پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
سال ۹۲ رسید، منکارت به تاکسیهای مشهد نرسید
«تاکسیهای شهر مشهد به سیستم «من کارت» مجهز میشود» این خبر را ۵ بهمن ماه سال ۱۳۹۰ روزنامه شهرآرا به نقل از مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد که در راستای بهینه سازی عبور و مرور از تجهیز ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه تاکسی به سیستم من کارت تا پایان سال ۹۱ خبر داده بود، منعکس کرد. آن روز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد در این خبر آمده بود: برنامهریزی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری به گونهای خواهد بود که طی دو سال آینده تمامی تاکسیهای مشهد به من کارت مجهز شود.
اهمیت پرداخت الکترونیکی در تاکسیها
سال ۹۱ به پایان رسید ولی حتی یک دستگاه تاکسی از حدود ۱۳ هزار تاکسی فعال در مشهد به سیستم پرداخت کرایه الکترونیکی «من کارت» مجهز نشد و این روزها با افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی تعرفه کرایه تاکسیهای درون شهری مشهد، گلایه مردم از خاموش بودن سیستم تاکسی متر و رعایت نشدن تعرفهها بیشتر شده است.
از مردم بشنویم
یک شهروند مشهدی که در سه راه راهنمایی منتظر تاکسی بود، میگوید: در مشهد که تاکسیها در مسیرهای متعدد و با کرایههای متنوعی سرویس دهی میکنند، استفاده از دستگاه من کارت به منطقی شدن اخذ کرایه و کاهش نارضایتی مسافران از اجحاف برخی تاکسیرانان کمک میکند. در حال حاضر بیشتر رانندگان به دلیل نداشتن پول خرد، باقی مانده وجه مسافران را پرداخت نمیکنند ولی اگر سیستم من کارت در تاکسی فعال باشد این دغدغه رفع خواهد شد و تبادل وجه نقد و پول انجام نخواهد شد و این موضوع به لحاظ بهداشتی نیز فواید زیادی دارد.
یک خانم مسافر تاکسی نیز میگوید: بیشتر تاکسیرانان با تاکسیمتر خاموش سرویس دهی میکنند و تعرفه دلخواه را از مسافران دریافت میکنند به نظر میرسد اگر دستگاه من کارت در تاکسیها نصب شود و دریافت کرایه فقط از طریق این سیستم باشد، خیلی به نفع مردم خواهد بود. این شهروند تصریح میکند: شاید یکی از دلایلی که باعث شده است تاکنون وعده مسئولان در این زمینه محقق نشود، بی رغبتی تاکسیرانان به اجرای این طرح بوده است. در حال حاضر استفاده از خدمات الکترونیک به ویژه در امور مالی و بانکی، بسیاری از مشکلات و دغدغه های شهروندان را برطرف کرده است.
اهمیت نصب سیستم من کارت در تاکسیها
مهم ترین مزیت استفاده از سیستم پرداخت الکترونیکی کرایه در ناوگان حمل و نقل عمومی، سرعت عمل و جلوگیری از تبادل وجه نقد است. یک کارشناس بانکی درباره روشهای الکترونیکی پرداخت بهای خدمات میگوید: همان طور که هم اکنون در اتوبوسها و قطار شهری مردم با نزدیک کردن یک کارت اعتباری به دستگاه، کرایه را پرداخت میکنند در تاکسیها هم نصب این دستگاه میتواند هم به راننده و هم به مسافر کمک کند زیرا دیگر به تبادل وجه نقد نیازی نیست و مشکل نبود پول خرد حل میشود.
وی با اشاره به آلودگی اسکناسها و تلاش برای کاهش مبادله پول در بسیاری از فعالیتهای شهری میافزاید: استفاده از سیستم من کارت تا حدودی در شهر مشهد جا افتاده است و اگر همین کارتها و همین سیستم برای ناوگان تاکسیرانی مشهد عملیاتی شود، بسیاری از مشکلات شهروندان و مسافران و بخش عمدهای از نارضایتی شهروندان از عملکرد برخی تاکسیرانان برطرف میشود و زمینه اجحافهای احتمالی در حق مسافران نیز به حداقل ممکن خواهد رسید.
مناقصه به سرانجام نرسید
برای این که دریابیم برای تحقق وعده تجهیز تاکسیها به سیستم من کارت، چه اقداماتی شده است با منبع خبر یعنی مدیرعامل سازمان فناوری و ارتباطات شهرداری مشهد تماس میگیریم. مهندس«آبسالان» میگوید: برای اجرای این طرح در سال گذشته مناقصهای برگزار شد ولی چون به سرانجام نرسید و مجری برای پروژه انتخاب نشد، این کار عملی نشد و کار تا تجدید شرایط بر زمین ماند.
وی میافزاید: با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش هزینهها، برای سرمایه گذاری در این طرح استقبالی نمیشود و شهرداری راهکار دیگری را برای تحقق این موضوع دنبال میکند.
مدیرعامل سازمان فناوری و ارتباطات شهرداری مشهد در عین حال تاکید میکند: اگرچه با تاخیر زمانی در تحقق این وعده روبه رو هستیم ولی امیدواریم با سرمایه گذارانی که علاقه مند شدهاند در این موضوع مشارکت کنند از جمله بانکها، شاهد ورود بخش خصوصی و عملیاتی شدن طرح باشیم.
وی از روند مثبت مذاکرات شهرداری مشهد با بانکها برای نصب سیستم من کارت در تاکسیهای کلان شهر مشهد خبر میدهد و میگوید: تغییرات قیمت ارز و حجم بالای سرمایه مورد نیاز برای این کار از محدودیتهای ایجاد شده است.
تلاشها به نتیجه نرسید
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در این باره به خراسان رضوی میگوید: تجهیز تاکسیهای شهر مشهد به سیستم پرداخت کرایه الکترونیکی جزو اولویتهای شهرداری و سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی است و قصد داشتیم که آن را در سال ۹۱ عملیاتی کنیم و به لحاظ فنی هم مقدمات کار در نیمه نخست پارسال انجام شد.
مهندس «هوشنگ خندان دل» میافزاید: در اجرای این طرح اقدامات لازم برای برگزاری مناقصه نیز انجام شد که این برنامه با تغییرات شدید نرخ ارز در کشور همزمان شد و امکان انجام آن بر اساس مناقصه میسر نشد.
به گفته وی با منتفی شدن مناقصه روشهای دیگری برای جذب سرمایه گذار در این طرح دنبال شد و با چند بانک مذاکره کردیم که متاسفانه پیگیریها و مذاکرات ما تا پایان سال ۹۱ به نتیجه نرسید.
معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد خاطرنشان میکند که این پروژه کاری پرهزینه است و به سرمایه گذاری زیادی نیاز دارد از طرفی هم باید مطابق با عملکرد سیستم بانکی عمل شود لذا تلاش ما این است که سیستم من کارت به بهترین وجه و با حداقل مشکلات در تاکسیهای شهر مشهد اجرایی شود و امیدواریم در نیمه اول امسال این کار به نتیجه برسد.
«خندان دل» از فعالیت ۱۳ هزارو ۵۰۰ دستگاه تاکسی تحت نظر سازمان تاکسیرانی در کلان شهر مشهد خبر میدهد و میگوید: این آمار شامل مسافربرهای شخصی و آژانسهای تاکسی تلفنی نمیشود.
منبع: خراسان – جواد حاتمی Hatami@khorasannews.com