راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نسخه جدید زرین‌پال چه ویژگی‌هایی دارد؟

گفت‌وگوی زنده‌‌ علی امیری، هم‌بنیان‌گذار زرین‌پال با موضوع نسخه‌ی جدید پرداخت‌یاری، از تبدیل شدن به کم‌کارمزدترین پرداخت‌یار تا ماجرای فیلترینگ و ماهیت پرداخت‌یاری

علی امیری، هم‌بنیان‌گذار زرین‌پال در اولین قسمت از سلسله گفتگوهای زنده زرین‌پال با محوریت زرین‌پال جدید، درباره‌ی ویژگی‌های نسخه جدید پرداخت‌یاری، دلایل به وجود آمدن سیستم پراخت‌یاری و مزیت‌های آن صحبت کرد. او همین‌طور درباره‌ی ماجرای فیلتر شدن زرین‌پال و ابهاماتی که به آن نسبت داده می‌شود شفاف‌سازی کرد.

علی امیری هم‌چنین به سؤالات کاربران درباره‌ی درگاه پرداخت بین المللی زرین‌پال، ویژگی‌های پنل جدید مانند تسهیم، سطح دسترسی و… پاسخ داد. او هم‌چنین از ویژگی‌هایی مانند قابلیت افزودن زبان‌های مختلف به پنل کاربری و و قرارگیری لوگوی مخصوص پذیرنده‌ها در صفحه پرداخت صحبت کرد.


تغییرات تازه زرین‌پال


به گفته‌ی علی امیری انتقال کاربران زرین‌پال به نسخه‌ی جدید پرداخت‌یاری از دی ماه سال ۹۸ شروع شده و از ابتدای سال ۹۹ این کار سرعت بیشتری گرفت. انتقال کاربران به نسخه‌ی پرداخت‌یاری با چالش‌های پیش‌بینی نشده‌ای همراه بوده است. برای مثال حدود ۲۰% از کاربران زرین‌پال، اطلاعات تماس و یا هویتی کاملی مطابق با معیارهای جدید شاپرک نداشته و درخواست تکمیل این اطلاعات از کاربران امری زمان‌بر بوده است. با این وجود، تا امروز تراکنش‌های انجام شده در نسخه‌ی قدیم زرین‌پال به کمتر از ۱۰۰۰ تراکنش کاهش یافته است و با تقریب خوبی می‌توان گفت تمام کاربران به نسخه‌ی جدید پرداخت‌یاری منتقل شده‌اند.

به گفته‌ی امیری اصلی‌ترین تغییرات نسخه‌ی جدید، کاهش زمان تسویه و کاهش تعرفه کارمزدها بوده است. زمان تسویه حساب در نسخه قبلی، حداکثر تا ۴ روز کاری بوده است که در نسخه جدید، روز بعد از تراکنش تسویه حساب با پذیرندگان انجام می‌شود. او همچنین اضافه نمود که زرین‌پال در کاهش بیشتر زمان تسویه در نسخه پرداخت یاری، راهکارهایی مانند استفاده از سوئیچ ساتنا را به بانک مرکزی ارائه نموده و در حال پیگیری برای حصول نتیجه است.


زرین‌پال، کم‌کارمزدترین درگاه پرداخت اینترنتی


علی امیری در پاسخ به این سؤال که در میان برخی از کاربران این بینش وجود دارد که درگاه پرداخت زرین‌پال، درگاه پرداخت گرانی است، گفت: «در درجه اول، گران بودن یک خدمت به معنی دریافت کیفیت بالا در ازای دریافت آن است و این به معنی بد بودن آن نیست و اختلاف قیمت به وجودآمده به دلیل تفاوت در ارائه خدمات است. تفاوتی که زرین‌پال را از سایرین جدا می‌کند پایداری سرویس زرین‌پال است. زرین‌پال طی ده سال سابقه فعالیت به پذیرنده‌های خود ثابت کرده است که سرویس پایداری است.

میزان جدید تعرفه‌های زرین‌پال ۱% تا سقف ۳۰۰۰ تومان است که این مقدار بر اساس یک کار آماری بررسی و تعیین شده است و به جرات می‌توان گفت که این کارمزد، پایین‌ترین کارمزدی است که بین رقبای تجاری ما وجود دارد و در سرویس پراخت‌یاری کم‌ترین تعرفه را داریم.»


