راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اپلیکیشن عدالت همراه رونمایی شد / فعال‌سازی امضای دیجیتال در آینده نزدیک

اپلیکیشن عدالت همراه در راستای هوشمندسازی قوه قضاییه و تسهیل دسترسی مردم خدمات قضایی رونمایی شد و از طریق درگاه ملی قوه قضاییه در اختیار عموم مردم خواهد بود.

به گزارش ایسنا، عیسی زارع‌پور، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در نشست خبری رونمایی از اپلیکیشن عدالت همراه، اظهار کرد: «در راستای هوشمندسازی دستگاه قضا راهبردهایی تعریف کردیم که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از استفاده حداکثری از فناوری برای تسریع خدمت به مردم، افزایش سرعت و دقت دستگاه قضا، کاهش خطای انسانی با استفاده از هوش مصنوعی، شفافیت و روان کردن فضای جامعه.»

اوبیان کرد: « با توجه به شیوع ویروس کرونا، مراجعات مردمی باید کاهش پیدا می‌کرد به همین دلیل تاکید زیادی در این راهبرد داشتیم. هفته گذشته درخواست اعاده دادرسی کیفری به‌صورت الکترونیک شد و افراد می‌توانند مستندات را با کیفیت مناسب برای ما ارسال کنند. این خدمت فعلا در تهران ارائه می‌شود و از اول دی ماه این درخواست‌ها به‌صورت الکترونیک منتشر می‌شود و افراد در هرجا که باشند می‌توانند این اقدام را انجام ‌دهند.»

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه از رونمایی اپلیکیشن عدالت همراه جهت تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی، در دو نسخه اندروید و آی‌آواس خبر داد. این اپلیکیشن از طریق درگاه ملی قوه قضاییه در اختیارعموم مردم خواهد بود.

زارع‌پور همچنین خاطرنشان کرد:« در فاز اول پنج خدمت دادگستری‌ها را از طریق این اپلیکیشن ارائه می‌کنیم. از جمله اینکه ابلاغیه‌ها به صورت الکترونیک شده است و افراد می‌توانند ابلاغیه‌هایی را که برای آن‌ها صادر می‌شود، از طریق این اپلیکیشن ببینید. خدمات جدیدی که توسط دستگاه قضا ارائه می‌شود هم به مرور از طریق این اپلیکیشن در اختیار عموم مردم و مراجعان به قوه قضاییه قرار می‌گیرد.»


امضای دیجیتال در عدالت همراه، در آینده فعال می‌شود


او افزود: « هم اکنون در حال فراهم کردن زیرساخت‌های سرویس امضای دیجیتال هستیم و در آینده این سرویس را فعال خواهیم کرد. تا دو هفته دیگر نیز سرویس احراز هویت آنلاین و از طریق این اپلیکیشن در دسترس خواهد بود که البته با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شده است. برای ورود به این درگاه، در حال حاضر نیاز به ارائه کد کاربری ثنا است و اگر فردی این کد را ندارد، باید به صورت حضوری به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند و کد را دریافت کند. اما تا سه هفته آینده و پس از راه‌اندازی سرویس احراز هویت آنلاین، ثبت‌نام ثنا به‌صورت غیرحضوری انجام خواهد شد.»


اطلاعات کاربران در این اپلیکیشن محرمانه است


زارع‌پور با تاکید بر حفظ محرمانگی اطلاعات و حریم خصوصی افراد در استفاده از این اپلیکیشن، تاکید کرد: «ما به هیچ وجه  با اطلاعات مندرج در گوشی کاربران کاری نداریم. برخی از خدمات قطعا نیاز به فعال‌سازی دوربین و میکروفن دارد که در همه اپلیکیشن‌ها از کاربر تاییدیه دریافت می‌شود. اگر افراد تمایل ندارند، می‌توانند این دسترسی‌ها را فعال نکنند. به هرترتیب حفط حریم خصوصی افراد مورد تاکید ما و اطلاعات کاربران محرمانه و نزد ما محفوظ است.»

او افزود: «ما به دنبال تجمیع خدمات هستیم و معتقدیم که مردم در دریافت خدمات الکترونیکی فقط باید با یک آدرس روبرو باشند. از این رو در گام بعدی به دنبال این هستیم که خدمات قوه قضاییه را از طریق میکروسرویس‌ها، در اختیار اپلکیشن‌های دولت همراه و اپلیکیشن‌های پرکاربرد دیگر قرار دهیم. اما اینکه تمامی خدمات دولت ازطریق یک اپلیکیشن ارائه شود، پروژه‌ای شکست خورده است و ارائه خدمات سازمان‌های مختلف که هرکدام یک زیرساخت متفاوت دارند، روی یک بستر، یک کار شدنی نیست.»

اشخاص حقیقی و حقوقی (دولتی یا خصوصی) می‌توانند پس از ثبت‌نام در سامانه ثنا  با دریافت این اپلیکیشن از درگاه ملی قوه قضاییه به نشانی eadle.ir و نصب آن میتوانند اوراق قضایی خود را روی تلفن همراه مشاهده و دریافت کنند.

منبع ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.