راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از خودپرداز به خودگردان / تجربه‌های کاربری مختلف از دستگاه‌های خودگردان توسن‌تکنو از زبان کاربران

پیشرفت فناوری در طول زمان روش‌های رایج و سنتی بسیاری را از میدان به در کرده است. زمانی که پای فناوری به دنیای مالی باز شد، اغلب مردم بر این باور بودند که به‌زودی و تنها در عرض چند سال استفاده از پول نقد به تاریخ خواهد پیوست، اما گذر زمان ثابت کرد که وفاداری مصرف‌کنندگان به این ارز سنتی بیش ‌از حد تصور است. همین مساله باعث شده تا حکمفرمایی پول نقد همچنان بر دنیای مالی ادامه داشته باشد. در حال حاضر شاید واریز وجه نقد به حساب، جزو وقت‌گیرترین و پر مراجعه‌ترین سرویس‌های شعب باشد؛ در صورتی که با قدم‎برداشتن به سمت بانکداری دیجیتال، نمی‌توان همچنان چنین سرویسی را بر دوش شعب قرار داد. ماشین‌های خودگردان بانکی (ATMR) که برخی آن را به نام CRS نیز می‌شناسند، در این مسیر به بانک‌ها بسیار کمک خواهد کرد.

به گزارش راه پرداخت، شرکت توسن‌تکنو با درنظرگرفتن این موضوع و در راستای ارائه راهکارهای نوآورانه برای توسعه بانکداری دیجیتال در کشور، از سال‌های گذشته مطالعات علمی را در خصوص موضوع تحول شعب یا Branch Transformation به‌عنوان یکی از الزامات حرکت به سمت بانک دیجیتال آغاز کرد و در همین راستا و تا این لحظه راهکارهایی جامع برای خارج‌کردن برخی سرویس‌های تحویلداری پردرخواست از شعبه عملیاتی کرده است.

فراهم‌شدن امکان واریز وجه نقد در خارج از شعبه راهکار جدید ارائه‌شده توسط توسن‌تکنو است. توسن‌تکنو اولین شرکتی است که دستگاه‌های خودگردان را در کشور تولید کرده و در حال حاضر بیش از ۱۷۰۰ دستگاه را به بانک‌های مختلف کشور عرضه کرده است. درواقع خودگردان‌ها نسل جدید خودپرداز‌ها هستند و توسط بانک‌ها در بیرون شعب بانکی، اماکن عمومی نظیر مراکز خرید، بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها، ترمینال‌ها و غیره نصب و راه‌اندازی شدند. با این راهکار، بدون مراجعه به شعبه می‌توانید پول نقد را به‌صورت آنی به حساب خود واریز کنید.

این روزها که همه افراد درگیر ویروس کرونا هستند، اجتناب از رفتن به مکان‌های پرخطر مانند بانک‌ها و کمتر سروکار داشتن با ابزارهایی که امکان انتقال را بالا می‌برد مانند اسکناس، جزو ضروری‌ترین پیشگیری‌های لازم برای حفظ سلامتی است. از آنجایی که دستگاه‌های خودگردان عملیات پرداخت و دریافت وجه را بدون دخالت نیروی انسانی به صورت ۷ در ۲۴ انجام می‌دهند درنتیجه یکی از راهکارهای موجود برای حفظ سلامتی است. عملکرد این ماشین به این صورت است که از پول‌های خودش برای ارائه خدمات استفاده می‌کند و نیازی به حضور فرد برای پول‌گذاری در ماشین نیست.


مزیت‌های دستگاه خودگردان برای بانک‌ها


  • کاهش هزینه‌های پول‌رسانی به شعب و ماشین‌های بانکی
  • مراجعه کمتر مشتریان برای واریز پول نقد به شعبه
  • کاهش احتمال بروز خطای انسانی هنگام شمارش و مرتب‌سازی اسکناس‌ها
  • دریافت انواع اسکناس‌ها و چک‌پول‌های رسمی کشور توسط دستگاه
  • کاهش احتمال ورود اسکناس‌های جعلی و فرسوده به چرخه نقدینگی کشور
  • رضایت بیشتر مشتریان از خدمات ارائه‌شده توسط بانک
  • استفاده بهتر کارکنان شعبه از زمان

تجربه‌های کاربری متفاوت با ماشین‌های خودگردان


علاوه بر دغدغه‌ و حجم زیاد کاری که فرایند واریز پول به حساب برای بانک‌ها ایجاد و پرسنل بانکی ایجاد می‌کند، مسلما خواباندن پول به حساب و رفتن با یک کیف پر پول به بانک یا تعداد زیاد چک‌هایی که باید نقد شوند برای مشتری و صاحبان مشاغل هم دغدغه و چالش زیادی به وجود می‌آورد.

