راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آشنایی با محصولات و خدمات شرکت فام / سامانه استعلامات حاکمیتی چه امکاناتی دارد؟

نیاز مشتریان همگام با پیشرفت تکنولوژی و ارائه خدمات نوین در حال تغییر است. برآورده‌سازی این مهم به خصوص در حوزه بانکداری اسلامی امری حیاتی و قابل تامل است. یکی از محصولات شرکت فام با نام سامانه استعلامات حاکمیتی فام است که دارای قابلیت‌های:

ارتباط با سرویس‌دهنده‌های مختلف

  • ارتباط با شبکه دولت و دریافت سرویس‌های زیر
  • اداره ثبت احوال  کشور
  • سازمان پست جمهوری اسلامی ایران
  • سازمان نظام وظیفه ناجا
  • سازمان صنفی کشور
  • شاهکار
  • ارتباط با سرویس‌دهنده اسناد و املاک کشور
  • ارتباط با سرویس‌دهنده اتباع خارجی ( پژواک )
  • ارتباط با سرویس‌دهنده‌های بانک مرکزی
  • تبادل احکام قضایی
  • چک برگشتی
  • تسهیلات و …
  • ارتباط با سرویس‌دهنده EIX وزارت اقتصاد و دارایی
  • امکان سرویس‌دهی به تمامی سامانه‌های موجود توسط ESB
  • داشبوردهای Real time برای مدیریت استعلام‌های گرفته شده
  • ثبت تمامی استعلامات گرفته شده به صورت LOG
  • دارای گزارشات متنوع استعلامات
  • و غیره

لیست خدمات سامانه استعلامات حاکمیتی 


۱- عنوان خدمات: استعلام الکترونیکی هویت

شرح خدمت: احراز هویت مشتریان و پرسنل دستگاه ها در پیشخوان‌ها به صورت الکترونیکی از پایگاه داده ثبت احوال و همچنین استعلام اطلاعات هویتی شخص حقیقی و عکس کارت ملی (سازمان ثبت احوال کشور).

سرویس استعلام هویت (مربوط به سازمان ثبت احوال) به عنوان یک سرویس مورد نیاز در شبکه دولت به منظور بهره‌برداری توسط سازمان‌ها و در بستر سیتاد تعریف شده و در دسترس سازمان‌ها است. طی این سرویس سامانه های نرم‌افزاری سازما‌ن‌ها امکان استفاده از سرویس مذکور را در بستر زیرساخت شبکه دولت پبدا می‌کنند.

نام دستگاه اجرایی: سازمان ثبت احوال  کشور

نام دستگاه مادر: وزارت کشور

مخاطبین: دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها، بنگاه‌های اقتصادی متقاضی

قوانین و مقررات بالادستی: طبق قانون «الزام اختصاص شماره ملی و کد پستی برای کلیه اتباع ایرانی» مصوب مجلس اسلامی به شماره 993 ق مورخ ۱۳۷۶/۶/۵ است.

نحوه دسترسی به خدمت: از طریق شبکه ملی اطلاعات (بستر سیتاد)

۲- عنوان خدمت: استعلام اطلاعات شخص حقوقی (سازمان ثبت اسناد و املاک)

شرح خدمت: احراز هویت مشتریان و پرسنل دستگاه‌ها در پیشخوان‌ها به صورت الکترونیکی از پایگاه داده ثبت احوال.

امکان جستجو شناسه ملی اشخاص حقوقی بر روی پایگاه داده مرکزی، امکان استعلام از پایگاه داده مرکزی برای مراکز ذیصلاح، ارتباط بر خط با پایگاه سامانه جامع املاک، ارتباط بر خط با سامانه ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری و ارایه سرویس به بانک‌ها و مراکز مالی به منظور استعلام آخرین وضعیت شناسه حقوقی از مشخصات مهم و پراهمیت این خدمت است.

نام دستگاه اجرایی: اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری

نام دستگاه مادر: سازمان ثبت اسنادو املاک کشور

مخاطبین: دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها، بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی متقاضی

نحوه دسترسی به خدمت: ارتباط مستقیم با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور  

۳- عنوان خدمت: استعلام آگهی‌های ثبت و تغییرات (شرکت روزنامه رسمی کشور)

شرح خدمت: باتوجه به محوریت شرکت روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران به عنوان رکن قانونی اطلاع رسانی حقوقی و حیاتی بودن این اطلاعات برای سازمان‌های درخواست‌کننده، اهمیت در دسترس بودن این خدمت بر کسی پوشیده نیست. خوشبختانه به‌دلیل راه‌اندازی و وجود زیرساخت کلید عمومی در امضای این اسناد رعایت اصل عدم انکار و خلل ناپذیری اطلاعات لحاظ شده است. در همین راستا با هدف افزایش ظرفیت سرویس‌دهی و سهولت قابلیت دسترسی تقاضاکنندگان به آخرین تغییرات قانونی اطلاعات افراد حقوقی این سرویس تعریف شده است.

