راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آشنایی با بازار و شیوه‌های پرداخت خرد در هنگ کنگ / خودمختار بزرگ

هنگ کنگ یک ناحیه خودمختار و کلان‌شهر کشور چین است. هنگ کنگ در پیمان نانجینگ از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ با نام هنگ ‌کنگ بریتانیا جزو مستعمرات امپراتوری بریتانیا شد. البته در نبرد هنگ ‌کنگ، امپراتوری ژاپن توانست هنگ کنگ را در سال ۱۹۴۱ تسخیر کند. در سال ۱۹۹۷ و پس از پایان یافتن پیمان پیشین به جمهوری خلق چین پیوست. هنگ کنگ درحال حاضر از مهم‌ترین بازارهای مالی و تجاری آسیا و جهان به‌شمار می‌رود.

این ناحیه خودمختار به‌عنوان یکی از مراکز مالی بین‌المللی با مالیات پایین، تجارت تقریبا آزاد و بازار مالی گسترده شناخته شده‌است. ارز این کشور دلار هنگ کنگ است و به صورت قانونی توسط سه بانک بزرگ تجاری بین‌المللی شناخته شده‌ و قابل تبدیل به دلار آمریکا است. نرخ بهره در هنگ کنگ توسط بانک‌ها و به صورت جداگانه و خصوصی تعیین می‌شود تا اطمینان حاصل شود که آنها نیز در جریان بازار قرار دارند. هیچ سیستم بانکی مرکزی خاصی به رسمیت شناخته شده‌ای وجود ندارد اگرچه هیئت پولی هنگ کنگ به عنوان یک مقام نظارتی مالی عمل می‌کند.

بر اساس شاخص آزادی اقتصادی، هنگ کنگ از زمان آغاز این شاخص در سال ۱۹۹۵ بالاترین درجه از آزادی اقتصادی را در جهان داشته ‌است. اقتصاد آن تحت شرایط غیر مداخله‌ای کار می‌کند و بسیار وابسته به تجارت بین‌المللی و امور مالی جهانی است. به همین دلیل آن را به عنوان مناسب‌ترین مکان‌ها برای شروع کار یک شرکت معرفی می‌کنند. بورس اوراق بهادار هنگ کنگ یک مقصد مطلوب برای شرکت‌های بین‌المللی و شرکت‌های خارجی چین است که با توجه به صنعت مالی بسیار گسترده و بین‌المللی و مدرن هنگ کنگ همراه با بازار سرمایه آن در آسیا، اندازه و گسترش آن، مقررات و ابزارهای مالی موجود، قابل مقایسه با لندن و نیویورک ارزیابی می‌شود.

در گزارشی که ورلدپی منتشر کرده، پیش‌بینی می‌شود حوزه تجارت الکترونیکی هنگ‌کنگ تا سال 2023 با رشد 40 درصدی به 25 میلیارد دلار هنگ‌کنگ (سه میلیارد و 250 میلیون دلار آمریکا) برسد و این رشد مدیون استقبال مصرف‌کنندگان از انجام انتقال وجه و استفاده از کیف پول‌های دیجیتالی است. این پیش‌بینی براساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط شرکت FIS صورت گرفته است. همچنین داده‌های این شرکت نشان می‌دهد که در هنگ‌کنگ مردم تمایل دارند که برای پرداخت از کارت‌های اعتباری استفاده کنند که نزدیک به 40 درصد خریدهای آنلاین و 45 درصد خریدهای درون فروشگاهی از طریق همین کارت‌ها انجام می‌شود؛ برخلاف مردم کشور چین که بیش از حد به استفاده از کیف پول‌های موبایلی و دیجیتالی، روی آورده‌اند.

اما این عادات پرداختی در حال تغییر است و در حال حاضر انتقال وجه (با نرخ رشد سالانه 12 درصدی) و کیف پول‌های دیجیتالی (با نرخ رشد سالانه 11 درصدی) در حال رواج بیشتر میان مردم هستند و پیش‌بینی شده که این روش‌ها قرار است تا سال 2023، 48 درصد از کل خریدهای آنلاین را تشکیل دهد.

درمورد بازار فین‌تک هم باید گفت که براساس مطالعه انجام‌شده توسط اکسنچر، هنگ‌ کنگ توانسته میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه را دو برابر و به مبلغ 2.92 میلیارد دلار در سال 2019 برساند. در این بین هم شرکت WeLab که در حوزه فناوری‌های مالی فعالیت می‌کند، با جذب سرمایه 1.21 میلیارد دلاری هنگ‌کنگ (156 میلیون دلار آمریکا) بیشترین جذب سرمایه در سال گذشته را به دست آورده است. البته گفته می‌شود این شرکت قصد دارد امسال بانک مجازی هم در این منطقه راه‌اندازی کند.

برای آشنایی بیشتر با روش‌های انجام پرداخت خرد حوزه تجارت الکترونیکی در هنگ‌ کنگ تصویر زیر را مشاهده کنید. برای مشاهده عکس با کیفیت بالاتر، روی آن کلیک کنید.


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.