راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به کارنامه آبان‌ماه کارگزاری‌ها / کارگزاری مفید بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد

کارگزاری مفید به تنهایی ۲۳ درصد از کل خریدوفروش‌های ثبت شده را در آبان‌ماه به خود اختصاص داد. معاملات این کارگزاری به حدود ۵۴ هزار میلیارد تومان رسید. همچنین این کارگزاری بیشترین فعالیت را در حوزه معاملات آنلاین داشته است

شرکت‌های کارگزاری فعال در بازار سرمایه هشتمین ماه سال را با خریدوفروشی بالغ بر ۲۴۰ هزار میلیارد تومان سپری کردند و به این ترتیب میزان معاملات خود از ابتدای سال تا پایان آبان ماه را به ۳۵۸۵ هزار میلیارد تومان رساندند.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، بررسی دقیق‌تر عملکرد کارگزاری‌های فعال در بازار سرمایه نشان می‌دهد این نهادهای مالی در آبان‌ماه امسال توانستند ۲۴۰ هزار میلیارد تومان بابت خریدوفروش سهام، اوراق بدهی اوراق مشتقه و واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در کارنامه خود ثبت کنند. در این میان حدود ۱۷۶ هزار میلیارد تومان از این رقم یعنی بالغ بر ۷۳ درصد از کل دادوستدها در اختیار مبادلات آنلاین بوده است. همچنین ۵۲.۷ هزار میلیارد تومان دیگر نیز حجم معاملات عادی در خریدوفروش سهام در این نهادهای مالی بوده است.

همچنین بررسی عملکرد این کارگزاری‌ها به تفکیک فعالیت در انواع اوراق و بازار نشان می‌دهد که این نهادها مالی در ماه گذشته درآمدی در حدود ۲.۸ هزار میلیارد تومان در خریدوفروش اوراق در بازار بدهی داشته‌اند. همچنین در بخش بازار اوراق مشتقه نیز معاملات این نهادهای مالی به بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است. در همین راستا حدود ۳۶.۵ هزار میلیارد تومان از خریدوفروش کارگزاری‌ها در ماه گذشته مربوط به معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس بوده است.

در این میان ۵۰ میلیارد تومان از رقم مزبور به خریدوفروش در زمینه بازارگردانی الگوریتمی درETF ها تعلق داشته که توسط کارگزاری حافظ صورت گرفت. البته کارگزاری حافظ در زمینه بازارگردانی در بازار سهام فعالیت قابل توجهی داشت. به طوری‌که حجم خریدوفروش سهام برای بازارگردانی توسط کارگزاری حافظ به ۲۶۵میلیارد تومان رسید.

باید عنوان داشت که شرکت کارگزاری توسعه معاملات کیان فعال‌ترین کارگزاری در بخش بازارگردانی سهام طی آبان‌ماه بود. در این راستا حجم معاملات صورت گرفته در زمینه بازارگردانی توسط این کارگزاری به بیش از ۴۳۰ میلیارد تومان رسید.


بیشترین معاملات در اختیار کدام کارگزاری‌ها بود؟


بررسی روند بیشترین خریدوفروش‌های صورت گرفته در میان ۱۰۹ کارگزاری فعال در بازار سرمایه، نشان از آن دارد که درصد بالایی از خریدوفروش‌ها تنها در انحصار چند کارگزاری بود. به‌طوری‌که ۵۱ درصد از کل دادوستدها به ۱۰ کارگزار برتر تعلق داشت.

در این میان کارگزاری مفید به تنهایی ۲۳ درصد از کل خریدوفروش‌های ثبت شده را در آبان‌ماه به خود اختصاص داد. معاملات این کارگزاری به حدود ۵۴ هزار میلیارد تومان رسید. همچنین این کارگزاری بیشترین فعالیت را در حوزه معاملات آنلاین داشته است. به طوری‌که ۹۸ درصد از کل خریدوفروش‌های صورت گرفته در این کارگزاری یعنی معادل ۹۳ هزار میلیارد تومان از معاملات کارگزاری مفید به صورت آنلاین بوده است.

در ادامه برترین کارگزاری‌ها در مهرماه، کارگزاری آگاه قرار گرفت. این کارگزاری در ماه گذشته دادوستد ۲۶.۲ هزار میلیارد تومانی را ثبت کرد. سهم این کارگزاری از کل مبادلات به بیش از  ۱۰ درصد رسید. در ادامه نیز کارگزاری مبین سرمایه رتبه سوم را با خریدوفروش بیش از ۸ هزار میلیارد تومانی به خود اختصاص داد.

دو کارگزاری فارابی و پاسارگاد نیز هر کدام با ثبت معاملات بیش از ۵ هزار میلیارد تومانی در رتبه‌های برترین کارگزاری‌های ماه گذشته قرار گرفتند. در این میان خریدوفروش ۶.۷ هزار میلیارد تومانی در کارنامه کارگزاری فارابی و حدود ۶ هزار میلیارد تومانی در کارنامه کارگزاری بانک پاسارگاد ثبت شد.

 کارگزاری‌های سهم آشنا، نهایت نگر، حافظ و صبا تأمین نیز از دیگر کارگزاری‌های فعال در ماه گذشته که خریدوفروش بیش از ۴ هزار میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند.

منبع پایگاه خبری سنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.