وب‌سرویس ارائه شده در این پروژه، به منظور دریافت آخرین آگهی‌های تغییر موجود در پایگاه داده اصلی روزنامه رسمی کشور طراحی و پیاده‌سازی شده است. تنها آگهی‌های نوع تغییر و دارای وضعیت انتشار یافته امضا شده که فایل PDF امضا شده دارند در خروجی وب سرویس نمایش داده می‌شوند.

عنوان خدمت: استعلام اشخاص حقوقی

نام دستگاه اجرایی: روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران

نام دستگاه مادر: قوه قضائیه

مخاطبین: دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها، بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی متقاضی

نحوه دسترسی به خدمت: ارتباط مستقیم با روزنامه رسمی کشور

۴- عنوان خدمت: استعلام اطلاعات اصناف (سازمان‌های صنفی کشور)

شرح خدمت: این خدمت به منظور استعلام آخرین وضعیت پروانه کسب و اطلاعات مندرج در بانک اطلاعاتی اصناف بر اساس ارایه شناسه صنفی توصیف شده، در حال حاضر دارای یک عملیات است. این عملیات با دریافت شناسه صنفی اطلاعات موجود در بانک اطلاعاتی اصناف را اعلام می‌کند و بر این مبنا سازمان استعلام کننده، امکان مشاهده اطلاعات پروانه کسب را از سازمان ارایه‌دهنده سرویس (دبیرخانه اصناف) دارا خواهد بود.

نام دستگاه اجرایی: دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی کشور

نام دستگاه مادر: وزارت صنعت و معدن

مخاطبین: دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها، بانک‌ها و بنگاه‌‌های اقتصادی متقاضی

نحوه دسترسی به خدمت: شبکه دولت ( سیتاد)

۵- عنوان خدمت: استعلام وضعیت نظلام وظیفه شخص حقیقی (سازمان وظیفه عمومی ناجا)

شرح خدمت: نمایش وضعیت خدمت نظام وظیفه (مجاز – غیرمجاز ). حسب ماده 10 قانون خدمت وظیفه عمومی، دریافت هر گونه وام و کمک‌های کشاورزی و صنعتی و دامداری و مسکن از طریق وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی و وابسته به دولت و نهادهای قانونی، دریافت گواهینامه یا پایاننامه دوره‌های تحصیلی، تحویل اصل دیپلم و بالاتر از وزارتخانه مربوطه، ثبت هر گونه نقل‌وانتقال اموال به طور مستقیم و غیرمستقیم در دفاتر اسناد رسمی، استخدام به هر صورت در وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی و وابسته به دولت و نهادهای قانونی و شرکت‌های دولتی و همچنین سایر اموری که در دیگر قوانین ذکر شده است که منوط به روشن شدن وضعیت خدمتی مشمول بوده و در مورد مشمولین وظیفه عمومی مستلزم رسیدگی به وضع مشمولیت آنان از اداره وظیفه عمومی ناجا است.

نام دستگاه اجرایی: سازمان نظام وظیفه

مخاطبین:

  • کلیه بانک‌های کشور موضوع بخشنامه شماره 246100 مورخ 05/08/1395 بانک مرکزی ج اا
  • کلیه دستگاه‌های متصل به شبکه دولت که متقاضی این خدمت هستند.
  • مراکز علمی و آموزشی، موسسات تحقیقاتی، دانشگاه ها و …

نحوه دسترسی به خدمت: شبکه دولت (سیتاد)

۶- عنوان خدمت: دریافت نشانی پستی با استفاده از کد پستی (شرکت ملی پست ایران)

شرح خدمت: مطابق بند 8 آیین‌نامه ماده 40 قانون مدیریت خدمات کشوری و در راستای دسترسی به پایگاه داده سازمان‌های ارایه‌دهنده سرویس شرکت پست جموری اسلامی ایران موظف است اطلاعات مکانی کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی را از طریق شبکه دولت در اختیار متقاضیان قرار دهد که بدین منظور کلیه اطلاعات مکانی مورد نیاز باید از طریق شبکه دولت در اختیار قرار داده شود. در این سرویس نمایش آدرس ثبت شده برای کد پستی در بانک اطلاعاتی شرکت پست میسر است.

نام دستگاه اجرایی: شرکت پست جمهوری اسلامی ایران

نام دستگاه مادر: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

مخاطبین:

  • کلیه بانک‌ها و موسسات حقیقی و حقوقی
  • کلیه دستگاه‌های متصل به شبکه دولت که متقاضی این خدمت هستند.
  • مراکز علمی و آموزشی، موسسات تحقیقاتی، دانشگاه ها و . . .
  • نحوه دسترسی به خدمت: شبکه دولت (سیتاد)

۷- عنوان خدمت: شناسایی مشتریان خارجی (استعلام اطلاعات اتباع خارجی حقیقی و حقوقی (پژواک))

شرح خدمت: کلیه اشخاص غیرایرانی که در ایران سکونت دارند یا قصد دارند تا کارهای اداری نظیر ثبت‌نام بیمه، افتتاح حساب بانکی، ثبت‌نام دانشگاه یا هر گونه امور دیگر انجام دهند نیاز به یک شناسه ای مخصوص اتباع خارجی به نام کد فراگیری فیدا کد دارند. این کد برای اشخاص خارجی همان نقش کد ملی را برای شخص ایفا می‌کند. این سرویس امکان استعلام مشتریان خارجی حقیقی و حقوقی و درخواست شماره کد فیدا برای شخص حقیقی و حقوقی به همراه امکان پیگیری را فراهم می کند.

