راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نقش کلیدی نظام صنفی رایانه‌ای در بهبود و ارتقاء وضعیت نظام سازی در اقتصاد دیجیتال

پویایی و تناسب در توسعه و تعمیق زیست بوم اقتصاد دیجیتال مانند هر زیست‌بوم دیگری، نیازمند ساختار، سامان یا نظامی است که در آن قواعدی شکل بگیرد که ابزارسازی، نهادسازی و شبکه‌سازی در زیست بوم را تسهیل و تسریع کند.

علیرضا خداکرمی عضو هیئت مدیره گروه داده‌پردازی پارسیان / تحول، از ریشه‌ حال، در بستر زمان، در نسبت با گذشته و آینده شناخته می‌شود. رویکرد تحول‌مدار به‌عنوان یکی از رویکردهای طرح‌ریزی استراتژیک، بر اصل پویایی سیستم، استوار است.

حیات یک موجود به پویایی آن است و اگر پویایی از سیستم زنده گرفته شود، می‌میرد. بنابراین چنانچه جامعه، سازمان، نهاد، تشکل‌ صنفی و حرفه‌ای و حتی کسب‌وکار یا هرسیستم دیگری، به‌گونه‌ای طراحی شود که تحول‌پذیر نباشد، ایستایی آن موجب نابودیش در طول زمان می‌شود.

تحول پویش و تلاشی مستمر در جویش، یابش و سازش است که یا این پویش با محیط هماهنگ و منطبق است که منتج به بقا می‌شود یا پویش ناهماهنگ است؛ یعنی سرعت تحول و پویایی پدیده، منطبق با سرعت پویایی و تحول محیط نیست که منتج به فنا و میرایی می‌شود.

انقلاب چهارم صنعتی و توسعه فناوری‌ها و نیز پیدایش فناوری‌های نوظهور و نوآوری‌های در آن، به‌عنوان یک تحول و پویایی در محیط کسب‌وکار، طی سال‌های اخیر، دارای سرعت بسیار فزاینده بوده و روند آن قابل مقایسه با گذشته دور و نزدیکش نبوده و نیست.

در سال‌های اخیر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، به‌ویژه در سرویس‌های تعاملی مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته و شبکه‌های گسترده و در ادامه نوآوری‌های پیشین نظیر رایانه‌های شخصی، اینترنت و تلفن‌های هوشمند، امکاناتی را فراهم کرده که چندین حوزه همگرا به‌عنوان فناوری‌های متحول‌کننده در جهان، تمامی کسب‌وکارها را به شدت دست‌خوش تحول کنند. ازجمله این فناوری‌ها می‌توان به بیومتریک، محاسبات ابری، محاسبات شناختی، فناوری بلا‌کچین، ماشین‌هایی با قابلیت یادگیری، محاسبات کوانتومی و روباتیک اشاره کرد که با پتانسیل‌هایی که دارند طی چند دهة آینده، بسیاری از کسب‌وکارها را به‌شدت متحول خواهند کرد.

پویایی و تناسب در توسعه و تعمیق زیست بوم اقتصاد دیجیتال مانند هر زیست‌بوم دیگری، نیازمند ساختار، سامان یا نظامی است که در آن قواعدی شکل بگیرد که ابزارسازی، نهادسازی و شبکه‌سازی در زیست بوم را تسهیل و تسریع کند. ایجاد و توسعه ابزارهای فنی و فرایندی، نهادهای ساختاری و سازمانی و شبکه‌های همگرا، هم‌افزا و هم‌آفرین شرط اولیه و لازم در نظام‌سازی است.

نظام صنفی رایانه‌ای این توانایی و شایستگی را دارد که در بهبود و ارتقاء وضعیت نظام‌سازی در اقتصاد دیجیتال نقش محوری، کلیدی و در یک کلام فرماندهی ایفا کند، به شرط آنکه پویایی، تحول، نوسازی و نوآفرینی را سرلوحه وظایف قراردهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.