راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه از یک خرید آنلاین مطمئن شویم؟

روش‌های معتبر پرداخت یکی از ستون‌های اصلی خریدوفروش‌ها یا به بیان دیگر معاملات آنلاین است. معاملات آنلاین شامل همه مواردی است که منجر به تبادل کالا یا خدماتی می‌شود که در فضای اینترنت از سوی فروشنده بارگذاری و توسط مشتری مشاهده و خریداری می‌شود

هومن جهانگرد، مدیر رسانه‌ای تضمین‌چی / خرید آنلاین نوعی از تجارت الکترونیکی است که اجازه می‌دهد مشتری کالا و خدمات را از طریق مرورگر یا اپلیکیشن بر بستر اینترنت، انتخاب و خریداری کند. مشتری کالا و خدمات را به‌صورت مستقیم در وب‌سایت‌ها یا سایر پلتفرم‌ها مشاهده می‌کند و یا از طریق جستجو به آنها می‌رسد. امروزه مشتریان می‌توانند کالا و خدمات خود را از طریق دستگاه‌های گوناگون مانند کامپیوتر، لپ‌تاپ‌، تبلت‌ و گوشی‌های هوشمند خریداری کنند برای همین هر فردی که به یکی از این موارد دسترسی و اینترنت داشته باشد به‌صورت بالقوه یک مشتری محسوب می‌شود که هر لحظه ممکن است خواسته یا نیاز به خرید در او ایجاد شود و بخواهد کالایی را بخرد و یا بفروشد.

این موضوع اندازه بازار آنلاین را نشان می‌دهد. بر اساس آمار موجود تا اکتبر سال ۲۰۲۰ نزدیک به چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر به اینترنت دسترسی داشته‌اند که ۶۰ درصد جمعیت کره زمین را شامل می‌شود. یعنی به طور کلی می‌توان ادعا کرد که به همین میزان، مشتری بالقوه در جهان وجود دارند. خرید آنلاین فضایی کاملاً متفاوت نسبت به فضای خرید حضوری دارد. بشر صدها سال است که از روش خرید حضوری استفاده می‌کند و هنوز هم از این روش برای رسیدگی به خواسته‌ها و نیازهایش بهره می‌گیرد.

اما خرید آنلاین نیاز به حضور در محل را برای خرید حذف می‌کند برای همین مشتری هر لحظه در هر جایی که باشد می‌تواند اقدام به خرید کالا کند و لازم نیست منتظر باز شدن مغازه و رفتن به محل برای خرید باشد. فضای اینترنت یک مرکز خریدی است که از مجموع تمام مراکز خرید در جهان، کالا و خدمات بیشتری در آن وجود دارد و با پیشرفت تکنولوژی و افزایش کیفیت تصاویر و شیوه‌های عکاسی و فیلم‌برداری، امروز شما تصاویری که از محصولات مختلف می‌بینید حتی از آنچه در مغازه می‌بینید واقعی‌تر است. شما از هر زاویه‌ای بخواهید می‌توانید محصول موردنظر را مشاهده کنید، از جزئیات آن با خبر شوید و هم‌زمان با ده‌ها کالای مشابه مقایسه کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید.

از طرفی شما با سایه سنگین فروشنده بالای سرتان مواجه نیستید که مدام دنبال شما در فروشگاه تعقیبتان کند و با حرف‌های پرآب و تابی که می‌زند شما را برای تصمیم‌گیری در منگنه قرار دهد. برای همین با خیالی آسوده می‌توانید کالا و خدمات را انتخاب کنید، مشورت کنید و بهترین انتخاب را انجام دهید؛ لذا تنها چیزی که لازم دارید یک دستگاه و اینترنت است و البته یک روش معتبر برای پرداخت که منجر به دریافت کالا در زمان موردنظر شود و ریسک ازدست‌رفتن سرمایه را حذف کند.

