راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا در نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران کاندید شدم؟

نسیم توکل، رئیس هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان عرش گستر / من نسیم توکل متولد 1362 اصفهان هستم. تحصیلات کارشناسی خود را در رشته علوم پایه دانشگاه اصفهان گذرانده و سپس فراخور کسب‌وکار با هدف توسعه فردی و افزایش مهارت و تخصص‌گرایی در رشته‌های انتقال تکنولوژی و نیز مدیریت کسب‌وکار ادامه تحصیل دادم و البته اشتیاق به یادگیری باعث شده که علاوه بر دوره‌های مهارتی در رشته کارآفرینی فناوری دانشگاه تهران در حال تحصیل باشم.

از سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را در صنعت الکترونیک و مخابرات کشور به عنوان یک شرکت SME آغاز کردیم و بیشتر ماموریت خود را جهت مدیریت زنجیره تأمین در این صنعت از مرحله طراحی مهندسی، تحقیق و توسعه تا تامین و تولید محصولات سفارشی قرارداده‌ایم و به عنوان یک شرکت دانش بنیان پیشرو خدمات دانش‌محور را به شرکت‌های فناور صنعت ICT ارائه می‌کنیم.

بنابراین نزدیک به ۱۶ سال است که با مقوله تولید دست‌وپنجه نرم می‌کنیم و به خوبی از مشکلات و مطالبات تولیدکنندگان این صنعت آگاه هستیم. دغدغه جهت تولید و رفع موانع آن و نیز پیگیری مطالبات شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به مسائل موجود مواردی است که هر چند کسی نمی‌تواند ادعا بر تسلط کامل آن داشته باشد، اما به دلیل تجربه کاری و نیز حضور فعال در جامعه مدنی و صنفی به آن آگاهم و هرجا باشم سعی می‌کنم قدم هر چند کوچکی در کنار تولیدکنندگان برای رفع موانع واقعی جهت تعمیق تولید و تبدیل کارخانه‌داری به صنعت در کشور بردارم.

از طرفی ترویج فرهنگ کارآفرینی در بین زنان فعال در صنعت فناوری اطلاعات و توسعه بسترهای لازم قانونی و فرهنگی جهت رفع موانع کسب‌وکار آنها در چهارجوب اساس‌نامه سازمان نصر از دغدغه‌های من است و امیدوارم در کنار همه زنان فعال این صنعت به خصوص سازمان نصر بتوانیم در آینده نزدیک شاهد مشارکت بیشتر زنان در این سازمان و نیز حوزه کارآفرینی باشیم. با اینکه ۵۰ درصد فارغ‌التحصیلان رشته فناوری اطلاعات ایران زنان هستند، اما تعداد انگشت‌شماری، کمتر از ۱۰ درصد، صاحبان استارت‌آپ‌ها و کارآفرینان صنعت هستند. این نشان می‌دهد که ما برای الگوسازی و تبدیل این پارادایم در نظام آموزشی از کارمندسازی و خویش فرمایی به سمت کارآفرینانی حرکت نکرده‌ایم.

سازمان نصر حدود چهار هزار و ۵۰۰ عضو دارد که حدود ۴۵۰ نفر  از آنها در ۲۷ کمیسیون فعال هستند. بازگشت به سمت نصر و افزایش مشارکت فعال اعضا جهت افزایش قدرت سازمان برای مطالبه‌گری از برنامه‌های ائتلاف و نهایتاً من است که باید با ایجاد الگوسازی برنامه‌های موفق در سراسر جهان انجام شود، زیرا خدمات مختلف به رسته‌های مختلف مستقل صنعت اهمیت دارد. نکته مهم آن است که رسته‌های صنعت فناوری اطلاعات متنوع هستند و باید نگاه عادلانه به همه آنها داشت و خدمات متناسب به اعضا بر اساس نیاز آنها که متفاوت است ارائه شود.

فناوری‌های نوظهور و استارت‌آپ‌ها که این روزها دغدغه همه فعالان صنفی در نهادهای مختلف شده و با آنکه راه برای آنها در این سال‌های اخیر هموارتر شده، اما به گونه‌ای مشکلات جدیدتری نیز ایجاد شده است. دلیل اصلی این مشکلات علی‌رغم خواسته و مطالبه‌گری نهادها عدم درک واقعی جامعه صنفی سنتی از پارادیم شیف عصر دیجیتال است و نهایتاً آنها به جای درک این تحول به دنبال ارتباط با ابزار و تئوری‌های آن هستند. بنابراین تاکنون موفق نشده‌اند. لذا افرادی باید مطالبه‌گر آنها باشند که درک واقعی و نه شعار از تحول دیجیتال داشته باشند.

نکته مهم دیگر آنکه در زمینه فناوری‌های نوظهور همه ما فعالان بخش فناوری اطلاعات مسئولیت اجتماعی دیگری هم در قبال جامعه داریم و آن توسعه فرهنگ دیجیتال است، زیرا امروز این فناوری‌های نوظهور و توسعه بستر فناوری اطلاعات که عملاً به بستر کاری اکثر صنایع تبدیل شده و پس از کرونا هم شاهد هستیم که چگونه سبک زندگی مردم و نظام آموزش ما را تغییر داده اما در کنار آن فرهنگ و آموزش به روز نیست و از خانواده‌ها تا نظام فرهنگی سیاسی اقتصادی کشور عقب‌تر از تکنولوژی است و این عقب‌افتادگی آسیب‌رسان خواهد بود. بنابراین نقش خانه فاوا در این زمینه در چهار راهی تبدیل دو عصر در ایران نقش اساسی و سازنده است که نقطعه عطفی در تاریخ تحولات صنعت فناوری اطلاعات در ایران خواهد بود و اینکه چه کردیم و خواهیم کرد  بر عملکرد و توسعه این زیرساخت‌ها و فناوری‌ها در پیشرفت یا عقب‌ماندگی کشور در همه نظام‌های تصمیم‌گیری اهمیت دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.