راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تکامل و پذیرش کیف پول‌های الکترونیکی / آسیا و اقیانوسیه بیشترین مشتریان کیف پول الکترونیکی هستند

بر اساس گزارش پرداخت‌های جهانی کپ‌گمینی از سال ۲۰۱۸، معاملات غیرنقدی انجام شده از طریق کیف پول الکترونیکی در کل ۴۱.۸ میلیارد دلار در سطح جهان تخمین زده شده است.

امید آقاجانی، مدیر بازاریابی ارتباط فردا / کیف پول الکترونیکی، کیف پول موبایلی و پرداخت نظیربه‌نظیر، سرفصل‌های این قسمت از گزارش The Paypers را تشکیل می‌دهد. گزارشات نشان می‌دهد که پرداخت‌های کیف‌ پول‌های الکترونیکی بر بیش از نیمی از معاملات سوپرمارکت‌ها در کل جهان غالب است. ۵۹ درصد از کل معاملات موبایلی سوپرمارکت‌ها در سراسر جهان از طریق کیف پول الکترونیکی انجام می‌شود و این روش پرداختی آینده روشنی پیش‌رو دارد.

ما انتظار داریم که معاملات به‌صورت سریع و شبانه‌روزی انجام شود،  به‌همین دلیل است که وقتی صحبت از فناوری در فضای پرداخت‌های موبایلی می‌شود، تغییر و نوآوری امری دائمی است. تحول در پرداخت‌های دیجیتال منجر به ظهور کیف پول الکترونیکی شده‌ است. بر اساس گزارش پرداخت‌های جهانی کپ‌گمینی از سال ۲۰۱۸، معاملات غیرنقدی انجام شده از طریق کیف پول الکترونیکی در کل ۴۱.۸ میلیارد دلار در سطح جهان تخمین زده شده است. از کل این میزان تخمینی، حدود ۷۱ درصد (یا ۲۹.۷ میلیارد) از طریق برنامه‌های پرداخت و کیف پول الکترونیکی ارائه‌شده از سوی بیگ تکز به مشتریان خود انجام شده است.

گسترش این روش پرداخت به دلیل افزایش پرداخت‌های موبایلی، نفوذ گوشی‌های هوشمند، تغییر رفتار مصرف‌کننده و گاهی تنظیم مقررات مربوط شدت یافته ‌است. به‌علاوه، به نظر می‌رسد کلید موفقیت آن‌ها ترکیبی از پرداخت‌های بدون اصطکاک (مرتبط به تجربۀ مشتری)، امنیت و ارزش‌افزوده‌ای باشد که یک مصرف‌کننده با استفاده از خدمات و نوآوری این کیف پول‌ها به‌دست می‌آورد.

بنابراین، امکاناتی جدیدی که کیف پول‌های الکترونیکی ارائه‌ می‌دهند به دلایل متعددی جذاب است: به‌راحتی می‌توان آن‌ها در چندین دستگاه ادغام کرد. بسیاری از آن‌ها در بین کانال‌ها قابل‌استفاده‌اند و دارای رابط‌های کاربرپسند هستند. همچنین راه را برای برنامه‌های وفاداری و بازاریابی و انواع ایده‌های جدید در مورد پرداخت‌ها (مانند اپل کارت مرتبط با اپل‌پِی) هموار می‌کنند. طبق اعلام جونیپر لیدر بورد ۲۰۱۸، سه کیف پول الکترونیکی برتر جهان عبارت‌اند از پی‌پال، علی‌پی و وی‌چت‌پی.

به‌علاوه، به لطف کیف پول‌های الکترونیکی، مصرف‌کنندگان در کشورهای در حال توسعه هم می‌توانند در سیستم مالی جهانی شرکت کنند؛ از آنجا که کیف‌های پول الکترونیکی به یک حساب بانکی مرتبط با یک شرکت یا شعبه فیزیکی نیاز ندارند، امکان اتصال را برای کاربران ساکن در مناطق روستایی فراهم می‌کنند. در بعضی نقاط جهان، این کیف پول‌ها به کاربران کمک می‌کنند تا هزینه خدماتی که ارائه می‌دهند را دریافت کنند، همچنین این امکان را فراهم می‌کند تا وجه یا حوالۀ ارسالی از خارج از کشور  را از دوستان و خانواده خود دریافت کنند.