بزرگ‌ترین بازارهای آنلاین جهان را علی‌بابا، آمازون و eBay به خود اختصاص می‌دهند که معمولاً تراکنش‌‌های مرتبط با خریدوفروش‌هایی که از طریق این غول‌های خرده‌فروشی آنلاین انجام می‌شود از طریق سامانه‌های امنی همچون PayPal صورت می‌پذیرد تا روش پرداخت معتبر و امن باشد. اگر اعتماد نباشد، خریدوفروش دچار اختلال می‌شود.

یکی از اولین سامانه‌های مبادلاتی آنلاین تقریباً ۶۰ سال پیش در دهه ۱۹۶۰ میلادی توسط شرکت IBM راه‌اندازی شد. در این بستر که با نام OLTP یا Online Transaction Processing مشهور بود، پردازش تراکنش‌های مالی انجام می‌شد که برای مثال خرید بلیت از شرکت هوایی آمریکایی یا  American Airlines یکی از خدماتی بود که از طریق این بستر انجام می‌شد. طی این خدمات که با عنوان SABRE شناخته می‌شد کامپیوترهای آژانس‌های مسافرتی مختلف به یک اَبَررایانه در IBM متصل بودند و به اطلاعات فروش بلیط‌ها و جزئیات سفرها دسترسی داشتند.

اما این تنها شروع مسیر بود. با گسترش تجاری‌سازی اینترنت از ابتدای دهه ۱۹۹۰ و غوغای آن از سال ۲۰۰۰، بازارهای آنلاین با سرعت گسترش پیدا کرد و خریدوفروش‌هایی که تا پیش از آن فقط به حضور در محل برای خرید بستگی داشت از کمند زمان و مکان رها شد و دری جدید را به‌سوی پیشرفت و رونق تولید برای بشریت باز کرد. امروز شما هرآنچه بخواهید از جوراب گرفته تا هواپیما را می‌توانید در یک بستر آنلاین پیدا کنید و به شرطی که از یک روش معتبر بتوانید پرداخت هزینه را انجام دهید، کالای موردنظرتان را خریداری می‌کنید.

روش‌های معتبر پرداخت یکی از ستون‌های اصلی خریدوفروش‌ها یا به بیان دیگر معاملات آنلاین است. معاملات آنلاین شامل همه مواردی است که منجر به تبادل کالا یا خدماتی می‌شود که در فضای اینترنت از سوی فروشنده بارگذاری و توسط مشتری مشاهده و خریداری می‌شود. برای مثال تمام کالاهایی که در دیوار و شیپور و اینستاگرام و سایر وب‌سایت‌ها ملاحظه و به هر ترتیبی اقدام به خرید آنها می‌کنید، مشمول لفظ معاملات آنلاین می‌شود.

اما همان‌طور که عنوان شد پرداخت یا دریافت هزینه خریدوفروش آنلاین زمانی که از طریق یک روش معتبر انجام شود، یک معامله امن تلقی می‌شود که اگر غیر از این باشد همراه با نگرانی و بروز ریسک‌های گوناگون خواهد بود. اگر این روزها رفتن به خرید حضوری ریسک ابتلا به ویروس کرونا را بسیار افزایش می‌دهد، خریدوفروش آنلاین از مسیری ناامن و غیر معتبر نیز ریسک‌های بزرگی را به طرفین معامله وارد می‌کند.

به همین دلیل از زمانی که در کشورهای پیشروی غربی و شرقی خدمات خریدوفروش آنلاین پا گرفت، بحث پرداخت از روش‌های معتبر نیز مطرح و پیگیری شد که شرکت‌هایی همچون PayPal، Stripe، Skrill، Square که تعداد آنها کم نیست، برای ارائه خدمات پرداخت امن در معاملات آنلاین ظهور کردند که در آینده مطالبی در مورد آنها منتشر می‌کنیم و شما را با این فضا بیش‌ازپیش آشنا خواهیم کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.