راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آشنایی با بازار و شیوه‌های پرداخت خرد در سنگاپور / یکی از چهار ببر میلیونر آسیا

دوازدهمین کشوری که شیوه‌های پرداخت خرد حوزه تجارت الکترونیکی آن را بررسی می‌کنیم، سنگاپور است. شرکت ورلدپی در گزارشی، شیوه‌های پرداخت خرد 16 کشور مختلف را مورد بررسی قرار داده است. گزارش‌های مربوط به دیگر کشورهای دنیا را می‌توانید در بخش «پرداخت خرد در جهان» سایت راه پرداخت مشاهده کنید.

سنگاپور دولت-شهری در مجمع‌الجزایر مالایی به پایتختی شهر سنگاپور است. سنگاپور در جنوب شبه‌جزیره مالایا واقع شده و کوچکترین کشور جنوب شرقی آسیا است. سنگاپور در شمال خط استوا قرار دارد. کشوری ثروتمند و مدرن است و مالزی و اندونزی تنها همسایه‌های آن هستند. سنگاپور یکی از سه کشور-شهر مستقل کنونی در جهان است و از زمان استقلال در سال 1965، به یکی از پررونق‌ترین کشورهای جهان تبدیل شده و امروزه یکی از پرترددترین بندرهای دنیا است.

سنگاپور از لحاظ ذخایر معدنی کشور فقیری است اما اقتصاد آن که متکی بر بخش خدمات و صنعت است، رشد و شکوفایی فراوانی داشته و این کشور را به یکی از ثروتمندترین مناطق دنیا تبدیل کرده ‌است. به نحوی که هم‌اکنون چهارمین مرکز اقتصادی بزرگ دنیا و سومین مرکز بزرگ پالایش نفت در دنیا به‌شمار می‌آید.

اقتصاد این کشور در اصل بر پایه بازرگانی دریایی شکل گرفته ‌است. سنگاپور در کنار کره جنوبی، هنگ کنگ و تایوان یکی از چهار ببر آسیا به‌شمار می‌رود اما این کشور توانست سه رقیب خود را از لحاظ درآمد سرانه پشت سر بگذارد. اقتصاد سنگاپور یکی از آزادترین، مبدع‌ترین، رقابتی‌ترین، پویاترین و تجارت‌پذیرترین اقتصادهای دنیا است و از لحاظ شاخص احساس فساد در کنار نیوزلند و کشورهای اسکاندیناوی همواره در رده سالم‌ترین کشورها قرار داشته ‌است.

چندین سال متوالی است که سه مؤسسه بزرگ رتبه‌بندی اعتباری دنیا (مشهور به Big three) سنگاپور را در میان اندک کشورهایی قرار داده‌اند که رتبه اعتباری آن‌ها AAA است. همچنین سنگاپور تنها کشور آسیایی است که توانسته به چنین رتبه‌ای دست یابد. واحد پول سنگاپور دلار سنگاپور است و توسط بانک مرکزی این کشور چاپ می‌شود. پول این کشور از سال ۱۹۶۷ به واسطه رابطه نزدیکی که سنگاپور از گذشته با بروونئی داشته با دلار برونئی قابلیت تبادل دارد. بانک مرکزی سنگاپور با استفاده از سیاست‌های پولی باعث می‌شود که برابری نرخ دلار سنگاپور با سایر ارزها در یک محدوده تجاری اعلان‌نشده بالا یا پایین برود. این وضع با طرز عمل بسیاری از بانک‌های مرکزی که با به‌کارگیری نرخ سود اعمال سیاست می‌کنند، متفاوت است.

سنگاپور یکی از کشورهایی است که بیشترین شمار میلیونر را دارد و از گذشته یکی از پایین‌ترین نرخ‌های بی‌کاری را در میان کشورهای توسعه‌یافته داشته‌ است. جالب است بدانید که سنگاپور به شهر شیر شهرت دارد. این نام اولین بار توسط سانگ نیلا اوتاما بنیان‌گذار سنگاپور بر این شهر گذاشته شد.

تجارت الکترونیکی در سنگاپور ازجمله بخش‌هایی است که همچنان با سرعت در حال رشد دیجیتالی است و پیش‌بینی شده که درآمد آن تا سال 2025، به 100 میلیارد دلار برسد. انتظار می‌رود درآمد حاصل از بازار تجارت الکترونیکی این کشور در سال 2020 از 2.7 میلیارد دلار عبور کند. این درآمدها نرخ رشد سالانه 9 درصدی را نشان می‌دهد و آمار و ارقامی که از سنگاپور منتشر می‌شود، آن را به یکی از جذاب‌ترین بازارهای تجارت الکترونیکی در آسیا تبدیل کرده است. جدیدترین نظرسنجی در این کشور نشان می‌دهد که وب‌سایت‌های Shopee، Lazada و Qoo10 جزو سه وب‌سایت برتر تجارت الکترونیکی در کشور هستند که به‌ترتیب 10.88، 8.5 و 7.5 میلیون بازدیدکننده در ماه دارند.

باتوجه به در دسترس بودن خودپردازها در این کشور و همینطور پذیرش گسترده کارت‌های اعتباری، دست شما برای انجام پرداخت در این کشور کاملا باز است. در این کشور معمولا از پول نقد برای پرداخت‌های خردتر استفاده می‌شود و اکثر افراد با باز کردن حساب‌های جاری، دسته چک دریافت می‌کنند. اگرچه کارت‌های اعتباری مختلف در این کشور پذیرش می‌شود اما باز کردن یک حساب بانکی محلی برای شما مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود تا به این ترتیب بتوانید راحت‌تر پول نقد برداشت کنید. شبکه DBS و atm بزرگترین شبکه‌های خودپرداز در سنگاپور محسوب می‌شوند. علاوه بر کارت‌های اعتباری، روش‌های پرداخت غیرنقدی هم در این کشور رواج دارد. روش‌های پرداخت غیرنقدی بخشی از پروژه NETS در این کشور است که به‌منظور توسعه یک جامعه عمدتا بدون پول نقد، راه‌اندازی شده است.

مطالعات شرکت اکسنچر نیز نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در بخش فین‌تک این کشور در سال 2019 با رشد دو برابری نسبت به سال قلبش، به مبلغ 861 میلیون دلار رسیده است. همچنین میزان معاملات انجام‌شده در این حوزه هم با رشد 52 درصدی به 108 معامله در سال 2019 رسیده است.

برای آشنایی بیشتر با روش‌های انجام پرداخت خرد حوزه تجارت الکترونیکی در سنگاپور تصویر زیر را مشاهده کنید. برای مشاهده عکس با کیفیت بالاتر، روی آن کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.