به عنوان مثال، M-Pesa که یک کیف پول الکترونیکی در کنیا است و تسهیلات انتقال آسان پول و پرداخت قبوض از طریق تلفن‌های همراه را ارائه می‌دهد، در حال حاضر ۲۷.۸ میلیون کاربر در کشور ۴۵ میلیون نفری کنیا دارد. قبلا، کنیایی‌ها برای انتقال وجوه در سراسر کشور مجبور بودند از مجراهای غیررسمی مانند خدمات رانندگان اتوبوس برای انتقال پول از شهری به شهر دیگر استفاده کنند. امروز، M-Pesa یک اکوسیستم اقتصادی همه‌جانبۀ است و معاملات انجام‌شده از طریق این پلتفرم حدود ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی کنیا را نشان می‌دهد.


توسعه در مناطق مختلف


طبق تحقیقات جونیپر ریسرچ، تا پایان سال ۲۰۱۹، تقریبا ۲.۱ میلیارد مصرف‌کننده در سراسر جهان برای پرداخت یا ارسال پول از یک کیف پول الکترونیکی استفاده می‌کنند. همچنین، طبق گزارش وای‌استاتس، بیش از دوسوم کاربران کیف پول الکترونیکی در منطقۀ آسیا و اقیانوسیه زندگی می‌کنند.

علاوه بر این که کاربران منطقۀ آسیا و اقیانوسیه بیشترین مشتریان کیف پول الکترونیکی را تشکیل می‌دهند، این مشتریان فعال‌ترین کاربران نیز هستند. البته، هنگامی که موضوع پذیرش کیف پول الکترونیکی هم از لحاظ تنوع آن‌ها و هم حجم معاملات مطرح می‌شود، می‌توان تقسیم کاملا واضحی بین شرق و غرب مشاهده کرد. حتی اگر اروپا و ایالات متحده دارای تنوع بیشتری از خدمات پرداخت باشند، آسیا دارای یک پایگاه مصرف‌کننده بزرگ‌تر است، کیف پول الکترونیکی نیز به دلیل نفوذ بالای گوشی‌های هوشمند در این مناطق استفاده می‌شود.

امروزه در سراسر آسیا شاهد ظهور یا گسترش برندهایی مانندعلی‌پی، وی‌چت‌پی، پِی‌تی‌ام، فون‌پی‌، ‌لاین‌پِی، راکوتِن‌پِی‌، گوپی و غیره هستیم. علی‌پی علاوه بر پوشش فروشگاه‌های برخط و فیزیکی در چین، به چیزی بیش از بستر پرداخت تجارت (الکترونیکی) تبدیل شده است. این بستر روزانه میلیون‌ها پرداخت مجازی و فیزیکی را پردازش می‌کند و به یکی از برنامه‌های کاربردی بسیار بزرگ در چین تبدیل شده‌ است که توسط صدها میلیون کاربر به‌طور منظم استفاده می‌شود.

درحالی‌که فیسبوک در اروپا اعلام کرده ‌است که سرویس انتقال پول خود را قطع خواهد کرد، در هند اوضاع کمی متفاوت است و دو شرکت مهم اعلام کرده‌اند که پرداخت‌های نظیربه‌نظیر را تازه در سال ۲۰۱۹ آغاز خواهند کرد. پِی‌تی‌ام، با پشتیبانی علی‌بابا و سافت‌بانک، با رقبای جهانی خود مانندگوگل پِی، آمازون پِی و‌ واتس‌اپ‌پِی (ویژگی پرداخت همتابه‌همتا واتس‌اپ)، روبه‌روست که قرار است در سال ۲۰۱۹ وارد بازار پرداخت هند شود. آمازون اعلام کرده‌ است که سرمایه‌گذاری خود را در هند با راه‌اندازی پرداخت‌های نظیربه‌نظیر از طریق ‌آمازون پی برای کاربران اندرویدی در این کشور ادامه خواهد داد.

