راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سیاست در بانک‌های سرمایه‌گذاری اسلامی چیست و چگونه اجرایی می‌شود؟

امیر بابازاده، کارشناس توسعه بازار شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد / سیاست بانک‌های سرمایه‌گذاری اسلامی را می‌توان یک‌شکل منحصربه‌فرد از سرمایه‌گذاری دارای مسئولیت اجتماعی دانست. چرا که در این نوع از سیاست‌گذاری‌ها اسلام هیچ تمایزی بین روحانی و سکولار قائل نشده است. بانک‌های سرمایه‌گذاری که می‌خواهند مطابق با سیاست سرمایه‌گذاری اسلامی باشند در اصل باید یک مجموعه از رهنمودهای اسلامی را دنبال و از آنها پیروی کنند.

به‌طورکلی سرمایه‌گذاری اسلامی را می‌توان به‌عنوان کلیدی در کشورهای مختلف اسلامی در نظر گرفت، به این دلیل که برای سازگاری و همکاری این بانک‌ها، مدیران و سرمایه‌گذاران باید به قوانین شریعت وفادار بمانند و این بدان معنی است که سرمایه‌گذاری‌ها باید تفاسیر قرآن، سنت و امثالهم را دنبال کنند.

با نگاهی کوتاه به گذشته می‌بینید که این سبک سرمایه‌گذاری بیشتر درگذشته محبوب بود، اما به‌عنوان گروه‌های اقتصادی و اجتماعی شکیبایی و پذیرش بیشتری را می‌طلبد و این مورد باعث شده است تا سرمایه‌گذاری در بانک‌های اسلامی رو به کاهش باشد.

منابع حقوقی در بانکداری اسلامی برای قانون‌گذاری‌های خود از تفسیر از سلسله‌مراتب غنی و قابل‌اعتماد در فرهنگ اسلامی پیروی می‌کنند: قرآن، اعتقادات مسلمانان، سنت (که این مورد از گفته‌های پیامبران (احادیث) ، اجماع نظر محققان در یک مسئله خاص می‌باشد) تشکیل شده است.

مشکلات در سرمایه‌گذاری اسلامی چالش‌های یک پورتفولیو (سبد سهام) مبتنی بر شریعت مشابه کسانی هستند که هر مدیر پورتفولیو باید یک تز سرمایه‌گذاری را تدوین کند که معیارهای انتخاب پورتفولیو را هدایت می‌کند و سپس بر روی معیار مناسب برای سنجش عملکرد تصمیم‌گیری می‌کند.

مدیریت دارایی‌ها مطابق با احکام اسلامی کمی پیچیده‌تر است چرا که ویژگی منحصربه‌فرد برای اجتناب از سرمایه‌گذاری سودآور خارج از عرف در هر نوع وجود دارد. ازآنجاکه قرض گرفتن و ایجاد وجوه مازاد در کوتاه‌مدت، کم‌خطر، با بهره پایین، برای تأمین مالی شرکت الزامی است، استفاده از قوانین اسلامی برای امور مالی شرکت برخی سؤالات و علامت‌های سؤال را به همراه دارد!!

باتوجه‌به قوانین اسلامی در انتخاب سهام، هنگامی‌که واقعیت‌های مالی نیاز به شرکت‌ها را دیکته می‌کنند، حتی آن‌هایی که در کسب‌وکارهای ممنوعه دخیل نیستند، قرض کردن و یافتن یک مخزن اصلی حفاظت‌شده برای پول نقد اضافی، باعث ایجاد یک مبارزه دشوار حاضر و سد معبری مالی در همه‌جا می‌شود.

دستیابی به انطباق شریعت از دیدگاه مدیریت پورتفولیوی خصوصی مشتری که زمانی با محصولات مجاز به شریعت مشغول به کار بوده است قطعاً یک کمیته سرمایه‌گذاری در یک شرکت دارایی خصوصی اسلامی را با مشکلات مشابهی روبه‌رو خواهد کرد. یعنی چگونگی توسعه، پیاده‌سازی و نظارت بر یک سیاست سرمایه‌گذاری همسو با اهداف کلاینت‌ها برای این گروه بسیار سخت است. از سوی دیگر چالش‌های بسیار دیگری نیز وجود دارد، عدم وجود یک بازار ثانویه عمیق برای این فرایند و عدم یکنواختی در مورد فرایند بررسی محصولات خود یکی از مهم‌ترین عوامل مشکلات در سیاست‌گذاری و تحلیل نیازهای سرمایه‌گذاری اسلامی است.

به دلیل پیچیدگی‌های درگیر و اتلاف سرمایه بالقوه مطیع از سقوط، شرکت‌هایی که هنوز در کشورهای اسلامی نیستند ولی هنوز به شدت متکی به سرمایه‌گذاری اسلامی هستند، اغلب مشاورهای مالی اسلامی خبره‌ای را استخدام می‌کنند و یا اینکه در طرحی دوم از ثبت شرکت‌های ثانویه و یا ثالث در خارج از مجموعه‌های خود بهره می‌گیرند تا بتوانند به خواسته‌های خود دست پیدا کنند.

در پایان با این پیشنهاد می‌توانم سخنان خود را ختم کنم که در مقابله بااین‌همه موانع و سدهای موجود باید در پول مجازی با ریسک رقابت کنید. با هزاران تاجر چینی رقابت کنید و راه خود را به بالا ببرید! قبل از اینکه پول خود را به خطر بیندازید. تجارت خود را در یک محیط مجازی قرار دهید، استراتژی‌های تجاری را تا زمانی که آماده ورود به بازار واقعی هستید تمرین کنید و کاری را که می‌خواهید انجام دهید.

کاری کنید که گذشته شما در برابر آینده‌تان زانو بزند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.