راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سال ۹2 رسید، من‌کارت به تاکسی‌های مشهد نرسید

«تاکسی‌های شهر مشهد به سيستم «من کارت» مجهز می‌شود» اين خبر را ۵ بهمن ماه سال ۱۳۹۰ روزنامه شهرآرا به نقل از مديرعامل سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري مشهد که در راستاي بهينه سازي عبور و مرور از تجهيز ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه تاکسي به سيستم من کارت تا پايان سال ۹۱ خبر داده بود، منعکس کرد. آن روز به نقل از پايگاه اطلاع رساني شهرداري مشهد در اين خبر آمده بود: برنامه‌ريزي سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري به گونه‌اي خواهد بود که طي دو سال آينده تمامي تاکسي‌هاي مشهد به من کارت مجهز شود.

 

اهميت پرداخت الکترونيکی در تاکسی‌ها

سال ۹۱ به پايان رسيد ولي حتي يک دستگاه تاکسي از حدود ۱۳ هزار تاکسي فعال در مشهد به سيستم پرداخت کرايه الکترونيکي «من کارت» مجهز نشد و اين روزها با افزايش ۲۵ تا ۳۰ درصدي تعرفه کرايه تاکسي‌هاي درون شهري مشهد، گلايه مردم از خاموش بودن سيستم تاکسي متر و رعايت نشدن تعرفه‌ها بيشتر شده است.

 

از مردم بشنویم

يک شهروند مشهدي که در سه راه راهنمايي منتظر تاکسي بود، مي‌گويد: در مشهد که تاکسي‌ها در مسيرهاي متعدد و با کرايه‌هاي متنوعي سرويس دهي مي‌کنند، استفاده از دستگاه من کارت به منطقي شدن اخذ کرايه و کاهش نارضايتي مسافران از اجحاف برخي تاکسيرانان کمک مي‌کند. در حال حاضر بيشتر رانندگان به دليل نداشتن پول خرد، باقي مانده وجه مسافران را پرداخت نمي‌کنند ولي اگر سيستم من کارت در تاکسي فعال باشد اين دغدغه رفع خواهد شد و تبادل وجه نقد و پول انجام نخواهد شد و اين موضوع به لحاظ بهداشتي نيز فوايد زيادي دارد.

يک خانم مسافر تاکسي نيز مي‌گويد: بيشتر تاکسيرانان با تاکسيمتر خاموش سرويس دهي مي‌کنند و تعرفه دلخواه را از مسافران دريافت مي‌کنند به نظر مي‌رسد اگر دستگاه من کارت در تاکسي‌ها نصب شود و دريافت کرايه فقط از طريق اين سيستم باشد، خيلي به نفع مردم خواهد بود. اين شهروند تصريح مي‌کند: شايد يکي از دلايلي که باعث شده است تاکنون وعده مسئولان در اين زمينه محقق نشود، بي رغبتي تاکسيرانان به اجراي اين طرح بوده است. در حال حاضر استفاده از خدمات الکترونيک به ويژه در امور مالي و بانکي، بسياري از مشکلات و دغدغه هاي شهروندان را برطرف کرده است.

 

اهميت نصب سيستم من کارت در تاکسی‌ها

مهم ترين مزيت استفاده از سيستم پرداخت الکترونيکي کرايه در ناوگان حمل و نقل عمومي، سرعت عمل و جلوگيري از تبادل وجه نقد است. يک کارشناس بانکي درباره روش‌هاي الکترونيکي پرداخت بهاي خدمات مي‌گويد: همان طور که هم اکنون در اتوبوس‌ها و قطار شهري مردم با نزديک کردن يک کارت اعتباري به دستگاه، کرايه را پرداخت مي‌کنند در تاکسي‌ها هم نصب اين دستگاه مي‌تواند هم به راننده و هم به مسافر کمک کند زيرا ديگر به تبادل وجه نقد نيازي نيست و مشکل نبود پول خرد حل مي‌شود.