با این وجود، طبق اعلام تک‌کرانچ، واتس‌اپ پتانسیل بیشتری برای تسلط بر فضای پرداخت نظیربه‌نظیر در هند دارد. این شرکت هم‌اکنون مشغول کار روی یک خصیصه پرداخت است تا از رابط پرداخت یکپارچه‌ای بهره‌مند شود و تعدادی از بانک‌های هند – بانک دولتی هند، بانک آی‌سی‌آی‌سی، بانک اچ‌دی‌اف‌سی و بانک اکسیس نیز از آن پشتیبانی می‌کنند. بنا بر گزارش کاپرونژیا، واتس‌اپ در حال حاضر بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر در هند دارد که بیشتر از ۲۳۰ میلیون آن‌ها کاربر پِی‌تی‌ام هستند. بنابراین، واتس‌اپ می‌تواند یک چالش بزرگ برای پِی‌تی‌ام باشد.

در یک بازار پرداخت نامنسجم مانند بازار هند، که در آن شرکت‌های زیادی در بخش کیف پول الکترونیکی رقابت می‌کنند – مانند موبی‌کویک، اکسیجن، فریچارج ، پِی‌یومانی – اُلا با پشتیبانی سافت‌بانک و نسپرز  نیز خدمت کیف پول الکترونیکی ارائه می‌دهند. این خدمت به مردم امکان پرداخت برای خدمات حمل‌ونقل، تاکسی‌های شهری و همچنین خدمات تحویل مواد غذایی و خواربار را می‌دهد. البته، یک رقیب جدید پیدا شده است: رابط پرداخت یکپارچه (رابط پرداخت‌های یکپارچه).

مصرف‌کنندگان و بازرگانان به‌طور فزاینده‌ای از پرداخت‌های رابط پرداخت‌های یکپارچه استفاده می‌کنند، چرا که بانک‌ها از این راه‌حل پشتیبانی می‌کنند و امکان انجام‌دادن معاملات مستقیم از یک حساب بانکی به حساب دیگر را می‌دهد. به‌علاوه، هند تصمیم دارد که مقرراتی مربوط به شناخت مشتری وضع کند. این مقررات کیف پول‌های الکترونیکی غیر بانکی موجود را تهدید می‌کند و می‌تواند بر استفاده از کیف پول الکترونیکی تأثیر شدیدی بگذارد، اما رابط پرداخت‌های یکپارچه از این مقررات معاف است. با این حال، انتظار می‌رود صنعت کیف پول الکترونیکی با تطبیق مدل‌های کاری همسو با رفع نیازهای مصرف‌کنندگان و تمایز محصولات خود از سایر گزینه‌ها از جمله رابط پرداخت‌های یکپارچه، سرعت گسترش فعلی خود را در هند حفظ کند.

هر روز میلیون‌ها نفر در سراسر اروپا از پرداخت‌های موبایلی استفاده می‌کنند و مصرف‌کنندگان اروپایی گزینه‌های زیادی برای انتخاب در این زمینه دارند، گزینه‌هایی که بانک‌ها، فناوری مالی، تکنولوژی‌های بزرگ و بازرگانان از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند. استفاده از کیف پول الکترونیکی در نروژ ۴۲ درصد است که این میزان از هر کشور اروپایی دیگری بیشتر است.

نظیربه‌نظیر یک گام مهم برای کیف پول الکترونیکی در کشورهای نوردیک بوده‌ است. بنابر گزارش بِرینگ پوینت موبایل‌پِی تأسیس‌شده به دست دانسکه بانک در دانمارک، ویپس‌دی‌اِن‌بی در نروژ و سوئیش محصول مشترک بانک‌های سوئدی توانسته‌اند ۱۳ میلیون کاربر را در بین جمعیت ۲۷ میلیون نفری در کشورهای نوردیک به دست آورند. به‌طور خاص، طبق گزارش دیلویت، موبایل‌پِی بیش از ۴ میلیون کاربر در دانمارک (۶۹.۳ ‌درصد از جمعیت) و حدود ۸۰۰ هزار کاربر در فنلاند (۱۴.۵ درصد از جمعیت) دارد.

