راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گروه صنعتی گلرنگ با خرید سهام فن‌آوران انیاک رایانه به صنعت فناوری‌های مالی ورود کرد

دیروز ۲۸ مهرماه، نماد «افق» با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب متوقف شد و یک ساعت بعد با محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی شد. در این افشا فروشگاه زنجیره‌ای افق کوروش خبر از خرید ۱۵ درصد از سهام شرکت غیربورسی در حوزه فناوری اطلاعات داده است.

افق ۷۵ میلیون سهم معادل ۱۵ درصد سهام شرکت فن‌آوران انیاک رایانه به ارزش ۶۴ میلیارد تومان را طی صلحنامه ۱۴ مردادماه ۱۳۹۹ خریداری کرده که پس از کسر تعهدات صلحنامه، خالص ارزش خرید مبلغ ۳۸.۸ میلیارد تومان است. در مجموع ۵۱ درصد سهام شرکت فن‌آوران انیاک رایانه در همین تاریخ توسط شرکت‌های گروه صنعتی گلرنگ به ارزش ۱۳۲ میلیارد تومان خریداری شده که سهم افق کوروش ۲۹.۴ درصد از ۵۱ درصد سهام خریداری شده توسط گروه است.

شرکت فن‌آوران انیاک در سال ۱۳۷۸ تاسیس شده است. آنطور که مدیرعامل این هلدینگ، ناصر حجازیان گفته پس از راه‌اندازی اداره نظام‌های پرداخت در بانک مرکزی، شرکت انیاک جزو نخستین مجموعه‌های ایجادکننده زیرساخت‌های پرداخت الکترونیک در ایران شد.

این شرکت یکی از شرکت‌های طرف قرارداد بانک مرکزی برای تامین دستگاه‌های خودپرداز کشور است که در سال ۱۳۸۴ موافقت‌نامه دائم P.S.P را از بانک مرکزی دریافت کرد تا تنها متولی بازاریابی، نصب و پشتیبانی دستگاه‌های خودپرداز بانکی در کشور باشد. فن‌آوران انیاک در جشنواره صنعت و فناوری اطلاعات سال ۱۳۸۹ تندیس شرکت برتر در حوزه بانکداری الکترونیک را هم دریافت کرد، اما در کمتر از دو سال بعد، افشای اطلاعات محرمانه آن باعث شد تا بحرانی‌ترین اتفاق بانکی سال ۱۳۹۱ رقم بخورد. افشای اطلاعات بانکی افرادی که از طریق دستگاه‌کارت‌خوان انیاک پول را انتقال داده بودند، از سوی مدیر سابق نرم‌افزار این شرکت، خسرو زارع فرید، به مساله مهم بانک مرکزی تبدیل شده بود.  

این هلدینگ با شرکت‌های زیرمجموعه‌های خود تاکنون اقدامات زیادی انجام داده‌ است. ارائه سوییچ بانکی، پایانه‌های فروش، موبایل اپلیکیشن‌ها، سیستم مدیریت پذیرندگان و غیره از جمله مواردی است که توسط این شرکت انجام می‌شود.

مدیران این هلدینگ هنوز توضیحی درباره فروش سهام خود به یک شرکت بورسی متفاوت با حوزه خود ارائه نداده‌اند و از سوی دیگر هم هدف از خرید سهام این شرکت از سوی گروه صنعتی گلرنگ مشخص نیست. بنابراین نکته قابل تامل این است که چرا فن‌آوران انیاک که سابقه طولانی در ارائه سیستم‌های پرداخت الکترونیک دارد، پس از ۲۱ سال نیمی از سهام خود را به شرکتی که ارتباطی با این حوزه ندارد، فروخته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.