راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حسین اسلامی: در سازمان نصر معتقد به رعایت منافع صنفی و اتحاد با رقبا هستیم

رئیس هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران: «در آینده نزدیک شاهد چیدمان دوباره‌ای در کمیسیون‌ها خواهیم بود و در این راستا هم کارگروهی در هیئت مدیره متشکل از پنج عضو تشکیل شده که امیدواریم گزارش اولیه کار این کارگروه را در جلسه یکشنبه هفته آینده هیئت مدیره داشته باشیم.»

رئیس هیئت مدیره ششم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با تشریح اولویت‌های دوره ششم از تشکیل سه کارگروه برای بررسی موضوعاتی از جمله «تهیه بودجه و بررسی منابع درآمدی»، «مشکلات اساسنامه» و «عناوین و چیدمان کمیسیون‌ها» خبر داد و بر لزوم همراهی با نهادهای حاکمیتی و سایر مجموعه‌های همکار با در نظر گرفتن منافع صنفی تاکید کرد.


تمایل به ایجاد تحول در میان تمام اعضا وجود دارد


حسین اسلامی در گفت‌وگو با راه پرداخت در مورد اولویت‌های نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در دوره ششم اظهار کرد: «پس از برگزاری انتخابات نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران ائتلاف‌ها و افراد مختلف از جمله تیم هم‌آفرینی، فراگیر، اتفاق و سایر دوستانی که در انتخابات شرکت داشتند، تعهداتی را دادند و آرایی بر همین مبنا اخذ کردند. با توجه به اینکه در میان تمام رویکردهای موجود، تمایل به ایجاد تحول در میان همه افراد با ادبیات‌های مختلف وجود دارد، تلاش می‌کنیم تا در این راستا اولویت‌ها را احصاء کنیم تا تبدیل به طرح و مصوبه هیئت مدیره بشوند. در اولین جلسه و پس از انتخاب هیئت رئیسه، به این نتیجه رسیدیم که با توجه به تکالیف مجمع و نیز تعهدات اعضای هیئت مدیره در زمان انتخابات، سه کارگروه را برای موضوعات حائز اهمیت تشکیل بدهیم.»


تشکیل کارگروهی برای بررسی موضوعات درآمدی


رئیس هیئت مدیره ششمین دوره نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با تشریح اولویت‌ها و فعالیت کارگروه‌ها و در راستای آنها گفت: «بحث بودجه و درآمدزایی نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران یکی از این موضوعات مهم تمامی ادوار بوده است. در حال حاضر نصر تهران در مقابل تعهدات و جایگاه متمایز آن، از نظر درآمدی در مضیقه است و این موضوع بیشتر بر دریافت حق عضویت متمرکز شده است.

در این میان همواره مسئله اعضا هم این است که در مقابل حق عضویت چه خدماتی را دریافت می‌کنند که این موضوع برای آنها قابل توجیه باشد. این چالش در حالی است که از سوی دیگر هزینه‌ها افزایش جدی پیدا کرده است و امکاناتی که دبیرخانه دارد هم در برابر مطالبات صنف ناچیز است و با این شرایط نمی‌توانیم پاسخگوی بسیاری از مسائل باشیم. بنابراین در این راستا کارگروهی با پنج عضو تشکیل شده و اعضای آن بر موضوعات درآمدی و تهیه بودجه اصلاحی متمرکز هستند.»


تلاش برای اصلاح زیرساخت‌های قانونی


او با بیان اینکه کارگروه دوم در راستای بررسی مشکلات اساسنامه سازمان نصر تهران با سه عضو باتجربه هیئت مدیره تشکیل شده است، افزود: «تمرکز این کارگروه هم بر این است که چه مشکلات و ابهاماتی تاکنون در ادوار مختلف وجود داشته که برطرف نشده است. کمااینکه مسائلی از این دست در انتخابات اخیر هم نمود داشت و با برخی خلاءها یا ابهامات قانونی مواجه بودیم و گاهی هم بندهایی وجود داشت که تعبیرهای متفاوتی از آنها صورت می‌گرفت. بنابراین از اعضای این کارگروه خواهش کردیم که با دقت این موارد را بررسی کنند تا در مجمع پیشنهادهای لازم را بدهیم و بتوانیم زیرساخت‌های قانونی را اصلاح کنیم.»


