راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اثربخشی بازاریابی، روابط عمومی و تبلیغات بانکی

[رضا قربانی | راه پرداخت]

صنعت بانکداری اگر مهم‌ترین نباشد، یکی از مهم‌ترین صنایعی است که از بازاریابی، روابط عمومی و تبلیغات استفاده می‌کند. بازاریابی، تبلیغات و روابط عمومی روش‌هایی برای انتقال پیام هستند و هر کدام هم کاربرد خاص خود را دارند. از بین همه ابزارهایی که در بازاریابی، تبلیغات و روابط عمومی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد سه مورد در ایران بیش از همه مورد استفاده قرار می‌گیرد: نمایشگاه‌ها، تبلیغات محیطی و تبلیغات تلویزیونی. با نگاهی به اعداد و ارقام رد و بدل شده در این سه مقوله، متوجه هزینه‌های بالایی می‌شویم که بانک‌ها در این بخش‌ها انجام می‌دهند.

اثربخشی پیام‌های رد و بدل شده در این سه کانال و تاثیری که بر مخاطبان می‌گذارند، موضوعی است که کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است. به نظر می‌رسد بانک‌ها که بزرگ‌ترین مراکز درآمد کانون‌های تبلیغاتی هستند، وارد بازی بی‌پایانی شده‌اند و به صورت مستمر به صرف هزینه‌های کلان می‌پردازند. در حالی که اثربخشی این پیام‌ها کم‌تر مورد توجه جدی قرار می‌گیرد. این در حالی است که راه‌های تاثیرگذارتری وجود دارد که کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد. از جمله این راه‌ها توجه جدی به فضای آنلاین است. یا اگر اصرار به استفاده از رسانه‌های سنتی مانند تلویزیون وجود دارد حداقل می‌توان دست به ساخت برنامه‌هایی با اثربخشی بیشتر زد و از حضور صرف در آگهی‌های تبلیغاتی ممانعت کرد.

واقعیت امر این است که بانکداری و پرداخت الکترونیک به دلیل یدک کشیدن عنوان بانک همه را یاد پول می‌اندازد و کم‌تر کسی حاضر است برای رضای خدا و خلق در زمینه فرهنگ‌سازی این موضوع ملی گام بردارد. بنابراین ما شاهد ساخت و تولید برنامه‌های تبلیغاتی فراوانی هستیم که صرفا محلی برای هزینه هستند و کم‌تر نشانی از اثربخشی دارند. سال‌ها پیش در صدا و سیمای ایران آگهی پخش می‌شد که مربوط به یکی از شرکت‌های تولید شیر بود. در این آگهی گفته می‌شد، شیر بخورید، مهم‌ نیست چه شیری. این روزها باید مردم را تشویق به استفاده مفید از فناوری‌های نوین بانکداری و پرداخت الکترونیک کرد نه این که با پیام‌های جورواجور رنگی چیزهایی را نشان بدهیم که ممکن است مردم را به اهداف بانک‌ها بدبین کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.