راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وبینار الزامات جدید مالیاتی برای درگاه‌های پرداخت برگزار شد / از قانون جدید نترسید

مهدی منفرد، کارشناس ارشد حسابداری: «می‌توان پیش‌بینی کرد که قانون پایانه‌های فروشگاهی، نظام مالیاتی کشور را زیرورو می‌کند. پیش‌ازاین به این شکل بود که با روش‌های سنتی تشخیص مالیات اعلام می‌شد چقدر مالیات پرداخت می‌شود، اما قرار است بر اساس روش‌های جدید پیش‌بینی‌شده، در طرح جامع مالیاتی و بر اساس اطلاعات جمع آوری شده، مالیات محاسبه شود»

هادی عیار – خبرنگار/ چندی پیش زمزمه‌هایی درباره الزامات جدید سازمان امور مالیاتی مبنی‌بر تغییر ساختار ارائه درگاه پرداخت آنلاین برای کسب‌وکارها به گوش رسید. این موضوع سبب شد برای بسیاری از صاحبان کسب‌وکارها، سؤالاتی در خصوص جزئیات این تغییرات و چگونگی اجرای آن به وجود بیاید. به همین بهانه، نشست وبینار الزامات جدید مالیاتی برای درگاه‌های پرداخت و تأثیر آن در پرداخت آنلاین کسب‌وکارها با موضوع الزامات جدید مالیاتی از سوی پرداخت یار پی پینگ و با تدریس مهدی منفرد، کارشناس ارشد حسابداری از مؤسسه مشاوره مالیاتی فردان حساب یار عصر روز چهارشنبه، سوم دی‌ماه ۱۳۹۹ از ساعت ۱۸ الی ۲۰ برگزار شد.

در ابتدای این وبینار، محمد گنجی، مدیر فروش پی پینگ در مقدمه‌ای کوتاه به الزام جدید مالیاتی برای درگاه‌های پرداخت اشاره کرد و گفت: «نهم آذرماه ۱۳۹۹ بود که شاپرک در جلسه‌ای با شرکت‌های پرداخت، موضوع الزام جدید مالیاتی و دریافت کد اقتصادی را مطرح کرد. در واقع موضوع اصلی در خصوص درگاه جدید بود. بدون شک در این میان، پرداخت مالیات مورد مناقشه نیست. آنچه برای افراد زیادی سؤال ایجاد کرده در خصوص جزئیات این خبر، ناگهانی بودن آن و اینکه قرار است این موضوع از چه درگاهی و به چه صورت انجام شود است.

الزامات جدید مالیاتی، هدف قانون‌گذار از اجرای این قانون، تفاوت در مالیات پذیرندگان حقیقی و حقوقی، مشمول بودن یا نبودن کسب‌وکارهای کوچک، کسب‌وکارهای خانگی و فروشگاه اینستاگرامی بر اساس این الزام جدید، شامل شدن معافیت مالیاتی برای کسب‌وکارهای مختلف و موضوعاتی همچون مشمول شدن گروه‌های جهادی، خیریه ثبت نشده، مدیریت شارژ ساختمان و غیره از جمله موضوعاتی است که در این نشست مجازی به آن پرداخته خواهد شد.»

مهدی منفرد، کارشناس ارشد حسابداری به‌عنوان مدرس این وبینار سخنان خود را با تأکید بر اینکه همه داستان حول‌وحوش مالیات است اظهار داشت: «وقتی بحث مالیات پیش می‌آید شما باید همه وظایف مالیاتی خود را انجام دهید. در واقع می‌توان گفت همه چیز از یک الزام جدید شروع شد. یکهو همه به خود آمدند و دیدند که قرار گذاشته شده که از امشب هرکس که درگاه پرداخت دارد باید به طریقی که گفته شده تحت‌نظر نظام مالیاتی باشد.

در همین خصوص ماده ۱ قانون مالیات‌های مستقیم می‌گوید افراد مشمول مالیات در ایران چه کسانی هستند. براین‌اساس هر شخص حقیقی ایرانی مقیم ایران نسبت به‌ کلیه درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران تحصیل می‌کند، مشمول مالیات است. همچنین هر شخص حقوقی ایرانی نسبت به‌ کلیه درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران تحصیل می‌کند، مشمول مالیات است.»

