راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تغییرات طرح جهش تولید دانش بنیان از زبان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی

دهنوی در خصوص تغییرات این طرح نسبت به نسخه اولیه ۳۳ ماده‌ای گفت: «یکی از تغییرات این بود که برخی مزایا فقط مخصوص شرکت‌های دانش بنیان بود ولی در نسخه جدید این مزایا به شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری هم اختصاص می‌یابد.»

محسن دهنوی، رئیس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس بیان کرد: « در طرح جهش تولید دانش بنیان تغییراتی اعمال شده است، که یکی از این تغییرات توجه به دانش بنیان‌های استان‌های محروم و ضعیف است.»

به گزارش مهر، محسن دهنوی اعلام کرد: «ما با تجربه‌ای که در حوزه اقتصاد دانش بنیان و شرکت‌های دانش بنیان داشتیم توانستیم ۱۰۵ مشکل شرکت‌های دانش بنیان را که از چالش‌های این شرکت‌ها هستند، شناسایی کنیم.»

دهنوی ادامه داد: « بعد از شناسایی این مشکلات، آن‌ها را دسته‌بندی و برای حل هرکدام، ۱۴ کلان مسئله تعریف کردیم، عمده این مشکلات در حوزه‌های مالیات، بیمه، حضور این شرکت‌ها در مناقصات و قراردادهای دولتی، دفاتر و محل استقرار شرکت‌ها، تأمین اجتماعی و… بودند. ما در واقع برای حل این مشکلات قوانینی را طراحی کردیم که در ادامه آن طرح ۳۳ ماده‌ای در قالب طرح جهش تولید دانش بنیان پیشنهاد دادیم. برخی از مواد این طرح در کمیسیون‌های صنایع، سایر کمیسیون‌ها و نهایتاً کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ادغام شد؛ زیرا ۳۳ ماده این طرح طولانی بود. در واقع اصلاحاتی انجام و نهایتاً به نسخه ۱۶ ماده‌ای تبدیل شد.»

دهنوی با تأکید بر اینکه نکات اصلی حذف نشده‌اند، گفت: «تعداد مواد قانونی زیاد، علاوه بر سخت بودن مراحل تصویب در صحن مجلس، در اجرا با مشکلاتی مواجه می‌شد بنابراین اکنون نسخه ۱۶ ماده‌ای را آماده داریم.»


تغییرات طرح جهش تولید دانش بنیان


دهنوی در خصوص تغییرات این طرح نسبت به نسخه اولیه ۳۳ ماده‌ای گفت: «یکی از تغییرات این بود که برخی مزایا فقط مخصوص شرکت‌های دانش بنیان بود ولی در نسخه جدید این مزایا به شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری هم اختصاص می‌یابد.

از دیگر تغییرات، ظرفیت‌های ویژه در شهرهای کوچک، استان‌ها و استان‌های محروم است. زیرا یکی از خلأهای ما در حوزه دانش بنیان در شهرهای کوچک، استان‌های محروم و سایر استان‌های ضعیف است درحالی‌که عمده تمرکز شرکت‌های دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان (بیش از ۵۰ درصد) در تهران و کلان شهرها است. در این راستا ماده‌ای مبسوط و تفصیلی به نسخه جدید اضافه کردیم که در استانداری‌ها ظرفیت ویژه‌ای به این منظور داده شود و برای هر استان یک تسهیلات و سازوکاری برای توسعه اقتصاد دانش بنیان در نظر گرفته شود. در اصل یکی از مهم‌ترین تغییرات، توجه به استان‌ها و شهرستان‌های کوچک‌تر بود که نقش آن‌ها در نسخه جدید پررنگ شده است.»

او افزود: «تغییر دیگر این نسخه در خصوص صندوق نوآوری و شکوفایی است. » و توضیح داد: «در نسخه قبلی طرح جهش تولید دانش بنیان، معافیت‌ها به خزانه دولت می‌رفت و سپس بودجه‌ای صرف حوزه دانش بنیان می‌شد؛ ولی در نسخه جدید این معافیت را به‌عنوان سرمایه اولیه صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه کردیم به‌طوری که در نسخه جدید هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی به‌عنوان یک نهاد مالی بودجه را به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص می‌دهند.»

دهنوی با اشاره به آخرین تغییر در نسخه جدید که در خصوص ترکیب هیئت امنای صندوق نوآوری بود، گفت: «ما در نسخه جدید شورای راهبری شرکت‌های دانش بنیان را پیشنهاد کردیم که رئیس آن رئیس‌جمهوری است و وزاری علوم، صنعت، ارتباطات و فناوری، اقتصاد، معاون علمی و فناوری عضو این شورا هستند. این شورا همزمان با هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی هستند که راجع‌به تسهیلات اعطایی به شرکت‌ها تصمیم می‌گیرند.


تنها مخالف طرح وزارت علوم است


نماینده مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه تمام دستگاه‌هایی که با این طرح ارتباط دارند از این طرح استقبال کرده‌اند، گفت: «به جز وزارت علوم سایر دستگاه‌ها نظراتشان نسبت به این طرح جلب شده اما واقعیت این است که وزارت علوم ملاحظاتی داشته و ما نظراتش را جلب کردیم منتها تلقی این وزارت‌خانه این است که با تصویب طرح و ایجاد شورای راهبری دانش بنیان، اختیارات وزارت علوم کاهش پیدا می‌کند بنابراین با این طرح موافق نیست.»

او ادامه داد: «:منطق حرف ما این است که حوزه اقتصاد دانش بنیان مربوط به یک وزارتخانه نیست که تمرکز را به سمت یک وزارتخانه‌ای مثل وزارت علوم ببریم چون از اقتصاد حرف می‌زنیم و به صنعت و تولید بیشتر ارتباط دارد. یعنی همان قدر که وزارت علوم مؤثر است وزارت صنعت نیز مؤثر است حتی بیشتر. در نتیجه وقتی کار را در دل یک وزارتخانه تمرکز می‌دهیم عملاً از کار بقیه وزارتخانه‌ها کم می‌شود و کار در مسیر درستی پیش نمی‌رود منتها ما ترکیب درستی را ایجاد کردیم که این یک کار بین دستگاهی و فرا‌‌دستگاهی و وزارتخانه‌ای شود تا بهتر پیش برود.»

او گفت: «در حال حاضر وزارت علوم نامه مکتوب داده و اعلام مخالفت کرده است. اما بعد از۱۵ آذرماه این طرح در دستور هفتگی قرار می‌گیرد و دولت نظرش را اعلام می‌کند.»

او ادامه داد:« ما در تلاش هستیم که کار را با تفاهم پیش ببریم و دانش بنیان انسجام ملی باشد نه محل اختلاف دولت و مجلس. ولی نهایتاً اگر یک دستگاهی در دولت مخالف بود و به تبع آن نظر دولت هم مخالف شد کاری نمی‌توان کرد و ما هم در مجلس کار خودمان را می‌کنیم.»


امیدوار به تصویب هستیم


دهنوی در پایان بیان کرد: « این طرح، ناظر به این دولت نیست. ما امیدوار هستیم که این طرح تا اسفند تصویب و ابلاغ شود که عملاً تا آن زمان این دولت به پایان می‌رسد. البته نمی‌خواهیم اختیارات دولت را محدود کنیم و در اصل این قانون چه بسا به این دوره نرسد ولی یک موضوع کلی و بلندمدت است و ارتباطی به این دولت و دولت بعد ندارد؛ وقتی قانون مصوب شود و شورای نگهبان تأیید کند، برای همه دولت‌ها لازم الاجراست.»

منبع مهر
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.