راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

یک قدم به عقب

از اقدامات قابل توجه سازمان نظام صنفی در دوره پنجم ایجاد باشگاه مشتریان اعضا و توافقات جهت لحاظ امکانات و تخفیفات گروهی برای اعضای باشگاه بوده است. لازم است دامنه شمول آن به خدمات بیشتری گسترش یابد. این امر شاید توسط برخی اعضای گروه هم‌آفرینی صنفی به شکل ذاتی به سادگی و سرعت قابل پیاده‌سازی باشد.

آیدین عدالت، کاندیدای هیات مدیره ششم سازمان نظام صنفی، رسته مشاوران / در متن دیگری نوشتم فرجام سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ارتقا و تحول آن به سازمان نظام مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات است و غیر از آن چاره‌ای برای منطبق کردن ساختار این سازمان قدیمی با تغییرات سریع و وسیع این صنعت نیست. همچنین پیشنهاد کردم به جهت ارتقا اصول دموکراتیک در سازمان، رأی‌گیری و انتخاب نمایندگان از پایین به بالا و از سطح کمیسیون‌ها آغاز شود نه بالعکس. در اینجا ولی می‌خواهم یک قدم به عقب برگردم. به قولی برنامه‌های بلند مدت اصلاح ساختاری سازمان برایمان نان شب نمی‌شود. موازی با پیگیری این اصلاحات زمانبر لازم است به دغدغه‌های امروز و فردای هم‌کیشان خود بیاندیشیم و برای آنها برنامه‌ریزی کنیم.

کمیسیون مشاوران سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران یکی از ارکان پرکار و پرانرژی آن است که کارنامه عملکردش، از نظر زمان تخصیص داده شده به بررسی و پیشبرد امور جاری و آینده اعضای حقیقی و مشاوران، رتبه نخست در میان دیگر کمیسیون‌ها را بدست آورده است. این دستاورد گرچه در دوره‌های قبلی نیز دور از واقعیت نبوده ولی در دوره جاری به همت مدیر خوش فکر و بسیار پیگیر آن آقای دکتر احسان مدیری و یاری جمعی از اعضای دانشمند و متخصص این کمیسیون ممکن شده است.

در ذیل برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان مدت خود و همکارانم در تیم هم‌آفرینی صنفی را در خصوص مشاوران و اعضای حقیقی آورده‌ام. لازم به ذکر است ضمن اینکه کلنگ آغازین بسیاری از این سرفصل‌ها در دوره‌های قبلی هیات مدیره زده شده، تلاش‌های کمیسیون دوره پنجم و همچنین دو همکار عزیزم آقایان مهندس محمدرضا قلعه نویی و دکتر صادق فرامرزی در شکل‌گیری و نهایی‌سازی این برنامه را نباید از نظر دور داشت.

شایان ذکر است، نیل به اهداف این برنامه نه صرفاً با نیت، بلکه با زحمت و پیگیری گروهی میسر است و لاغیر.

خواست ها و اهداف اعضا از دید من به چند گروه اصلی تقسیم می‌شود:

الف- ایجاد تقاضا برای خدمات مشاوران و اعضای حقیقی سازمان در بازار به شکل عام.

اینکه بگوییم ارتقا جایگاه مشاوران یا اصلاح وضعیت آزمون مشاوران هدف است صحیح نیست. هدف ایجاد تقاضا در بازار مشاوره است، روش نیل به هدف می‌تواند شامل فرآیندها و برنامه‌هایی برای ارتقا مقبولیت این آزمون و گواهی تأیید صلاحیت منتجه از آن باشد. جهت نیل به این هدف لازم است:

۱- برنامه‌های اصلاحی آزمون مشاوران پیگیری و عملیاتی شود. این برنامه‌ها شامل:

  • بازتعریف رسته‌ها با نظر به روند (Trend) فناوری روز و استمرار این بازتعریف از طریق نهادینه کردن فرآیند آن طی سال‌های آتی
  • بازتعریف سیلابس هر رسته و متون مرجع آزمون
  • تبیین روالی جهت تأیید صلاحیت مؤسسات آموزشی آکرودیته که برای رتبه‌های پایه نیاز به برگزاری آزمون سراسری نباشد و از طریق تأیید صلاحیت آموزشگاه‌ها (همچون آزمون گواهینامه رانندگی) بتوان آموزش و آزمون را تجمیع کرد.
  • پیاده‌سازی روال نظرسنجی از حاضران در آزمون پس از طی آن جهت اصلاحات بعدی
  •   گروه‌بندی و شناسایی منابع آموزشی جدید و دوره‌های تخصصی مرتبط

۲- ارتقا جایگاه گواهی و افراد تأیید صلاحیت شده؛

رویداد این خواسته با اصلاح و ارتقا آزمون و به شکل طبیعی محقق می‌شود. قطعاً تلاش‌ها برای اجبار کارفرما و متقاضی خدمات برای استفاده از مشورت اعضای سازمان در صورتی‌که نسبت کیفیت به آورده آن خدمت برایش به صرفه نباشد راه به جایی نخواهد برد. به قولی مشک آن است که خود ببوید.

