راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سه روند‌ اینشورتک به وقت کرونا

سال ۲۰۲۰ میلادی برای شرکت‌های بیمه مقطعی حساس و دورانی پرمعناست، دورانی همراه با تغییر میدان بازی؛ در دوره‌ای که مردم به سبب ترس از کرونا هرگونه ارتباط فیزیکی را محدود کرده‌اند شرکت‌های بیمه به اهمیت استفاده از قابلیت‌های دیجیتالی بیش از گذشته پی برده‌اند

سال ۲۰۲۰ میلادی برای صنعت بیمه یکی از حساس‌ترین دوره‌های فعالیت به شمار می‌رود. افزایش یک‌باره اینشورتک‌ها و بیمه دیجیتالی در سال ۲۰۱۹ میلادی و برهم زنندگی و ساختارشکنی‌های بی‌نظیری که صنعت بیمه را تحت تأثیر خود قرار داده بود از یک طرف و شیوع ویروس تاجدار از طرف دیگر صنعت بیمه را در فشار زیادی قرار داد تا با وجود همه مقاومت‌ها و پافشاری‌ها به استفاده از روندهای عملیاتی سنتی گذشته تن به نوآوری‌های جدید و تحولات دیجیتالی گسترده دهند. سال ۲۰۲۰ میلادی برای شرکت‌های بیمه مقطعی حساس و دورانی پرمعناست، دورانی همراه با تغییر میدان بازی؛ در دوره‌ای که مردم به سبب ترس از کرونا هرگونه ارتباط فیزیکی را محدود کرده‌اند شرکت‌های بیمه به اهمیت استفاده از قابلیت‌های دیجیتالی بیش از گذشته پی برده‌اند به‌طوری که انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی شاهد انقلابی بزرگ در همگرایی بیمه‌های سنتی با اینشورتک‌های جوان باشیم. شبکه نوآفرینی پلنت در این نوشتار به بررسی سه روند خاص اینشورتک‌ها در سال ۲۰۲۰ میلادی اشاره دارد که لازم است شرکت‌های بیمه برای عبور از دوران حساس فعلی به آن توجه خاصی داشتند. سه روند خاص که می‌تواند بازی میدان را به بهترین شکل تغییر دهد.


تجزیه و تحلیل پیشرفته


دلیل موفقیت یک استارتاپ اینشورتکی امروزی فقط تبدیل مدل بیمه فعلی به مدل‌های مقرون‌به‌صرفه با اتوماسیون خودکار نیست بلکه مهم‌ترین دلیل موفقیت اینشورتک‌ها را باید در تجزیه و تحلیل داده‌ها و نقش آن در هسته اصلی فرآیندهای عملیاتی‌شان دانست. تجمیع داده‌های مفید و هوشمند، یکپارچه سازی و تحلیل داده‌ها از مهم‌ترین رویکردهایی است که در سال ۲۰۲۰ میلادی اینشورتک‌های سرتاسر دنیا را در میان بحران‌های ریز و درشت نجات داد. وقتی پای تجزیه و تحلیل داده‌ها در میان باشد مدل کسب‌وکار قدیمی صنعت بیمه فضای بیشتری برای بهبود خواهد داشت. در واقع امروز اینشورتک‌ها در حال مدرن سازی بیمه هستند و به طبع این کار را با اجرای فرآیند تجزیه و تحلیل پیشرفته کلان داده‌ها برای بهینه سازی محصولات و خدمات بیمه‌ای به مقصود می‌رسانند.