منفرد با اشاره به اینکه در ایران سه نوع قانون مالیاتی وجود دارد خاطرنشان کرد: «این سه نوع قانون مالیاتی شامل مالیات‌های مستقیم، مالیات بر ارزش افزوده و پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌ مؤدیان است. به‌طورکلی مالیات‌ به دودسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شوند. مالیات مستقیم مالیاتی است که در آن سازمان مالیاتی به طور مشخص فرد را می‌شناسد و می‌داند که از چه کسی مالیات دریافت می‌کند.

به‌طورکلی می‌توان ادعا کرد که قانون پایانه‌های فروشگاهی، نظام مالیاتی کشور را زیرورو می‌کند. پیش‌ازاین به این شکل بود که توسط روش‌های سنتی اعلام می‌شد چقدر مالیات پرداخت می‌شود، اما قرار است بر اساس روش‌های جدید پیش‌بینی‌شده، در سامانه جدید و بر اساس اطلاعات، مالیات محاسبه شود. برای جمع‌آوری این اطلاعات از گمرک گرفته تا اطلاعات بانکی و پایانه‌های فروشگاهی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.»


درصورت کار منظم و دقیق، اثر مالی غیرعادی و غیرمتناسب نخواهید داشت


این حسابدار ارشد امور مالی و مالیاتی سپس به ماده 11 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان اشاره کرد و گفت: «ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان می‌گوید بانک مرکزی موظف است با همکاری سازمان مالیاتی ظرف یک سال پس از ابلاغ قانون وظایفی را انجام دهد. آبان‌ماه ۱۳۹۸ این قانون ابلاغ شد و اکنون یک سال گذشته است. درباره اثرات این الزامات برخی از مشاوران مالیاتی نگاه ترسناک به مسئله دارند و این ترس را به شما نیز منتقل می‌کنند.

این انتقال ترس به دو دلیل می‌تواند باشد. برخی عامدانه این کار را انجام می‌دهند چون هرچقدر شما بیشتر بترسید بیشتر به سمت آنها می‌روید و از خدمات آنها استفاده می‌کنید. برخی نیز به این دلیل این کار را انجام می‌دهند که خودشان هم اطلاع دقیقی از این موضوع ندارند؛ بنابراین این ترس را به شما هم منتقل می‌کنند اما من همین‌جا با جرأت به شما می‌گویم که اگر منظم و دقیق کار کنید هیچ اثر مالی غیرعادی و غیرمتناسب با کسب‌وکار خود نخواهید داشت.»

او در خصوص متن ماده 11 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان گفت: «بر اساس ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با همکاری سازمان مالیاتی ظرف مدت یک سال پس از ابلاغ این قانون نسبت به ساماندهی دستگاه‌های کارت‌خوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی اقدام نموده و با ایجاد تناسب بین آنها با مجوز فعالیت شماره اقتصادی بنگاه‌های اقتصادی به هر یک از پایانه‌های فروش شناسه یکتا اختصاص دهد.

پس از تخصیص شناسه مذکور کلیه تراکنش‌های انجام شده از طریق حساب‌های بانکی متصل به دستگاه‌های کارت‌خوان بانکی و نیز درگاه‌های پرداخت الکترونیکی به‌عنوان تراکنش‌های بانکی مرتبط با فعالیت شغلی صاحب حساب بانکی محسوب شده و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است در چهارچوب قانون و مقررات مربوطه اطلاعات این تراکنش‌های بانکی شامل مانده اول دوره وجوه واریزی وجوه برداشت شده و مانده آخر دوره هر حساب بانکی را به‌منظور تکمیل پایگاه اطلاعات هویتی عملکردی و دارایی مؤدیان موضوع ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳ اسفند ۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی به‌صورت برخط در اختیار سازمان قرار دهد»

منفرد در تشریح این قانون اظهار داشت: «گفته شده از اول بهمن اجرای این قانون شروع می‌شود اما من فکر می‌کنم که امکان تغییر زمان اجرای آن همیشه وجود داشته و دارد. هدف از اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی سامانه مؤدیان نخست شفاف‌سازی فعالیت‌های مالی دوم جلوگیری از فرار مالیاتی است. اهداف این قانون نخست دارندگان دستگاه‌های کارت‌خوان بانکی و دوم دارندگان درگاه‌های پرداخت الکترونیکی است.