سوئیش بیش از ۶.۷ میلیون کاربر در سوئد (۶۷.۳ درصد از جمعیت) دارد و ویپس بیش از ۳ میلیون کاربر در نروژ (۵۷.۱ درصداز جمعیت) دارد. طبق گزارش دیلویت درباره پرداخت‌های موبایلی در نوردیک، موفقیت کیف‌های پول الکترونیکی نوردیک توجه بین‌المللی را جلب کرده‌ است. بنابراین، درحالی‌که به نظر می‌رسد سوئیشِ سوئدی بیشتر بر بازار داخلی خود تمرکز دارد، در حالی‌که موبایل‌پِی دانمارکی و ویپس نروژی با اهداف بین‌المللی خود ارتباط برقرار کرده‌اند.

علاوه بر برندهای جهانی، ماننداپل‌پی، گوگل پی و سامسونگ پی، طرح‌های محلی زیادی در اروپا وجود دارند که شامل پِی‌کانیک (آلمان، بلژیک، هلند)، پِی‌بک (آلمان)، پِی‌لیب و لایف‌پِی (فرانسه)، پینجیت (بریتانیا)، ویپس (نروژ)، سوئیش (سوئد)، موبایل‌پِی (دانمارک، فنلاند) و اُکِی (هلند) می‌شوند. کیف‌ پول‌های‌ الکترونیکی محلی با ایجاد مشارکت با زنجیره‌های خرده‌فروشی، می‌توانند امکانات بیشتری را به مشتریان ارائه دهند (به‌عنوان مثال، اُکِی با خرده‌فروشان هلندی و لایف‌پِی با کرفور  همکاری می‌کنند).

در آمریکای لاتین سه نوع کیف پول الکترونیکی وجود دارد: کیف‌های پول موبایلی بدون تماس مانند اپل‌پِی، کیف‌های پول تجارت الکترونیکی مانند ویزا چک‌اوت یا آمازون‌کَش و کیف پول‌های دارای ارزش ذخیره‌شده که به کاربر امکان می‌دهد از حساب تلفن‌ همراه خود استفاده کند. پی‌پال به لطف امنیت و خدمات ارزش‌افزوده خود (مانند ارسال بازگشتی رایگان) که کیف پول را به یک محیط بزرگ‌تر برای تجارت الکترونیکی متصل می‌کند، در آمریکای لاتین کاملا موفق بوده است.

در آمریکای شمالی، چند عامل شامل زیرساخت‌های فناوری تکامل یافته، عادات و ترجیحات نسل‌های مختلف، سرعت پیشرفت به سمت فناوری‌های معاصر مانند کیف پول الکترونیکی را تعیین می‌کنند. در اینجا، کاربر معمولی پرداخت‌های موبایلی بین ۳۰ تا ۴۴ سال سن دارد، دارای تحصیلات دانشگاهی است و دارای حقوق سالانۀ بالاتر از میانگین است. به‌علاوه، طبق گزارش استاتیستا دربارۀ کاربرد پرداخت موبایلی در ایالات متحده، در سال ۲۰۱۸ تنها ۱۵.۴ درصد از مشتریان پرداخت موبایلی از کیف پول‌های الکترونیکی برگزیده مانند پی‌پال یاگوگل پِی استفاده کرده‌اند. گزارش پرداخت‌های جهانی ورلدپی سال ۲۰۱۸، سهم کیف پول الکترونیکی در فضای پرداخت را به صورت زیر معرفی می‌کند:

روش‌های پرداخت تجارت الکترونیکی در آمریکای شمالی: کارت اعتباری – 34 درصد کیف پول الکترونیکی – 20 درصد، کارت بدهی – 19 درصد، کارت شارژ و کارت بدهی معوق – 13 درصد، انتقال بانکی – 6 درصد، پول نقد در زمان تحویل – 4 درصد، کارت پیش‌پرداخت – 3 درصد، پیش‌پرداخت – 1 درصد، سایر – 1 درصد.