در این میان سرمایه‌گذاران هم متوجه حساسیت روند تجزیه و تحلیل داده‌ها شده‌اند. در سال ۲۰۲۰ میلادی حجم زیادی از سرمایه‌های جاری در صنعت بیمه و اینشورتک‌ها معطوف به روندهای تجزیه و تحلیل پیشرفته و تکنیک‌های مدل سازی برای بهبود همه بخش‌های کسب‌وکار بوده است. با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها کسب‌وکارهای بیمه‌ای می‌توانند مزیت رقابتی چشم‌گیری کسب کنند چرا که تجزیه و تحلیل فرصت‌های جدید درآمدی، افزایش خدمات مشتریان، بازاریابی مؤثر و  بهبود کارآیی عملیاتی به دنبال دارد. باید اذعان داشت که افزایش نوآوری‌های دیجیتالی در صنعت بیمه از جمله تجزیه و تحلیل پیشرفته داده‌ها می‌تواند فرصت‌های قابل توجهی برای پیشرفت کارآمد، رقابتی و پایدار برای اینشورتک‌ها به همراه داشته باشد.


شفاف سازی فرآیندهای بیمه‌ای


صنعت بیمه صنعت وسیع و پیچیده است که ساده‌سازی از مهم‌ترین رویکردهایی است که باید در آن شکل بگیرد. مدل‌های عقد قراردادهای بیمه همیشه برای مشتریان دارای نقاط کور و پیچیدگی‌ها فراوان بوده‌اند به‌طوری که به گزارش دیلویت نزدیک به ۶۵ درصد مشتریان صنعت بیمه بدون فهم کافی از محصولی که در اختیارشان قرار گرفته اقدام به خرید آن می‌کنند. در واقع امروز مسئله پیچیدگی مفاهیم بیمه از بزرگ‌ترین مسائلی است که شرکت‌های بیمه با آن روبه‌رو هستند و یکی از مهم‌ترین رویکردهایی که اینشورتک‌ها در سال‌های اخیر به آن توجه داشته‌اند ساده و شفاف سازی عملیات بیمه‌ای و مفاهیم خاص آن بوده است. به‌خصوص در عصر دیجیتال و شرایط کنونی کرونا که مشتریان بیشتر به خریدهای آنلاین عادت کرده‌اند و به دنبال آن هستند تا برنامه‌های بیمه‌ای کمتر پیچیده‌ای را دنبال کنند. در واقع آن‌ها مایل‌اند بیمه را مانند خرید خانه ساده و راحت بخرند نه با مسائل مالی پیچیده و قراردادهای بلند و نامفهوم.

مشتریان در دوران کنونی مایل‌اند که قیمت و اطلاعات محصول آن‌ها نه ‌تنها شفاف باشد بلکه قابل‌مقایسه با سایر محصولات برندهای دیگر نیز باشد تا بلکه بتوانند انتخاب بهتری داشته باشند. در این میان برندی برنده میدان خواهد بود که شفاف سازی را اولویت برنامه‌های خود کرده باشد و هر اطلاعاتی که مشتری نیاز دارد با ساده‌ترین درگاه در اختیارش قرار دهد. دسترسی آسان به بازارهای آنلاین و پلتفرم‌های مقایسه محصول با اطلاعات شفاف و روشن و مفاهیم ساده از مهم‌ترین نیازهای امروز مشتریان در دوران دیجیتالی و در زمان شیوع کرونا به شمار می‌رود.


همکاری و مشارکت با اینشورتک‌ها


دنیای امروز دنیای ارتباط و همگرایی است. تا پیش از این صنایع مختلف سوای رقابت‌های گسترده که در میان برندهای مهم خودشان داشتند با صنایع دیگر نیز در سهم بازار و داده‌های به دست آمده از مشتریان در رقابت کامل بودند اما امروز رقابت میان اهالی صنایع مختلف به نوعی مشارکت و همگرایی تبدیل شده است که در این میان اینشورتک‌های صنعت بیمه نیز از این امر مستثنا نیستند. در این میان آنچه بیشتر از هر روند دیگری اهمیت دارد همگرایی متصدیان بیمه و پیشگامان این صنعت با اینشورتک‌ها و انجام سرمایه‌گذاری‌های کلان است. ضمن این که همکاری و اشتراک داده‌ها در اکوسیستم‌های مختلف را نیز می‌توان از دیگر رویکردهایی دانست که در سال ۲۰۲۰ میلادی رشد و توسعه صنعت بیمه را به دنبال داشته است.

منبع شبکه نو‌آفرینی پلنت
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.