ب- ایجاد درآمد برای اعضای حقیقی از طریق توافقات و قراردادهایی که راسا توسط سازمان نظام صنفی منعقد می‌شود.

در این خصوص تلاش‌های چشمگیری تا امروز در دوره‌های قبل و به‌خصوص در دوره اخیر صورت گرفته که شایان تحسین است. لازم است توافقاتی که با سازمان‌های بیرونی (حکومتی و غیره) جهت ایجاد کار مشاوره و ممیزی صورت گرفته استمرار یافته و گسترش یابد. از این دست می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • بررسی و ممیزی طرح‌های متقاضی وام وجوه اداره شده؛ توافقی که با سازمان فناوری اطلاعات در دوره چهارم در رسته نرم افزار آغاز شد و در دوره پنجم به دیگر رسته‌ها تسری یافت.
  • ارزیابی طرح‌های ارزی توسط مشاوران در قالب دو کارگروه دیجیتال مارکتینگ و نرم‌افزار
  • مشارکت در طرح ممیزی مراکز داده سازمان فناوری اطلاعات با همکاری کمیسیون مرکز داده
  • تفاهم‌نامه با شهرداری تهران جهت بهره‌مندی از تخصص مشاوران سازمان در پروژه‌های شهر هوشمند
  • استفاده از ظرفیت مشاوران در حوزه تنظیم‌گری و رگولاتوری فاوا در تعامل با سازمان تنظیم مقررات رادیویی
  • توافق با سازمان بازرسی کشور جهت رسیدگی به تخلفات رایانه‌ای دستگاه‌های دولتی و عمومی با استفاده از مشاورین احراز صلاحیت شده
  • توافق با قوه قضاییه در خصوص تجمیع یا تلفیق خدمات کارشناسان رسمی دادگستری در رسته فناوری اطلاعات

ج- بازاریابی و فراهم‌سازی بستر معرفی و دسترسی به خدمات اعضا

از اهم رسالت‌های سازمان معرفی اعضای خود به متقاضیان خدمات است. معرفی شاید واژه مناسبی برای این خواسته نباشد. به نظر نگارنده، سازمان لازم است برای اعضایش «بازاریابی» کند. «معرفی» یک اقدام غیرفعال (Passive)‌ است که با قرارگیری اطلاعات در وب سایت سازمان هم میسر می‌شود. «بازاریابی» ولی از جنس اقدامات فعال و پویاست. اقداماتی در این خصوص صورت گرفته که لازم است مستمر گشته و گسترش یابد و اقدامات جدیدی نیز نیازمند عملیاتی شدن است:

۱- حضور مستمر در نمایشگاه الکاپ (الکام کانسلرز) و دیگر نمایشگاه‌های تخصصی به هزینه و با مدیریت سازمان

۲- ارائه ابزارهای خود معرفی به اعضا همانند کارت شناسایی، کارت ویزیت، تابلو، اجازه استفاده از سربرگ و مهر مشاور

۳- پیاده‌سازی سیستم ارجاع کار پروژه‌ای، سامانه کاریاب و استخدام؛ با توجه به اینکه اعضای حقیقی سازمان شامل مشاوران و کارشناسان می‌شود، نیاز به بستری جهت شناسایی، دسته‌بندی، معرفی سوابق و توانمندی‌ها و علایق جهت استخدام و همکاری در پروژه‌ها است. مخاطبان فاز اول این طرح فارغ التحصیلان رشته‌های فناوری اطلاعات فاقد سوابق شغلی  است. پیشنهاد بنده ایجاد زیر پورتالی در سایت سازمان تهران به صورت پایلوت این طرح است.

اعضای حقیقی با پرداخت حق عضویت امکان ثبت اطلاعات پایه (اطلاعات شخصی و تماس)، سوابق تحصیلی، سوابق کاری، نمونه کارها و کارفرماهای قبلی و علایق خود به همکاری شامل استخدام ثابت، استخدام پاره وقت یا (Freelance Work) همکاری در پروژه‌ها به عنوان مجری، پیمانکار، مشاور را داشته باشند. اعضای حقوقی به دو صورت امکان استفاده از سیستم را خواهند داشت:

  • کارفرمایان دولتی یا مستقل غیر عضو سازمان با پرداخت حق اشتراک یا رایگان در ابتدا
  • اعضای حقوقی سازمان با پرداخت حق عضویت سالیانه

امکانات قابل ارائه به اعضای حقوقی می‌تواند شامل درج آگهی جذب مشاور /پ یمانکار / مجری و ارسال به گروه‌های هدف و رؤیت رزومه‌ها و سوابق افراد در دسته بندی‌های موردنظر کارفرما باشد. کارفرما بتواند در این از این سامانه جهت تماس با شخص و درخواست مصاحبه یا تعریف پروژه و درخواست قیمت استفاده کند.