روش‌های پرداخت POS در آمریکای شمالی: کارت اعتباری – 41 درصد، کارت بدهی – 34 درصد، وجه نقد – 16 درصد، کارت شارژ – 4 درصد، کیف پول الکترونیکی – 3 درصد، کارت پیش‌پرداخت – 2 درصد.

ورلدپی با نگاه به پنج سال آیندۀ این بازار، انتظار دارد که استفاده از پول نقد در POS حدود ۵ درصد کاهش یابد و بیشتر آن‌ها به سمت کیف پول الکترونیکی هدایت شوند. به‌علاوه، ورلدپی پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۲۲ استفاده از کیف پول الکترونیکی در POS  بیش از دو برابر خواهد شد. آگاهی دربارۀ روش‌های پرداخت دیجیتال، مانند کیف پول الکترونیکی، قبلا رشد مداوم خود را در سراسر ایالات متحده آغاز کرده ‌است. اپل‌پِی و پی‌پال محبوب‌ترین کیف‌های پول الکترونیکی داخل فروشگاهی در دسترس کاربران آمریکایی از دسامبر ۲۰۱۷ بوده‌اند. پی‌پال یک برند پرداخت برخط جهانی است که به کاربران امکان پرداخت و نقل و انتقال برخط پول را می‌دهد.

در سه ماه اول سال ۲۰۱۹، ۲۷۷ میلیون حساب فعال پی‌پال در جهان وجود داشته‌ است. به‌علاوه، تا دسامبر ۲۰۱۸، ۳۶ درصد از خرده‌فروشان آمریکایی پی‌پال را به‌عنوان روش پرداخت پذیرفته بودند و ۳۴ درصد نیز قصد داشتند طی ۲۴ ماه آینده آن را بپذیرند. در سال ۲۰۱۸ این شرکت پیوسته موفقیت کسب کرد و توانست آی‌زِتِل و هایپروالِت را به‌دست آورد. در سال ۲۰۱۹ نیز تصمیم دارد ۵۰۰ میلیون دلار در اوبِر سرمایه‌گذاری کند و پلتفرم جدید تجارت دیجیتال خود را نیز راه‌اندازی ‌کند.

برخی از کیف‌های پول الکترونیکی از طرف بانک‌ها و فروشگاه‌ها ارائه می‌شوند. کیف پول ارائه‌شده از طرف فروشگاه، مباحث پرداخت را با تجربه خرید ادغام می‌کند، از این رو موفقیت بزرگی را در بین مشتریان آمریکایی کسب کرده است. یک مثال خوب در این مورد، کیف پولی است که استارباکس ارائه کرده است. این کیف پول کاربران را قادر می‌سازد تا در منزل سفارشات خود را انجام دهند و آن‌ها را پرداخت کنند سپس هنگام رسیدن به آنجا، سفارش خود را تحویل بگیرند. گاهی کیف‌های پول الکترونیکی ارائه‌شده به دست فروشگاه‌ها مانند کیف پول والمارت دارای مشوق‌هایی نیز هستند.

این فروشگاه طرح‌های تشویقی خود را با کیف پول الکترونیکی ادغام کرده است، و به کاربران اطمینان می‌دهد که قیمت‌های مناسبی را وضع کرده و بدین ترتیب آن‌ها را تشویق به خرید می‌کند. همۀ این کیف‌های پول الکترونیکی دارای یک خصیصۀ مشترک هستند: وفاداری. فروشگاه‌هایی که برنامه‌های (app) خود را دارند از مزایای خاصی برخوردارند: مجوزهای از پیش ‌موجود برای مشارکت، رفتارهای شناخته‌شده کاربران، اعتبار برند داخلی و هزینه‌های کمتر برای دست‌یابی به مشتریان دارای کیف پول الکترونیکی.