بازنگری عناوین و چیدمان کمیسیون‌ها


اسلامی با اشاره به لزوم توجه به مسائلی در رابطه با کمیسیون‌ها از تشکیل سومین کارگروه برای رسیدگی به مسائلی از این دست خبر داد و گفت: «در دوره پنجم ریاست کمیسیون‌ها از عضویت کمیسیون‌ها جدا شد که اتفاق خوبی بود و تعداد کمیسیون‌ها افزایش پیدا کرد. البته تعداد بالای کمیسیون‌ها باعث شد که ما نتوانیم گزارش‌های کمیسیون‌ها را به صورت مرتب رصد کنیم و اتصال هیئت مدیره به کمیسیون‌ها به نوعی در سطح کمی باقی ماند.

بنابراین از اعضای کارگروه سوم درخواست کردیم که نگاه دوباره‌ای به چیدمان کمیسیون‌ها داشته باشند و به سمتی حرکت کنیم که افراد درستی مبتنی بر تداخل کمتر بین کمیسیون‌ها و پوشش حداکثری صنف با بازچیدمان کمیسیون‌ها شکل بگیرد و اگر بخش‌هایی از صنف مغفول مانده‌اند، آنها را هم دعوت کنیم. ضمن اینکه در نظر داریم ارتباط با مجموعه‌های مشابه خارج از نصر هم بیشتر شود و کمیسیون‌ها در این راستا وارد تعامل شوند.»

رئیس هیئت مدیره نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در این رابطه افزود: «اکنون تشکل‌هایی با نام‌های مختلف فعالیت می‌کنند که همراهی لازم بین آنها وجود نداشته است. ما در این دوره «اتحاد رقبا» را مطرح کرده‌ایم و این موضوع را هم در داخل نصر و هم در ارتباط با خارج آن در نظر داریم و معتقدیم که باید با هر تشکلی که کار داوطلبانه می‌کند و به دنبال اعتلای صنف است روابطی مبتنی بر احترام متقابل و رعایت منافع صنف داشته باشیم.

بنابراین در آینده نزدیک شاهد چیدمان دوباره‌ای در کمیسیون‌ها خواهیم بود و در این راستا هم کارگروهی در هیئت مدیره متشکل از پنج عضو تشکیل شده که امیدواریم گزارش اولیه کار این کارگروه را در جلسه یکشنبه هفته آینده هیئت مدیره داشته باشیم.»

اسلامی با بیان اینکه این کارگروه‌ها بر اساس اولویت‌های موجود تشکیل شده‌اند و در ادامه به سایر تعهداتی که به اعضا صنف داده شده نیز مورد توجه قرار گیرد گفت: «تا پایان امسال شاهد خواهیم بود که بذرهایی که اکنون می‌کاریم به ثمر خواهند نشست و پاسخ متمایزی به مطالبات به حق اعضا خواهیم داد.»

او همچنین بر لزوم تقویت ارتباط میان بدنه صنف با کمیسیون‌ها و هیئت مدیره تاکید کرد و گفت: «در این راستا تلاش می‌کنیم تا در دبیرخانه تمهیدات لازم در نظر گرفته شود و ارتباط دوسویه‌ای را ایجاد کنیم و همچنین بازوی رسانه و ارتباطات سازمان را هم در همین راستا باید تقویت کنیم.»

رئیس هیئت مدیره نظام صنفی رایانه استان تهران همچنین گفت: «با توجه به اینکه پس از انتخابات و با توجه به گزارش هیئت نظارت و مبتنی بر اخذ مشورت حقوقی باید هیئت رئیسه موقت تشکیل می‌شد از آقای آذرکار دبیر پرتلاش نصر تهران، خواستیم تا پایان سال با دوره ششم همراهی داشته باشد و بتوانیم با حضور ایشان اتصال‌های لازم را برقرار کنیم و دوباره کاری پیش نیاید.»