نام دستگاه اجرایی: شرکت پیشتازان توسعه پژواک

نام دستگاه مادر: وزارت امور اقتصادی

مخاطبین: بانک‌ها و موسسات مالی، دانشگاه‌ها ، سازمان‌های مالیاتی

نحوه دسترسی به خدمت: ارتباط مستقیم با وزارت امور اقتصادی

۸- عنوان خدمت: ثبت‌نام اتباع خارجی (حقیقی و حقوقی)

شرح خدمت: این سرویس امکان ثبت‌نام مشتریان خارجی حقیقی و حقوقی و درخواست شناسه فراگیر برای شخص حقیقی و حقوقی به همراه امکان پیگیری را فراهم می‌کند.

نام دستگاه اجرایی: شرکت پیشتازان توسعه پژواک

نام دستگاه مادر: وزارت امور اقتصادی

مخاطبین: بانک‌ها و موسسات مالی، دانشگاه‌ها، سازمان‌های مالیاتی

نحوه دسترسی به خدمت: ارتباط مستقیم با وزارت امور اقتصادی

۹- عنوان خدمت: اعلام مغایرت اتباع خارجی (حقیقی و حقوقی)

شرح خدمت: این سرویس امکان اعلام مغایرت مشتریان خارجی حقیقی و حقوقی به همراه امکان پیگیری را فراهم می کند.

نام دستگاه اجرایی: شرکت پیشتازان توسعه پژواک

نام دستگاه مادر: وزارت امور اقتصادی

مخاطبین: بانک‌ها و موسسات مالی، دانشگاه‌ها، سازمان‌های مالیاتی

نحوه دسترسی به خدمت: ارتباط مستقیم با وزارت امور اقتصادی

10- عنوان خدمت: استعلام مالکیت تلفن همراه (شاهکار)

شرح خدمت: سرویس استعلام به منظور بررسی مطابقت کد ملی شخص با شماره تلفن همراه مورد استفاده قرار می گیرد. این سرویس به عنوان یک سرویس مورد نیاز در شبکه دولت به منظور بهره برداری توسط سازمان ها تعریف گردیده و مورد دسترس سازمان ها است. طی این سرویس سامانه های نرم افزاری سازمان ها امکان استفاده از سرویس مذکور را در بستر زیر ساخت شبکه دولت پیدا می نمایند.

نام دستگاه اجرایی: سازمان فناوری اطلاعات ایران

نام دستگاه مادر : سازمان تنظیم مقررات رادیویی

مخاطبین: سازمان های متصل به شبکه دولت

نحوه دسترسی به خدمت: شبکه ملی اطلاعات

​۱۱- عنوان خدمت: استعلام تسهیلات و تعهدات اشخاص حقیقی و حقوقی

شرح خدمت: این سرویس امکان استعلام کلیه تسهیلات شخص حقیقی و حقوقی را از بانک مرکزی با ارائه کدملی/شماره ثبت و اطلاعات شرکت امکان پذیر می‌کند.

نام دستگاه اجرایی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی

مخاطبین: بانک‌ها و موسسات مالی

نحوه دسترسی به خدمت: شبکه NIBN

۱۲- عنوان خدمت: استعلام چک برگشتی اشخاص حقیقی و حقوقی

شرح خدمت: سرویس امکان استعلام وضعیت چک‌های برگشتی افراد حقیقی و حقوقی را بر اساس اطلاعات بانک مرکزی با ارائه کدملی/شناسه ملی امکان‌پذیر می‌کند.

نام دستگاه اجرایی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی

مخاطبین: بانک‌ها و موسسات مالی

نحوه دسترسی به خدمت: شبکه NIBN

13- عنوان خدمت: تبادل احکام قضایی

شرح خدمت: این سرویس به جهت دریافت مکاتبات قضایی ارسالی از بانک مرکزی و پاسخ‌دهی بانک‌ها و موسسات مالی به آن ها ارائه شده است.

نام دستگاه اجرایی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی

مخاطبین: بانک‌‌ها و موسسات مالی

نحوه دسترسی به خدمت: شبکه NIBN

14- عنوان خدمت: استعلام ضمانت‌نامه بانکی و اعتبار اسنادی

شرح خدمت: این سرویس به جهت دریافت مشخصات و آخرین وضعیت ضمانت‌نامه‌های بانکی و اعتبارات اسنادی ارائه شده است.

نام دستگاه اجرایی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی

مخاطبین: بانک‌ها و موسسات مالی

نحوه دسترسی به خدمت: شبکه NIBN

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.