علی‌پی و وی‌چت‌پی – گسترش جهانی


گسترش کیف پول الکترونیکی – مانند علی‌پی و وی‌چت‌پی – این امکان را به مصرف‌کنندگان چینی می‌دهد که به جای کیف پول فیزیکی یا حتی حساب رسمی بانکی از تلفن همراه خود استفاده کنند. آن‌ها از تلفن‌های هوشمند خود برای پرداخت تقریبا تمام اقلام خریداری‌شده استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، علی‌پی تقریبا تمامی فروشگاه‌های برخط و برون‌خط چین را پوشش می‌دهد و طیف وسیعی از سایر خدمات مالی مانند سرمایه‌گذاری در بازار پول، بیمه، رزرو سفر و وام را نیز ارائه می‌دهد. از طرف دیگر، وی‌چت‌پی قابلیت‌های بازاریابی هدف‌مندی را برای تجار فراهم می‌کند. این کیف پول الکترونیکی همچنین به میزبانی وی‌چت به‌طور گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی ادغام شده‌ است.

میلیون‌ها گردشگر شرقی از کشورهای غربی بازدید می‌کنند و در طی سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ شاهد روند افزایشی تعداد آن‌ها بوده‌ایم؛ علی‌پی و وی‌چت‌پی از این فرصت به‌دست‌آمده به‌خوبی استفاده کردند و در سطح جهان گسترش یافتند. براساس گزارشی از بانک مردم چین، پرداخت‌های موبایلی بین مردم مناطق روستایی کشور نیز محبوب‌تر شده‌است. به‌علاوه، یک بررسی درباره رفتار پرداختی مسافران چینی آشکار ساخت که آن‌ها ترجیح می‌دهند از روش‌های آشنای پرداخت موبایلی استفاده کنند. بنابراین، علی‌پی در سال ۲۰۱۸ با شکل‌دهی مشارکت‌های جهانی با بسیاری از شرکت‌ها ، مانند اُپن‌پِی در مکزیک، موشِن‌پِی در کانادا و فریدام پِی در آمریکای شمالی به گسترش بیش از پیش خود پرداخت. علی‌پی به ژاپن نیز گسترش یافت، همچنین در خاورمیانه در فرودگاه دوحه و در اروپا به دست شرکت اِم‌سی‌اِم پیاده‌سازی شد.

وی‌چت‌پی نیز در همه جای جهان از جمله در کشورهای ایتالیا، فرانسه، امارات، روسیه و سریلانکا گسترش یافت. این شرکت همچنین خبر داده ‌است که تجارت خود را حتی در اروپا نیز گسترش خواهد داد. در آوریل ۲۰۱۹ تعداد فروشگاه‌های اروپایی که وی‌چت‌پی را به‌عنوان روش پرداخت موبایلی به گردشگران چینی ارائه می‌دادند، ۳.۵ برابر بیشتر از سال ۲۰۱۸ بود.

به‌علاوه، این دو کیف پول الکترونیکی چینی در سال ۲۰۱۸ فراتر از پرداخت رفتند، چرا که هر دوی این کیف پول‌ها با سِوِن-ایلِوِن برای خرده‌فروشی، با اِیرکانادا برای رزرو برخط، با سیتکان و اکسئو  در سراسر آمریکای شمالی و با کَن‌کَن و ورلدفِرست در سراسر جهان ادغام شدند. بنابراین، علی‌پی و وی‌چت‌پی یک اکوسیستم کامل به کاربران ارائه می‌دهند که کاربران از طریق آن‌ می‌توانند ارتباط برقرار کنند، سرمایه‌گذاری کنند، پول دریافت و پرداخت کنند، وام بگیرند و زندگی مالی خود را مدیریت کنند.


وضعیت جهانی پرداخت‌های کیف‌های پول الکترونیکی


براساس آخرین گزارش ورلدپی درباره هزینه‌های مصرف‌کنندگان، پرداخت‌های کیف‌ پول‌های الکترونیکی بر بیش از نیمی از معاملات سوپرمارکت‌ها در کل جهان غالب است. این گزارش نشان می‌دهد که ۵۹ درصد از کل معاملات موبایلی سوپرمارکت‌ها در سراسر جهان از طریق کیف پول الکترونیکی انجام می‌شود. اعتماد به پرداخت‌های موبایلی نیز افزایش یافته است، چرا که هم‌اکنون افراد از طریق تلفن‌های همراه خود کالاهای با ارزش بالاتری خریداری می‌کنند. همچنین هر روز تعداد افراد نسل Z که این نوع پرداخت را می‌پذیرند (۶۵ درصد) بیشتر می‌شود، این امر نیز در افزایش محبوبیت کیف پول‌های الکترونیکی تأثیر داشته ‌است.