تصمیم نهایی در خصوص انتخابات به زودی اتخاذ خواهد شد


اسلامی در رابطه با سرانجام انتخابات فروشگاه‌ها و اینکه مجمع چه زمانی قرار است برای این انتخابات تصمیم‌گیری کند، گفت: «در گزارشی که هیئت نظارت داده، درخواست شده که مجمع تشکیل شود. پس از تأیید اولیه انتخابات توسط هیئت رئیسه مجمع، هیئت نظارت به موجب دستورالعمل برگزاری انتخابات می‌تواند با بررسی شکایات اعلام کند که انتخابات تائید شده یا خیر.

هیئت نظارت گزارش مفصلی را ارائه کرده و درخواست داده است تا مجمع دیگری برگزار شود. تا زمان برگزاری این مجمع، هیئت مدیره فعلی قانونی است و کارش را پیش می‌برد و هر تصمیمی که در مجمع برای شاخه فروشگاه‌ها گرفته شود، مورد تبعیت قرار خواهد گرفت.» اسلامی در مورد تاریخ برگزاری مجمع نیز گفت: «فکر می‌کنم مجمع دوم، دهم دی تشکیل شود.»


پایان رقابت‌های باشگاهی، وقت تشکیل تیم ملی


رئیس هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در رابطه با رقابت انتخاباتی ائتلاف‌ها پیش از برگزاری انتخابات و اینکه آیا اکنون نصر از فضای دو قطبی رقابت ائتلاف‌ها خارج شده است یا خیر گفت: «اتفاقی که در این دوره رخ داد و تفاوت جدی با دوره‌های پیشین داشت این بود که در دوره‌های قبل گروهی که اکثریت بود حضور قوی‌تری پیدا می‌کرد و گروه دوم معمولاً قوی نبود. در این دوره اما استقبال اعضا از انتخابات بی‌نظیر و رقابت بسیار جدی بود و همین امر باعث شد علی‌رغم برخی مشکلاتی که به واسطه برگزاری اولین دوره آنلاین انتخابات وجود داشت؛ آرا متنوع باشد.

این فضا اکنون باعث شده انتظارات از هیئت مدیره دوره ششم برای ایجاد تحول در صنف بالا برود. این تجربه که در این دوره داشتیم نیازمند تمرین همسویی و ممارست همدلی بیشتر است. من هم همان زمان که به عنوان رئیس هیئت مدیره انتخاب شدم اعلام کردم که تنها نماینده آنها که به من رأی داده‌اند، نیستم. رئیس سازمانی هستم که نماینده همه اعضای صنف حتی آنهایی که در انتخابات شرکت نکرده‌اند یا به بنده رأی نداده‌اند نیز هستم. »

او ادامه داد: «واقعیت این است که در حال حاضر شرایط ما مانند یک تیم ملی است و دیگر رقابت‌های باشگاهی را باید کنار گذاشت. این مسئله تا حدی در همان جلسه اول نیز رخ داد و رقیب رفیق تبریک هم گفت و در ادامه هم سعی می‌کنیم این ارتباط و یکپارچگی را تقویت کنیم. در مجموع احساس می‌کنیم که قدم اول را خوب برداشته‌ایم و در ادامه اگر لازم باشد برای این همراهی قدم‌های دیگری هم برداشته شود، خودم را مسئول می‌دانم که اقدامات لازم را انجام دهیم.»


ضرورت تعامل با نهادهای حاکمیتی و دولتی


رئیس هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در مورد تعامل با وزارت ارتباطات نیز گفت: «دوستان وزارت ارتباطات از ما برای نشستی دعوت کرده‌اند و در خدمتشان خواهیم بود. از سوی دیگر نه تنها برنامه ما تعامل بیشتر با این وزارتخانه راهبردی است، بلکه در نظر داریم تعامل نصر با سایر نهادهای دولتی و حاکمیتی از جمله وزارت صمت، بانک مرکزی، قوه قضائیه و غیره را نیز بیشتر کنیم.»