به‌طورکلی مبحث مالیات در کشور ما دسته بندی‌های مختلفی دارد در کل سه نوع مالیات وجود دارد. نخست مالیات‌های مستقیم که معروف‌ترین آن مالیات بر درآمد است. البته انواع دیگری نیز دارد. مالیات بردرآمد از شغل، حقوق یا دارایی‌ها و مستغلات دریافت می‌شود. دسته دوم مالیات بر ارزش افزوده است و سوم مالیات بر دارایی مانند ارث و حق تمبر که محدود است. نکته که در اینجا باید مورد تأکید قرار بگیرد این است که مالیات بر درآمد به معنای درآمد خالص است. یعنی درصدی از پول دریافت شده. کلمه سود در اینجا بسیار مهم است. در مالیات بر درآمد مشمولین شامل دو دسته اشخاص حقیقی و حقوقی می شوند و وظایف مالیاتی، معافیت سالانه و نرخ مالیات در آن مطرح است. وظایف مالیاتی هر شخص بنابر نوع شخصیت او، یعنی اینکه حقیقی باشد یا حقوقی متفاوت است.»


بدون ارائه اظهارنامه مالیاتی، معافیت مالیاتی‌ وجود نخواهد داشت


این مدرس حوزه حسابداری سپس به تقسیم‌بندی وظایف مالیاتی پرداخت و خاطرنشان کرد: «وظایف مالیاتی به چهار دسته سالانه، فصلی، ماهانه و مقطعی تقسیم‌بندی می‌شود. در وظایف سالانه موضوعاتی همچون اظهارنامه عملکرد و دفاتر قانونی؛ در فصلی موضوعاتی همچون ارزش افزوده و معاملات فصلی؛ در ماهانه موضوعاتی چون لیست حقوق و مالیات‌های تکلیفی و در مقطعی موضوعاتی همچون ابتدای تأسیس، طی فعالیت و انحلال مطرح می‌شود. در خصوص خود این زیرشاخه‌ها نیز در خصوص ابتدای تأسیس موضوعاتی همچون تشکیل پرونده و حق تمبر، در خصوص طی فعالیت موضوعاتی همچون اسناد حسابداری و اسناد مثبته و در زمینه انحلال، اظهارنامه انحلال حائز اهمیت است.»

منفرد در خصوص مزایای ارائه اظهارنامه مالیاتی و منظم بودن در این بخش اظهار داشت: «در تمام قوانین مالیاتی، انجام به‌موقع آن مزایایی دارد و انجام ندادن آن نیز خسارت‌هایی دارد. وظایف مالیاتی بر اساس زمانی به چهار دسته سالانه فصلی ماهانه و مقطعی تقسیم می‌شود. حالا که بازه زمانی خاصی برای موضوع مدنظر در نظر گرفته شده است این اتفاق چیز وحشتناکی نیست و می‌توان آن را مدیریت کرد. در معافیت سالانه مالیات، ماده ۱۰۱ قانون مالیات‌های مستقیم می‌گوید شرط معافیت، ارائه اظهارنامه مالیاتی است. میزان معافیت مشاغل در سال ۹۹، ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. در واقع اگر شما تا ۲۸ میلیون تومان در سال درآمد داشته باشید معاف هستید. از این بیشتر، باید مالیات مقدار بیشتر کسب شده را پرداخت کنید.»