در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، اپل کیف پول الکترونیکی خود را در بسیاری از کشورهای جدید راه‌اندازی کرد، که از این بین می‌توان از کشورهای آلمان، اسپانیا، نروژ، تایوان، لهستان، ایرلند، استرالیا، اتریش، ایسلند، ایتالیا و جمهوری چک نام برد. به‌علاوه، یک مطالعۀ جدید دریافته ‌است که اپل‌پی حدود ۱۲۷ میلیون کاربر فعال در جهان دارد. طبق گزارش‌های مربوط به آوریل ۲۰۱۸، گوگل پی تنها در عرض چند ماه به ۱۰۰ میلیون نصب رسیده ‌است.

این برنامه طی سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ حضور جهانی خود را گسترش داده و در بسیاری از کشورها از جمله ژاپن، کرواسی، نوردیک، امارات، شیلی، فرانسه، سوئیس، اسرائیل و آلمان گسترش یافته‌است. سامسونگ پی نیز پس از راه‌اندازی فعالیت خود در سنگاپور، روسیه و ایالات متحده در سال ۲۰۱۷، در طی سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به فرانسه، استرالیا، برزیل، امارات، ایتالیا، آفریقای جنوبی و مکزیک نیز گسترش یافت.


نتیجه‌گیری


طبق گزارش جهانی کیف پول موبایلی ۲۰۱۹، انتظار می‌رود تعداد کاربران جهانی کیف پول‌های الکترونیکی در سال ۲۰۱۹ ده رقمی شود. بیش از دو سوم این کاربران در آسیا و اقیانوسیه زندگی می‌کنند و چین به‌تنهایی نزدیک به 50 درصد از این مشارکت را داراست. برخی از رقیبان جهانی در فضای کیف پول الکترونیکی عبارت‌اند از اپل‌پی، گوگل پی و سامسونگ پی و هر کدام از سه مورد تعداد بازارهای تحت پوشش خود را طی سال ۲۰۱۸ افزایش داده‌اند. البته، طبق بررسی ارجاع‌شده در این گزارش، به عنوان مثال، اپل‌پی، از نرم‌افزار پی‌پال که برای خریدهای درون فروشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد، عقب مانده است.

عدم اطمینان در زمینۀ امنیت پرداخت‌های موبایلی یکی از موانع اصلی در آمریکای لاتین است، اما با این وجود، انتظار می‌رود تعداد کاربران کیف پول الکترونیکی در کشورهایی مانند آرژانتین، برزیل و مکزیک رشد یابد. به گفته جاو‌لین در سراسر جهان، دارندگان گوشی‌های هوشمندی که اقدام به خرید از طریق مرورگر موبایل یا یک برنامۀ موبایلی کرده‌اند اما پرداخت درون فروشگاهی نداشته‌اند، بازار هدف ایده‌آل برای پذیرش کیف پول محسوب می‌شوند. این کاربران تقریبا 10درصد بیشتر از میانگین مصرف‌کنندگان به قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند پاسخ مثبت داده‌اند و به احتمال زیاد از آن استفاده می‌کنند.

فروشگاه‌ها فقط در صورتی این روش پرداخت را می‌پذیرند که در بین مصرف‌کنندگان به‌طور متداول استفاده شود، زیرا آن‌ها مایل به سرمایه‌گذاری اضافه‌ای برای فناوری درون فروشگاهی نیستند، مگر اینکه تقاضای قابل‌توجهی برای آن وجود داشته باشد. در عین حال، بازاری وجود دارد که آماده پذیرش کیف پول الکترونیکی است، اما شناسایی کاربران بالقوۀ کیف پول الکترونیکی فقط درصورتی ارزشمند خواهد بود که خود مصرف‌کنندگان به تجربه به مزایای استفاده از آن (و از همه مهم‌تر ادامۀ استفاده از آن) و فروشگاه‌ها نیز به مزایای ارائه آن رسیده باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.