راه‌کارهای متنوع زرین‌پال برای کاهش و یا حذف تعرفه‌ها


علی امیری در ادامه توضیح درباره تعرفه‌های جدید زرین‌پال، به این نکته اشاره کرد که از آن‌جایی که شاید در برخی کسب‌وکارهای خرد همین میزان تعرفه هم عدد بالایی باشد، راه‌کارهای دیگری برای کاهش کارمزد وجود دارد. برای مثال کارمزد استفاده از زرین‌لینک تنها ۵۰۰ تومان است که این مبلغ از پرداخت کننده دریافت می‌شود. هدف اصلی این سرویس رقابت با انتقال وجه به روش کارت‌به‌کارت است که کارمزد آن حداقل ۵۰۰ حداکثر ۳۰۰۰ تومان است. همین‌طور با استفاده از سرویس زرین‌کارت امکان رایگان شدن تعرفه‌ها در سه‌شنبه‌های طلایی وجود دارد.

او می‌گوید بیان دستاوردهای زرین‌پال در اثر این تغییر استراتژی هنوز کمی زود است ولی به آن بسیار امیدوار هستیم اما چیزی که مشخص است این نکته است که از نظر درآمدی زرین‌پال تقریباً کاهش درآمدی نداشته است. با وجود اینکه میزان تعرفه کارمزد کم شده است اما به دلیل افزایش تعداد و مبلغ تراکنش‌ها به واسطه ارزان‌تر شدن سرویس، درآمد کلی شرکت تقریباً ثابت مانده است. در حال حاضر در نسخه‌ی پرداخت‌یاری حدود ۳ میلیون تراکنش در حال انجام است و تعداد zp صادر شده به یک میلیون نفر رسیده است که این ارقام حاصل ده سال تلاش است.


ده سالگی زرین‌پال


مهم‌ترین دستاورد زرین‌پال در این ده سال این است که برندی مورد اعتماد بازار است. اردیبهشت امسال زرین‌پال ده سال است که به کار خود ادامه می‌دهد. در این ده سال حداقل توانسته‌ اعتماد خوبی را جذب کند. اگر الان پرداخت کننده جایی نام زرین‌پال را می‌بیند احتمالاً با حس بهتری پرداخت خود را نهایی می‌کند. مهم‌ترین دستاورد زرین‌پال در این ده سال این است که برندی مورد اعتماد بازار است.

همچنین امیری در پاسخ به علت حذف کیف پول می‌گوید: «ما برای ایجاد کیف پول در زرین‌پال تلاش زیادی کردیم ولی برنامه‌ریزی برای ایجاد یک کیف پول با تکنولوژی جدیدتر، در یک بستر جدیدتر داریم.»


ماجرای فیلتر شدن زرین‌پال چه بود؟


هم‌بنیان‌گذار زرین‌پال در پاسخ به این سؤال که آیا زرین‌پال باعث فیلترشدن سایر درگاه‌های پرداخت‌ها شده بود، می‌گوید: «در پاسخ به این سؤال که چرا زرین‌پال دیرتر از سایر درگاه‌ها فیلتر شد و چرا حتی امروز ممکن است برای برخی سرویس‌دهنده‌های دیگر مشکلی پیش بیاید ولی برای زرین‌پال خیر، باید بگویم اولین نکته این است که تیم زرین‌پال برای کاربران خود تلاش می‌کند و دید زرین‌پال دید بلندمدت است نه کوتاه‌مدت. زمانی که بقیه سرویس‌ها فیلتر شدند، موضوع قابل پیش‌بینی بود. به این دلیل که در آن زمان درگاه پرداخت شتابی در دسترس وب‌سایت‌ها بود و حتی برخی از آن‌ها به راحتی برای فروش وی‌پی‌ان و یا فروش محصولات غیرمجاز از آن استفاده می‌کردند، در صورتی که زرین‌پال در این قسمت ورود نکرده بود.

دو ماه بعد از فیلترینگ‌های گسترده، سایت زرین‌پال نیز به دلیل یک وب‌سایت فروش فیلم و سریال فیلتر شد. ما به دلیل اینکه از فعالیت‌های خودمان مطمئن بودیم پیگیر رفع فیلتر شدیم. شاید خیلی از رقبای ما این مسیر را نرفتند. البته ما بعد از حدود ۱۰ روز رفع فیلتر شدیم. شاید بسیاری از کسب و کارها در این ۱۰ روز نابود شوند. سال بعد از این ماجرا هم مجدد فیلترینگ اتفاق افتاد و زرین‌پال برای ۷ روز فیلتر شد. روند رشد زرین‌پال در مدت ده سال به واسطه این مشکلات بالا و پایین‌های زیادی داشته است. اما ما معتقدیم که چیزی که ما را نمی‌کشد، ما را قوی‌تر می‌کند. به همین دلیل بعد از هر بار زمین‌خوردن قوی‌تر شدیم.»