او با تأکید بر اهمیت ارائه اظهارنامه مالیاتی گفت: «ارائه اظهارنامه مالیاتی بسیار مهم است. یکی از اثرات ارائه نکردن آن این است که معافیت به طور کامل حذف می‌شود. از اثرات منفی دیگر عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی اینکه اگر کسی اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه ندهد به این معناست که به نظام مالیاتی این اجازه را داده که خودش میزان مالیات فرد را محاسبه کند. پس شرط معافیت، ارائه اظهارنامه مالیاتی است. اظهارنامه برای اشخاص حقیقی تا خردادماه سال بعد است. یعنی برای سال ۱۳۹۹ تا 31 خردادماه ۱۴۰۰ است. برای مشاغل خردادماه و برای شرکت‌ها تیرماه است. اگرچه به دلیل اتفاقاتی مثل کرونا ممکن است تمدید شود اما در حالت عادی همین است؛ بنابراین اولین کاری که لازم است انجام دهیم این است که باید پرونده مالیاتی داشته باشیم. اولین وظیفه ما داشتن پرونده مالیاتی است.»

منفرد در خصوص جزئیات اظهارنامه مالیاتی اظهار داشت: «در اظهارنامه مالیاتی برای محاسبه سود به‌دست‌آمده می‌گوییم در سال گذشته چقدر درآمد داشته‌ایم و چقدر هزینه کرده‌ایم. نکته دیگری که لازم است به آن اشاره کنم موضوع توافق ماده ۱۰۰ مشاغل است که می‌گوید: در سال‌های بعدی پرداخت مالیات، می‌توان توافق کرد که هرسال بدون بررسی ارقام درآمدی و هزینه‌ای، یک درصد مشخصی به مالیات سال پیش اضافه شود.

اشخاص حقیقی بسیاری از این توافق ماده ۱۰۰ استفاده می‌کنند. نرخ مالیات‌بردرآمد به این شکل است که برای اشخاص حقوقی ۲۵ درصد سود خالص و برای اشخاص حقیقی بر اساس نرخ پلکانی ماده ۱۳۱ق.م.م است که به سه دسته تقسیم می‌شود: تا ۵۰ میلیون تومان ۱۵ درصد؛ تا ۱۰۰ میلیون تومان نسبت به مازاد ۲۰ درصد و مبالغ بیشتر ۲۵ درصد.»

او در پایان وبینار به موضوع دریافت‌های غیردرآمدی پرداخت و گفت: «دریافت‌های غیر درآمدی شامل گروه‌های جهادی، مدیریت شارژ ساختمان، جمع‌آوری دونگ و واسطه‌ها می‌شود. برخی به‌اشتباه فکر می‌کنند اداره مالیات باید این موارد را اثبات کند درحالی‌که برعکس است و شما باید اثبات کنید. مهم‌ترین دسته در این بخش واسطه‌ها هستند. برای شروع نخستین کاری که می‌توانید انجام دهید تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد مالیاتی یا همان کد اقتصادی است.

این تشکیل پرونده دو مرحله دارد نخست تشکیل پرونده الکترونیکی و سپس تشکیل پرونده فیزیکی ؛ گام بعدی انجام وظایف قانونی مالیاتی است که به دودسته اظهارنامه مالیات عملکرد و مستندسازی تقسیم می‌شود. در پایان نیز می‌توان به این نکته اشاره کرد که سایر عوامل مؤثر بر اشخاص متأثر از این قانون نخست تراکنش‌های بانکی مشکوک، دوم مالیات بر ارزش افزوده، سوم مالیات‌های تکلیفی و چهارم سوءاستفاده مالی و مالیاتی می‌توان نام برد.»

آشنایی با نحوه تشکیل پرونده مالیاتی، جزئیات این روند چقدر و مدت‌زمان آن و سایر عوامل متأثر از این اقدام از دیگر موضوعات مطرح شده در این وبینار بود. از جمله مخاطبان این وبینار می‌توان به صاحبان کسب‌وکارهای کوچک خانگی، صاحبان کسب‌وکارهای اینستاگرامی، مدیران مالی شرکت‌ها و مدیران استارتاپ‌ها، مدیران آژانس‌های تبلیغاتی، فروشگاه‌های اینترنتی مدیران خیریه‌ها و مسئولان برگزارکننده رویدادها، مدیران ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی، فعالان حوزه صنایع‌دستی و کسانی که برای دریافت پول خود از درگاه‌های پرداخت استفاده می‌کنند بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.