تجربه آقای نوروزی از دستگاه‌ خودگردان. آقای نوروزی سال‌ها است که قنادی دارد

به هر صنفی که نگاه کنیم مسلما صاحبان کسب‌وکار در آن با چالش‌های زیادی در انجام امور بانکی‌شان مواجه هستند چالش‌هایی مانند استفاده زیاد مشتریان از پول نقد، زمان‌بر بودن انجام کارهای بانکی، وقت نداشتن برای انجام کارهای بانکی در ساعات اداری، تعداد زیاد چک‌های صادرشده و غیره.

تجربه آقای یزدی از دستگاه خودگردان. آقای یزدی سال‌ها است که فروشگاه لوازم ورزشی دارد

تجربه‌های کاربری مختلف حاکی از آن است که دستگاه‌های خودگردان نه‌تنها برای بانک‌ها برای این دسته از افراد نیز رفاه و رضایت بیشتری ایجاد کرده است. این تجربه‌های کاربری از صحبت با فروشنده‌های اصناف مختلف، از قنادی گرفته تا فروش لوازم وزرشی، آرایشی و بهداشتی، پارچه‌فروشی و میادین تره‌بار به دست آمده است. در صحبت با این فروشندگان، هرکدامشان از چالش‌های یکسان و مشترکی گفتند که به کمک دستگاه‌های خودگردان برطرف و به‌دنبالش انجام امور روتین کاری برایشان راحت‌تر شده است.

تجربه آقای بادی از دستگاه خودگردان. آقای بادی سال‌ها است که پارچه‌فروشی دارد

باتوجه به صبحت‌های این کاربران واریز آنی وجه نقد به حساب بدون حضور در بانک، مهمترین مزیت این دستگاه برای آنها است. هرکدام از این کاربران جزو فروشندگان باتجربه حوزه کاری خودشان هستند که به خاطر سابقه زیادی که در کارشان دارند و به‌تبع ارتباطات زیادی که با تولیدکنندگان و واردکنندگان دارند باعث شده تا حسابداری و انجام امور مالی به یکی از فعالیت‌های اصلی روزانه آنها تبدیل شود.

تجربه خانم منصورقناعی از دستگاه خودگردان. خانم منصورقناعی سال‌ها است که به فروش لوازم آرایشی بهداشتی مشغول است

زمانی که درباره چالش‌های این افراد در انجام امور مالی‌شان سوال کردیم، تقریبا همه آنها به موارد مشترکی اشاره کردند. مواردی مانند داشتن یک صندوق پر از اسکناس در پایان روز کاری، نیاز به حضور در شعبه صرفا برای واریز پول به حساب، انبوه چک‌های صادرشده توسط خودشان، زمان‌بر بودن انجام کارها در بانک، اختلاف زمانی میان ساعات کاری خودشان و ساعات کاری بانک و غیره.


مزیت‌های دستگاه خودگردان برای کاربران


  • عدم نیاز به حضور در شعبه
  • عدم محدودیت در حجم پول واریزی
  • آسودگی خاطر از پاس شدن چک‌های روز بعد
  • استفاده بهینه از زمان
  • امنیت بیشتر به دلیل عدم نیاز به حمل پول نقد تا شعبه بانک
  • در دسترس بودن دستگاه‌های خودگردان در نقاط مختلف
  • واریز آنی اسکناس‌های دریافتی به حساب از طریق ماشین خودگردان
تجربه آقای انگوتی از دستگاه خودگردان. آقای انگوتی سال‌ها است که در صنف میوه و تره‌بار فعالیت دارد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.