وي با اشاره به آلودگي اسکناس‌ها و تلاش براي کاهش مبادله پول در بسياري از فعاليت‌هاي شهري مي‌افزايد: استفاده از سيستم من کارت تا حدودي در شهر مشهد جا افتاده است و اگر همين کارت‌ها و همين سيستم براي ناوگان تاکسيراني مشهد عملياتي شود، بسياري از مشکلات شهروندان و مسافران و بخش عمده‌اي از نارضايتي شهروندان از عملکرد برخي تاکسيرانان برطرف مي‌شود و زمينه اجحاف‌هاي احتمالي در حق مسافران نيز به حداقل ممکن خواهد رسيد.

 

مناقصه به سرانجام نرسيد

براي اين که دريابيم براي تحقق وعده تجهيز تاکسي‌ها به سيستم من کارت، چه اقداماتي شده است با منبع خبر يعني مديرعامل سازمان فناوري و ارتباطات شهرداري مشهد تماس مي‌گيريم. مهندس«آبسالان» مي‌گويد: براي اجراي اين طرح در سال گذشته مناقصه‌اي برگزار شد ولي چون به سرانجام نرسيد و مجري براي پروژه انتخاب نشد، اين کار عملي نشد و کار تا تجديد شرايط بر زمين ماند.

وي مي‌افزايد: با توجه به شرايط اقتصادي و افزايش هزينه‌ها، براي سرمايه گذاري در اين طرح استقبالي نمي‌شود و شهرداري راهکار ديگري را براي تحقق اين موضوع دنبال مي‌کند.

مديرعامل سازمان فناوري و ارتباطات شهرداري مشهد در عين حال تاکيد مي‌کند: اگرچه با تاخير زماني در تحقق اين وعده روبه رو هستيم ولي اميدواريم با سرمايه گذاراني که علاقه مند شده‌اند در اين موضوع مشارکت کنند از جمله بانک‌ها، شاهد ورود بخش خصوصي و عملياتي شدن طرح باشيم.

وي از روند مثبت مذاکرات شهرداري مشهد با بانک‌ها براي نصب سيستم من کارت در تاکسي‌هاي کلان شهر مشهد خبر مي‌دهد و مي‌گويد: تغييرات قيمت ارز و حجم بالاي سرمايه مورد نياز براي اين کار از محدوديت‌هاي ايجاد شده است.

 

تلاش‌ها به نتيجه نرسيد

معاون حمل‌ونقل و ترافيک شهرداري مشهد نيز در اين باره به خراسان رضوي مي‌گويد: تجهيز تاکسي‌هاي شهر مشهد به سيستم پرداخت کرايه الکترونيکي جزو اولويت‌هاي شهرداري و سازمان مديريت و نظارت بر تاکسيراني است و قصد داشتيم که آن را در سال ۹۱ عملياتي کنيم و به لحاظ فني هم مقدمات کار در نيمه نخست پارسال انجام شد.

مهندس «هوشنگ خندان دل» مي‌افزايد: در اجراي اين طرح اقدامات لازم براي برگزاري مناقصه نيز انجام شد که اين برنامه با تغييرات شديد نرخ ارز در کشور همزمان شد و امکان انجام آن بر اساس مناقصه ميسر نشد.

به گفته وي با منتفي شدن مناقصه روش‌هاي ديگري براي جذب سرمايه گذار در اين طرح دنبال شد و با چند بانک مذاکره کرديم که متاسفانه پيگيري‌ها و مذاکرات ما تا پايان سال ۹۱ به نتيجه نرسيد.

معاون حمل ونقل و ترافيک شهرداري مشهد خاطرنشان مي‌کند که اين پروژه کاري پرهزينه است و به سرمايه گذاري زيادي نياز دارد از طرفي هم بايد مطابق با عملکرد سيستم بانکي عمل شود لذا تلاش ما اين است که سيستم من کارت به بهترين وجه و با حداقل مشکلات در تاکسي‌هاي شهر مشهد اجرايي شود و اميدواريم در نيمه اول امسال اين کار به نتيجه برسد.

«خندان دل» از فعاليت ۱۳ هزارو ۵۰۰ دستگاه تاکسي تحت نظر سازمان تاکسيراني در کلان شهر مشهد خبر مي‌دهد و مي‌گويد: اين آمار شامل مسافربرهاي شخصي و آژانس‌هاي تاکسي تلفني نمي‌شود.

منبع: خراسان – جواد حاتمي Hatami@khorasannews.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.