راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

زمان معامله پالایشی یکم همچنان در بلاتکلیفی / ارزش هر واحد صندوق چقدر شده است؟

سرنوشت صندوق پالایشی یکم پس از دوماه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و هنوز مشخص نیست که چه زمانی صندوق پالایشی یکم معامله می شود. این در حالی است که ارزش سهام این صندوق نسبت به قیمت تخفیف داده شده کمتر شده است

جمعه ۱۶ آبان بود که مدیر امور ناشران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از امکان معامله پالایشی یکم برای برخی خریداران این صندوق در روز شنبه ۱۷ آبان ماه خبر داده بود، اما پس از آن معاون بازار بورس تهران اعلام کرده که امکان معامله این صندوق از این تاریخ وجود ندارد.

ابهام در معاملات پالایشی یکم از همان ابتدا وجود داشت. روزی که مخالفت وزرات نفت و اقتصاد بر سر واگذاری سهام دولتی صندوق پالایشی یکم شدت گرفت و خبرهای تکذیبی متعددی چه  از سوی سازمان خصوصی‌سازی و چه وزارت اقتصاد منتشر شد، بسیاری امید خود را از خرید این سهام از دست دادند.

اما پس از اینکه وزیر اقتصاد اعلام کرد که صندوق پالایشی یکم از پنچ شهریورماه پذیره‌نویسی می‌شود و همین اتفاق هم افتاد، واکنش‌ها بر سر عرضه صندوق پالایش یکم خوابید و پیش‌بینی می‌شد که قائله ختم به خیر شده است. اما حالا حدود دو ماه از پذیره‌نویسی این صندوق می‌گذرد و خبری از آغاز معاملات پالایشی یکم نیست.

مریم شاه حسینی، مدیر امور ناشران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با اعلام اینکه امکان معامله صندوق پالایشی یکم از شنبه، ۱۷ آبان ماه برای افرادی که از طریق کارگزاری این صندوق را خریده بودند، فراهم می‌شود گفته بود که این سهام در روز چهارشنبه هفته قبل به حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر که کد بورسی فعال داشتند تخصیص داده شد و اگر افراد می‌خواهند اطلاعات صندوق را در پرتفوی خود ببینند باید گزینه کارگزار ناظر را انتخاب کنند.

هرچند این اتفاق رخ نداد و محمود گودرزی، معاون بازار بورس تهران اعلام کرد که امکان معامله صندوق پالایشی یکم وجود ندارد و هنوز درخواستی از مدیر صندوق پالایشی یکم به بورس تهران برای فراهم شدن معامله واحدهای این صندوق ارسال نشده است. تاکنون نیز علت تاخیر این امر از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، بورس تهران و مدیریت صندوق صندوق پالایشی یکم اعلام نشده است.


افت ارزش سهام صندوق پالایشی یکم


شاید یکی از دلایل آغاز نشدن معاملات پالایشی یکم، افت شاخص بورس و به تبع آن افت سهام پالایشی باشد. صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی یکم شامل شرکت‌های پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت تبریز، پالایش نفت تهران است که قرار است با ۳۰ درصد تخفیف نسبت به قیمت روز معاملاتی قبل از شروع پذیره‌نویسی (چهارم شهریورماه ۱۳۹۹) عرضه شود. هرچند در روز چهارم شهریورماه بورس سبزپوش بود و شاخص کل در کانال یک میلیون ۶۵۰ هزار واحدی قرار داشت، اما اکنون و پس از دوماه شاخص کل در کانال یک میلیون و ۲۴۰ هزار واحدی قرار دارد.  

نمادهای حاضر در صندوق پالایشی یکم امروز هم با کاهش قیمت روبرو بودند که این کاهش قیمت باعث کاهش حدود ۱۹ درصدی ارزش این صندوق شده است. ارزش هر واحد از نماد «پالایش» به حدود ۷ هزار و ۷۰۰ تومان رسید و بر همین اساس ارزش بسته‌های ۳۰۰ واحدی این صندوق حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و ارزش بسته‌های ۵۰۰ واحدی حدود سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.