راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک مرکزی به شایعات ارزی واکنش نشان داد

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است نرخ های ارز در بازار، نرخ‌های مطابق با بنیادهای اقتصاد نیست و ریزش حدود ۲۵ درصدی نرخ ارز طی یک هفته در بازار بهترین دلیل برای اثبات تاثیرگذاری کاهش ریسک‌های غیراقتصادی بر روی کاهش قیمت بازار به سمت نرخ تعادلی پایین‌تر است. 

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، علی‌رغم  روند نزولی اخیر در بازار که البته مانند هر روندی گهگاه با اصلاح روبرو می شود، برخی به غلط این گونه القا می‌کنند که سطوح مشخصی از نرخ بازار، کف قیمتی بانک مرکزی است و همچنین با انتشار اخبار و شایعات سعی در بر هم زدن چشم انداز کاهش ریسک‌های غیراقتصادی دارند تا به هر شکل ممکن از کاهش نرخ بازار جلوگیری کنند.

این گروه در صدد جبران زیان ناشی از فروکش کردن چشمگیر انتظارات منفی در بازار ارز  کشور و متعاقبا سایر بازارها هستند. اما می توان تأکید کرد که روند نزولی شکل گرفته و ثبات در بازارهای دارایی علی‌رغم این گونه مقاوم‌ها تداوم خواهد داشت. ضمن آن که بانک مرکزی انتظار دارد تا نهادهای مسئول، درپی شناسایی و معرفی گروه هایی باشند که با ایجاد این شایعات و القائات در تلاش هستند تا نگذارند کام مردم از ایجاد فضای باثبات در اقتصاد کشور شیرین شود. 

بر این اساس، بانک مرکزی همزمان با روند کاهش ریسک‌های غیراقتصادی، با قدرت و توان بیشتری قیمت بازار را به سمت نرخ های پایین‌تر که متکی بر عوامل بنیادین اقتصاد است هدایت می‌کند و بدیهی است با استمرار عرضه  بانک مرکزی،  پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و سایر صادرکنندگان و گشایش‌های ارزی در جریان، بازار ارز از ثبات بیشتری برخوردار خواهد شد.  

گفتنی است امروز نیز معاملات واقعی در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی در حال انجام است و نرخ‌های معاملاتی بسیار پایین‌تر از نرخ‌هایی است که بعضا در برخی از کانال‌های غیررسمی گزارش می‌شود. 

براساس گزارش‌های دریافتی، آخرین نرخ معامله شده درهم در سامانه نیما حدود ۶۶۶۵ تومان بوده است که معادل دلاری آن حدود  ٢۴۴۶٠ تومان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.