امیری در ادامه گفت که قطعاً با اجرای قانون پرداخت‌یاری از امروز، طی دو الی سه هفته آینده با سؤالات مشابه زمان فیلترینگ روبرو خواهیم شد: چرا سرویس زرین‌پال برخلاف برخی دیگر قطع نشده است؟ دلیل آن مهاجرت زرین‌پال به نسخه پرداخت‌یاری تا قبل از تاریخ الزام آور آن است.


آغاز روند پراخت‌یاری


امیری درباره آغاز روند پرداخت‌یاری این گونه توضیح می‌دهد که بعد از فیلترینگ دوم و در مراجعات مکرر به کمیته تعیین مصادیق مجرمانه، از ما درخواست مجوز داشتند. پاسخ ما به آنها این بود که طبق قانون پنجم توسعه هر کسب‌وکاری بدون مجوزی مجاز به ادامه فعالیت خود است تا زمانی که مجوز برای آن تعریف شود.

می‌توان گفت که بدون مجوز پرداخت‌یاری هم کار قابل انجام بود شاید هم مشکلی پیش نمی‌آمد و شاید هم مشکلات بزرگی رخ می‌داد. کما اینکه برخی وب‌سایت‌های مانند زرین‌پال بدون تسویه حساب فعالیت خود را متوقف کردند و پذیرندگان متضرر شدند. من به شخصه مخالف صدور مجوز برای تمامی فعالیت‌ها هستم ولی در حال حاضر که این مجوز وجود دارد همه ملزم به رعایت کردن آن هستند. نمی‌شود کسی مجوز داشته باشد ولی مسیر قبلی خود را برود. الان در داستان پرداخت‌یاری، برخی از پرداخت‌یاران قوانین آن را به درستی رعایت نمی‌کنند که ممکن است که منجر به بروز داستان‌های مشابه فیلترینگ شود. از ۵ مهر تمام پرداخت‌یاران موظف هستند که تراکنش‌های خود را از مسیر پرداخت‌یاری انجام دهند.


مزیت پرداخت‌یاری برای پذیرنده‌ها


هم‌بنیان‌گذار زرین‌پال در پاسخ به اینکه سیستم پرداخت‌یاری چه مزیتی برای پذیرنده‌ها دارد، می‌گوید: «پرداخت‌یاری دو مزیت اصلی برای پذیرنده‌ها دارد. اولین مزیت کاهش زمان تسویه و کارمزد است. دومین مزیت شفاف سازی بیشتر تراکنش‌ها برای پذیرندگان است. در این صورت اگر برای شرکت پرداخت‌یاری مانند زرین‌پال مشکلی پیش بیاید، وجه دریافت شده از پذیرنده‌ها تحت یک سیستم نظارتی قرار دارد که تا آخرین ریال قابل تسویه است.»

یکی از مزیت‌های اصلی پرداخت‌یاری برای پذیرندگان، شفاف‌سازی بیشتر تراکنش‌هاست. زرین‌پال نسبت به وجه دریافت شده از پذیرنده‌ها قابلیت دخل و تصرف ندارد. امیری می‌گوید: «در سیستم پرداخت‌یاری وجه دریافت شده از پذیرنده‌ها داخل حساب بانکی به نام پرداخت‌یارها است، با این تفاوت که پرداخت‌یارهای حق هیچ‌گونه دخل و تصرفی در آن را ندارند. در واقع می‌توان گفت که این رویه باعث سخت شدن اتفاقات سمت زرین‌پال شده است. چرا که وجه دریافتی کارمزدها از سمت شاپرک به ما منتقل می‌شود و ما دسترسی به حساب نداریم.

در واقع روند تسویه به این صورت است که وجه دریافت شده از پذیرنده‌ها ابتدا توسط شاپرک وارد حساب بانک مرکزی شده و سپس از آنجا تقسیم می‌شود. نقش زرین‌پال با نظارت شاپرک، مدیریت این فرایند است.»


مزیت پرداخت‌یاری برای پرداخت‌کننده‌ها


امیری در ادامه به این نکته اشاره کرد که در سیستم پرداخت‌یاری استرداد وجه برای پرداخت‌کننده‌ها راحت‌تر شده است. کما اینکه زرین‌پال همچنان به ارائه سرویس ضمانت‌تراکنش متعهد است و پرداخت‌کننده را برای استرداد وجه به پذیرنده متصل می‌کند.

امیری همچنین در انتهای گفت‌وگو به پرسش‌های کاربران پاسخ داد. الزام سن ۱۸ سالگی برای دریافت درگاه پرداخت، روند قرارگیری لوگوی وب‌سایت پذیرنده‌ها در صفحه پرداخت، بررسی سرویس تسهیم، قابلیت افزودن زبان‌های مختلف به پنل کاربری و امکان تعیین سطح دسترسی در نسخه جدید از جمله پرسش‌های پاسخ داده شده توسط او بود.

منبع روابط عمومی زرین‌پال
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.