سامانه در کنار موارد اصلی بالا امکانات زیر را ارائه می‌دهد:

  •    روش نوشتار رزومه و سوابق کاری یا ارائه فرم از پیش مشخص جهت پر شدن توسط افراد
  • تعرفه ارائه خدمات مشاوره / پروژه‌ای / موردی
  • روش تعریف پروژه و قالب‌های مشخص توسط کارفرما
  • تبلیغات به ذینفعان یا علاقه‌مندان به صورت بنر یا آگهی‌های خاص یا امکان رؤیت بیشتر توسط کارفرما
  • روش‌های دریافت پول از کارفرما، ذخیره در صندوق سامانه، و پرداخت بخشی به مجری / مشاور در زمان‌های مشخص شده در قرارداد

۴. تکمیل و انتشار کتاب دایرکتوری مشاوران به صورت گسترده هم به صورت مجازی هم کتابچه فیزیکی

د- ایجاد ارزش افزوده برای عضویت و حفظ رابطه با سازمان

از اقدامات قابل توجه سازمان در دوره پنجم ایجاد باشگاه مشتریان اعضا و توافقات جهت لحاظ امکانات و تخفیفات گروهی برای اعضای باشگاه بوده است. لازم است این اقدام شایسته ادامه یافته و دامنه شمول آن به خدمات بیشتری گسترش یابد. این امر شاید توسط برخی اعضای گروه هم‌آفرینی صنفی که در این زمینه سبقه و حسن شهرت دارند به شکل ذاتی به سادگی و سرعت قابل پیاده‌سازی باشد.

پیگیری اموری چون بیمه تکمیلی قابل دسترس و ارزان برای اعضای حقیقی، ارائه فضا یا امکانات دفتر مجازی جهت جلسات و ارتباطات، ایمیل سازمانی و غیره در این راستا قابل پیاده‌سازی است.

ه- تدوین مستندات و راهکارها جهت ارجاع ذی‌نفعان درونی و بیرونی سازمان در هنگام نیاز به خدمات اعضای حقیقی

مشاوران و کارشناسان جهت اقناع کارفرما نیاز به ابزارهایی دارند که تدوین و ارائه آنها از رسالت سازمان نظام صنفی است، این ابزارها شامل (ولی نه محدود به):

1- نمونه قرارداد تیپ مشاوره در رسته‌های مختلف با لحاظ حقوق قانونی مشاور جهت جلوگیری از تحمیل شرایط یکطرفه کارفرما

2- مستند محاسبه دستمزد خدمات کارشناسی و مشاوره تحت کتابچه تعرفه خدمات رسمی

3- فرم‌های نمونه پیشرفت کار، صورت جلسات تحویل و رفع مسوولیت کارشناس پس از ارائه خدمت

و- ایجاد بستر تعامل و رایزنی و گردهم آمدن اعضا

با وجود برگزاری جلسات مرتب و مستمر کمیسیون مشاوران، عطف به محدودیت حضور اعضا در یک محل و بخصوص با لحاظ شرایط حال حاضر شیوع ویروس کرونا، لازم است روش‌های دیگری نیز جهت مشارکت بقیه اعضای غایب در جلسات تعبیه شود. اتفاقاتی از جنس گردهمایی سالانه اعضا بسیار لازم است ولی کافی نیست.

ایجاد بستری به عنوان یک انجمن (Forum) در سایت سازمان جهت طرح دیدگاه‌ها و مهم‌تر از آن استماع نظرات اکثریت اعضا به تصمیم‌گیری بهتر و حفظ ارتباط با افکار عموم مشاوران و اعضای حقیقی کمک خواهد کرد.

ایجاد رسته اشخاص حقیقی مستقل از شاخه مشاوران و رسته دانشجویی جهت هدایت تازه‌واردان به صنف فاوا به سمت بازارکار و نقاط تقاضای منابع انسانی نیز لازم است بررسی شده و به برنامه‌ تبدیل شود.

ز- تشویق و کمک به اجرای برنامه‌های آموزشی و افزایش دانش عمومی و تخصصی اعضا

طی سال‌های اخیر کمیسیون مشاوران با استفاده از ظرفیت دانشی اعضای خود و همچنین نهادهای بیرونی برنامه‌های متعددی جهت بازآموزی و افزایش سطح مهارت و دانش اعضای خود برگزار کرده است. قطعاً برگزاری اینگونه برنامه‌ها همچون سلسه سمینارهای «تی نت» یا برنامه‌های مشترک با کانون مشاوران مدیریت و مهندسی ایران (برگزاری دوره CMC) بسیار پسندیده است ولی نرخ برگزاری آنها با پیشرفت این صنعت همچنان فاصله دارد. تأمین پیش‌نیازها و برنامه‌ریزی برگزاری هفتگی یا حداقل ماهیانه این برنامه‌ها عزم و زمان زیادی می‌برد که با مدیریت نیروهای پرانرژی و پویای این رسته قطعاً امکانپذیر خواهد بود.

امیدوارم با پیگیری بند به بند و موشکافانه برنامه‌های فوق و افزودن به آنها در جهت هم‌افزایی جامعه مشاوران و اعضای حقیقی سازمان بکوشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.