او ادامه داد: «فعال بودن صنف نیازمند همراهی در سطوح مختلف دولتی و حاکمیتی است و ما هم این قول را به اعضای صنف می‌دهیم که این ارتباط را در تمام سطوح، فارغ از اینکه چه تیمی در دولت، مجلس و قوه قضائیه فعالیت می‌کند، گسترش دهیم و این فعالیت‌ها هم در راستای تأمین حداکثری نیازهای صنف باشد.»


صلح با اتاق بازرگانی با قید منافع صنفی


اسلامی در مورد تعامل و ارتباط با اتاق بازرگانی و اینکه به نظر می‌رسد نگاهی در آن سو وجود دارد که نصر را نهاد موازی تلقی می‌کند، گفت: «پس از انتخابات برخی از مجموعه‌هایی که خارج از صنف هستند زحمت کشیدند و تبریک‌های کتبی هم فرستادند یا پیش از انتخابات از تیم‌هایی نام بردند و سعی کردند سطح ارتباطشان را ارتقا بدهند. در دوره قبل تلاش شد ارتباط خوبی با اتاق بازرگانی ایجاد شود و حتی دو نماینده از صنف نیز در انتخابات اتاق بازرگانی شرکت کردند.

ما معتقدیم که این تعامل باید بیشتر هم بشود و در حال مذاکره در همین مسیر هستیم تا روابط از داشتن زاویه یا تقابل به سمت همراهی حداکثری تغییر پیدا کند. با توجه به اینکه سوابقی از عدم همراهی طرفین وجود دارد، باید ضمن در نظر داشتن این سوابق، رو به آینده نگاه داشته باشیم و از طرف دیگر ممکن است خلاءهای قانونی هم در این زمینه تاثیرگذار باشد که به آنها هم باید پرداخته شود. در مجموع اما آنچه مهم است این است که هر کسی که برای کار داوطلبانه و تعالی صنف فناوری زمان می‌گذارد مهم است و باید همراهی‌ها بدون نگاه بالا به پایین صورت بگیرد. در این میان اما آنچه خط قرمز ما قلمداد می‌شود، منافع صنف است نه اشخاص و تلاش می‌کنیم در این زمینه با عهدی که با اعضا بستیم پایبند بمانیم.»


تلاش برای تصویب قانونی جدید در مجلس


اسلامی همچنین در مورد طرح تشکیل نظام مهندسی فاوا در کشور که سال گذشته در مجلس هم مطرح شد و همچنین برنامه اعضای دوره جدید برای ارتباط با مجلس در این زمینه گفت: «فعالیت‌هایی که در حال حاضر مد نظر داریم متمرکز بر استان تهران است. در ادامه انتخابات نصر کشور را داریم و با توجه به اینکه بسیاری از این موضوعات نیازمند این است که تمام سازمان‌های استانی حضور داشته باشند و در نصر کشور در مورد آنها بحث و نتیجه‌گیری صورت بگیرد، این مسائل در آنجا باید مطرح شود.

به عنوان یک عضو اما علاقه‌مندم که ما در مجلس قانون جدیدی را داشته باشیم. اینکه این قانون همان نمافا باشد یا قانونی با انجام اصلاحاتی بر روی نمافا یا قانون جدید دیگر، نیازمند بحث و بررسی است. قانونی که فعلاً برای فعالیت نصر وجود دارد، قانون جامعی برای صنف فاوا در زمان حاضر و مبتنی بر مقتضیات آن نیست. معتقدیم که این موضوع در وهله اول با همراهی تمام استان‌ها باید با دقت بالایی بررسی شود که بتواند همراهی سایر تشکل‌ها را به همراه داشته باشد و در ادامه بتواند در مجلس هم به نتیجه برسد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.