راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ایکس‌وان‌کارت، کارت اعتباری است که مبتنی بر درآمد شماست و نه امتیاز اعتباری‌تان

دلایل زیادی وجود دارد که شما یک امتیاز اعتباری خوب یا بد داشته باشید اما اگر تازه وارد بازار کار شده باشید ممکن است با مسائلی نظیر جریان درآمدی غیرقابل اعتماد و همچنین سقف اعتباری محدود در کارت اعتباری‌تان مواجه شوید. ایکس‌وان‌کارت می‌خواهد به‌جای در نظر گرفتن امتیاز اعتباری‌تان، درآمد فعلی و آینده‌تان را مبنا قرار دهد و بر اساس آن به شما سقف اعتباری بدهد.

این شرکت می‌گوید مشتریان می‌توانند سقف اعتباری تا پنج برابر بیشتر از کارت‌های اعتباری سنتی دریافت کنند. همچنین اگر در شغل‌تان ارتقا پیدا کنید و یا درآمد کسب‌وکار شخصی‌تان را افزایش دهید این سقف اعتباری می‌تواند افزایش پیدا کند.

«دیپاک رائو» بنیان‌گذار شرکت ایکس‌وان‌کارت در این رابطه می‌گوید: «صنعت کارت اعتباری تقریباً با فناوری بیگانه است و به سازوکار امتیاز اعتباری سنتی متکی است. برای مثال مکس لوچین، دیوید ساکس و من امتیاز اعتباری مشابهی داریم که این موضوع منطقی نیست. ما مفهوم کارت اعتباری را از نو ساختیم تا سقف‌های اعتباری دقیق‌تر، ویژگی‌های هوشمند، ظاهری جدید و جوایزی مدرن به کاربران‌مان ارائه دهیم.»

شما در ایکس‌وان‌کارت بسته به شایستگی اعتباری‌تان یک نرخ بهره سالانه متغیر بین 12.9 تا 19.9 درصد پرداخت خواهید کرد و همچنین کارمزد انتقال ترازتان از کارت اعتباری قبلی به کارت جدید 2 درصد است. هیچ کارمزد اشتراک سالانه‌ای وجود ندارد و شرکت کارمزد دیرکرد (late fee) و کارمزد تراکنش خارجی را تغییر نمی‌دهد.

ایکس‌وان‌کارت توسط شرکت Thrive تأسیس شده که ThriveCash را ساخته است. ThriveCash یک پلتفرم وام است که به شما یک خط اعتباری بر اساس اعتبارنامه کارآموزی تابستانی آینده‌تان و یا اولین شغل تمام‌وقت پس از دوران فارغ‌التحصیلی‌تان از دانشگاه ارائه می‌دهد.

پس از آن شما می‌توانید تا سقف 25 درصد از حقوق دوره کارآموزی‌تان و یا در صورتی که مشغول به کار تمام‌وقت باشید تا سقف 25 درصد سه فیش اول حقوقی خود اعتبار دریافت کنید. طبیعتاً چنین خدماتی کارمزدهایی را شامل می‌شود اما اگر به عنوان مثال در حال انعقاد قرارداد اجاره جدیدی باشید و در حساب بانکی‌تان پولی وجود نداشته باشد، این نوع خدمات می‌تواند مفید واقع شود.

Thrive حدود 10.25 میلیون دلار سرمایه از «مکس لوچین» بنیان‌گذار پی پال و افیرم (Affirm)، «آدام باین» مدیر ارشد فناوری سابق توییتر و «دیوید ساکس» از شرکت کرافت ونچرز جنرال جذب کرده است. ایکس‌وان‌کارت یک ویزاکارت از جنس فولاد ضدزنگ است که با اپل‌پی و گوگل‌پی کار می‌کند. این کارت به شما کمک می‌کند تا تعهدات پرداختی خود را از روش‌های مختلف دنبال کنید.


اما ویژگی‌های این کارت چیست؟‌


در ابتدا شما می‌توانید پرداخت اشتراک خود را از اپلیکیشن حذف کنید. اگر سرویس جدیدی را امتحان می‌کنید و برای شروع دوره آزمایشی از شما خواسته می‌شود اطلاعات کارت اعتباری‌تان را وارد کنید می‌توانید یک کارت اعتباری مجازی که به‌صورت خودکار منقضی می‌شود را ایجاد کنید. در صورتی که شما بازپرداخت داشته باشید ایکس‌وان‌کارت به شما یک نوتیفیکیشن ارسال می‌کند. شما همچنین می‌توانید در اپلیکیشن رسیدها را به تراکنش‌هایتان ضمیمه کنید.

وقتی نوبت به پاداش می‌رسد ایکس‌وان‌کارت از امتیاز استفاده می‌کند. در ایکس‌وان‌کارت شما به طور پیش‌فرض 2 امتیاز در هر خرید دریافت می‌کنید و هیچ دسته یا خرده‌فروشی وجود ندارد که به شما امتیاز ویژه‌ای پرداخت کند. اگر شما بیش از 15 هزار دلار در سال با استفاده از کارت خرید کنید 3 امتیاز کسب می‌کنید.

اگر دوستی را معرفی کنید 4 امتیاز برای خرید در یک ماه دریافت می‌کنید. هر معرفی نفر جدید یک ماه دیگر به آن 4 امتیاز اضافه می‌کند. این امتیازها را می‌توان در ایربی‌ان‌بی، فروشگاه اپل، دلتا، اورلین و…مصرف کرد.

به عبارت دیگر ایکس‌وان‌کارت یک کارت اعتباری است اما آنچه باعث جذابیت آن در مقایسه با کارت‌های اعتباری سنتی می‌شود این است که این کارت می‌خواهد در سیستم کارت اعتباری تحول ایجاد کند. موضوع جالبی است که منتظر باشیم و ببینیم در زمان آغاز به کار رسمی این کارت آیا مردم می‌توانند با استفاده از آن سقف‌های اعتباری بالاتری کسب کنند یا خیر.

منبع techcrunch
نویسنده / مترجم رومین دیلت
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.