین ایده‌هایشان را ارسال کردند و کسانی که انتخاب ‌شده‌اند، طی این دو هفته در کنار مربیان کارهایشان را انجام می‌دهند و شروع به تدوین و طراحی مدل‌های کسب‌وکاری خود و برنامه‌نویسی و طراحی می‌کنند. پس از اتمام این دو هفته وارد فاز ارزیابی و پس‌از آن نتایج نهایی اعلام خواهند شد.»

همچنین محمدجواد صمدی، قائم‌مقام مدیرعامل ققنوس با اشاره به هدف اصلی از اجرای رویداد هکاتون ققنوس گفت: «هکاتون ققنوس با دو هدف اصلی توسعه اکوسیستم و توسعه کاربرد‌ها برگزار شده، است؛ در حقیقت، جذب مخاطبینی که علاقه‌مند هستند در حوزه بلاک‌چین فعالیت کنند و نیاز به حمایت دارند هدف اول رویداد بوده، در واقع ما این نگاه را داشتیم تا افراد و فعالین این حوزه را جذب کنیم که حتماً منجر به بزرگ‌تر شدن اکوسیستم ققنوس می‌شود.»

محمدجواد صمدی، قائم‌مقام مدیرعامل ققنوس
محمدجواد صمدی، قائم‌مقام مدیرعامل ققنوس

او ادامه داد: «هدف دوم ققنوس از برگزاری هکاتون، توسعه کاربردها بوده، چرا که اساساً بلاک‌چین فی‌ذاته یک محصول مشخص دارد که آن‌هم اعتماد به شمار می‌رود اما این موضوع می‌تواند کاربردهای متفاوتی داشت، عمده چالش‌هایی بود که در هکاتون مطرح کردیم. با همین هدف به دنبال اجرای کاربردهای جدیدی از اعتماد در بستر شبکه بلاکچین در قالب محصول یا سرویسی بودیم.»

قائم‌مقام مدیرعامل ققنوس مسیری که از ابتدا برای شکل‌گیری هکاتون طی شده است را توضیح داد و گفت: «در بحث هکاتون ققنوس ما تیم اتاق فکر داریم که در این تیم اولین اتفاقی که افتاد این است که مسیر برگزاری رویداد هکاتون را طراحی کردیم و بر اساس آن مسیر نقطه اول ما شناسایی چالش‌‌‌ها و موضوع‌هایی بود که بتوانیم بر اساس آن‌ها کاربرد‌های جدید را خلق کنیم. نزدیک به ۳۰ عنوان چالش شناسایی شد که طبق عناوین و موضوعات معرفی‌شده، به دنبال منتورها و مربیانی بودیم که بتوانند در این خصوص به علاقه‌مندان، تیم‌ها و توسعه محصول کمک کنند، پس از آن نزدیک به ۱۶ منتور بر اساس عناوین انتخاب کردیم و با اولویت آن ۱۶ عنوان شروع به اطلاع‌رسانی و اجرای رویداد کردیم.»

او در ادامه عنوان کرد: «در کنار منتورهایی که در حوزه کسب‌وکار داریم، همکاران شرکت ققنوس نیز به‌عنوان منتورهای فنی به شرکت‌کننده‌ها کمک خواهند کرد و تیم‌هایی در حقیقت مرکب از مربیان کسب‌وکار و مربیان فنی بر روی تیم‌ها خدمت ارائه می‌کنند. با توجه به این روحیه و رویکرد، امروز اولین گردهمایی هکاتون ققنوس را بین مخاطبین موضوعات و منتورها برگزار کردیم و امید داریم تشکیل تیم‌ها و تیم‌آپ انجام شود تا به ایده پخته و MVP منجر شود. تا یک ماه نیز این حوزه تعاملی می‌تواند ادامه پیدا کند و در آینده به داوری و ارزیابی تیم‌ها و اهدای جوایز منجر شود.»

قائم‌مقام مدیرعامل ققنوس در پاسخ به این سؤال که آیا بازهم شاهد برگزاری این رویداد خواهیم بود یا خیر، گفت: «مبنای ما این است که هرسال هکاتون ققنوس را برگزار کنیم، امسال اولین دوره هکاتون را داشتیم و سال بعد این رویداد را قوی‌تر با موضوعات متنوع‌تر، با منتورها و افراد بیشتر خواهیم داشت. این حرکت محدود به امسال نیست و انشالله این رویداد هرسال برگزار خواهد شد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.