راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خون تازه در رگ‌های فروشگاه‌های اینترنتی کشور

این روزها دوباره بحث فروشگاه‌های اینترتی داغ شده و این نشان از رشد قابل توجه این صنعت در کشور دارد. طبق آخرین آمار در ایران 10 هزار شعبه فروشگاه اینترنتی فعالیت دارند و میزان خرید کالا و خدمات از طریق فروشگاه‌های اینترنتی در سال‌جاری 126 درصد رشد کرده است.

مدیرکل سرویس‌های نوین پستی شرکت پست ایران از فعالیت 33 شرکت با 10 هزار شعبه فروشگاه اینترنتی جهت سهولت خرید و دسترسی هرچه بیشتر مردم به انواع کالاهای مورد نیاز خبر داد و گفت: هم‌زمان با توسعه زیرساخت‌های الکترونیک کشور و نهادینه شدن فرهنگ خرید الکترونیک، میزان خرید کالا و خدمات از طریق فروشگاه‌های اینترنتی در سال‌جاری 126 درصد رشد کرده است.

 

681 میلیارد دلار سهم خرده فروشی اینترنتی در سال 2011

خرید و فروش اینترنتی به‌دلیل این‌که محدودیت زمانی و مکانی ندارد و خریدار در هر ساعتی از شبانه روز می‌تواند نسبت به بازدید از فروشگاه، انتخاب اقلام مورد نیاز و خرید آن‌ها اقدام کند به سرعت در تمام کشورهای دنیا در حال گسترش است به طوری که در سال 2011 میزان خرده فروشی اینترنتی به 681 میلیارد دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود در پایان سال‌جاری میلادی مرز یک هزار میلیارد دلار را پشت سر بگذارد.

 

12 درصد خرده فروشی کره جنوبی آنلاین انجام می‌شود

برخی کشورهای دنیا از جمله کره جنوبی که 12 درصد از کل بازار خرده فروشی‌اش مربوط به خرید و فروش‌های اینترنتی است، بخشی از تولیدات داخلی خود شامل لوازم خانگی، جواهرات، ساعت و لباس را از طریق فروش‌های اینترنتی به امریکا، اروپا و استرالیا صادر می‌کند.

 

پست نقش حلقه واسط را دارد

جواد کیوانی، مدیرکل پست مستقیم و سرویس‌های نوین پستی شرکت پست ایران در گفت‌وگو با ایران اظهار کرد: در راستای تحقق شعارهای دولت در حوزه خدمات الکترونیک، خوشبختانه زیرساخت‌های خوبی در این بخش فراهم شده و طی سال‌های اخیر خرید و فروش‌های اینترنتی به‌عنوان یکی از سرویس‌های نوین الکترونیک که شرکت پست به‌عنوان حلقه واسط آن عمل می‌کند توسعه چشمگیری یافته است به طوری که مجموع مرسوله‌های جابه‌جا شده در قالب خریدهای اینترنتی از سال 86 تا پایان سال 90 حدود 9 میلیون مرسوله به ارزش یکهزار و 250 میلیارد ریال بود اما فقط در 11 ماهه سال‌جاری بالغ بر 2 میلیون و 400هزار مرسوله به ارزش 576 میلیارد ریال جابه‌جا شد که نسبت به 11 ماه سال گذشته نیز از نظر تعداد مرسوله 38 درصد و از نظر ارزش ریالی 126 درصد رشد نشان می‌دهد.

 

اعتماد به فروشگاه‌های اینترنتی هر روز بیشتر می‌شود

وی ادامه داد: به‌تدریج نوع اقلامی که در حوزه سلیقه خریداران اینترنتی قرار می‌گیرد، به کالاهای با ارزش تر تبدیل شده است به طوری که اوایل راه‌اندازی این فروشگاه‌ها انواع کتاب و سی‌دی خریداری می‌شد اما به تدریج کالاهای با ارزش بیشتر همچون انواع لوازم خانگی، پوشاک و اقلام مصرفی در سبد خرید مردم قرار گرفته که نشان می‌دهد مردم نسبت به فضای مبادلات اینترنتی اطمینان کافی پیدا کرده‌اند و سعی می‌کنند تا حد ممکن وقت خود را در ترافیک شهرها و آلودگی هوا هدر ندهند.

 

غرفه فروشگاه‌های مجازی در بازار مجازی اداره پست

وی تصریح کرد: علاوه بر 10هزار شعبه فروشگاه اینترنتی که توسط 33شرکت بخش خصوصی و با نظارت شرکت پست راه‌اندازی شده و مشغول فعالیت است و مشخصاتشان در سایت شرکت پست به نشانی www.post.ir در دسترس مردم قرار دارد، شرکت پست رأساً با راه‌اندازی سایت www.ebazar.post.ir این امکان را فراهم کرده تا فروشگاه‌ها نیز بتوانند مستقیماً در این سایت با پرداخت حق آبونمان سالانه 50 هزارتومان غرفه مجازی در اختیار بگیرند. به گفته وی هم‌اکنون 580 غرفه فروشگاهی در این سامانه به ارائه کالا وخدمات خود مشغولند.

 

namade etema

وقتی نماد اعتماد الکترونیک داریم یعنی جنس تقلبی نداریم

وی تاکید کرد: هم 10هزار شعبه فروشگاه اینترنتی و هم غرف فعال در سامانه ebazar دارای «نماد اعتماد» هستند به این معنی که صلاحیت و اهلیت آن‌ها توسط سازمان توسعه تجارت احراز شده و خریداران می‌توانند اطمینان داشته باشند عین همان کالایی که در این فروشگاه‌های اینترنتی به نمایش در می‌آید به‌دست‌شان می‌رسد و امکان تقلب در کیفیت یا امتناع از عرضه کالای خریداری شده، وجود ندارد و چنانچه چنین اتفاقی رخ دهد، خریدار می‌تواند از طریق شرکت پست و سازمان توسعه تجارت موضوع را پیگیری کرده و احقاق حق کند. بدیهی است آن دسته از فروشگاه‌های اینترنتی که فاقد «نماد اعتماد» هستند، هیچگونه مجوزی از مراجع ذیربط دریافت نکرده‌اند و زیان احتمالی خریداران قابل پیگیری و جبران نخواهد بود.

 

مشتری مداری در فروش اینترنتی

یکی از امتیازات و ویژگی‌های منحصر به فرد خرید اینترنتی، دسترسی خریدار به اطلاعات و مشخصات کامل کالا و اطلاع کامل از نحوه راه‌اندازی و کابرد آن است. معمولاً در خریدهای حضوری علاوه بر این‌که خریدار باید در زمانی مشخص به مکانی معین مراجعه کند، فروشندگان وقت و حوصله کافی برای توضیح ویژگی‌ها و نحوه راه‌اندازی کالاها ندارند اما در فروشگاه‌های اینترنتی در این مورد اطلاعات بسیار جامع و کاملی در اختیار خریدار قرار می‌گیرد و او می‌تواند با اطلاع از این موارد در مورد خرید یا عدم خرید آن تصمیم‌گیری کند. همین ویژگی‌هاست که موجب شده مبادلات اینترنتی در آسیا طی سال 2011 بالغ بر 27 درصد رشد کند. میزان مبادلات اینترنتی در اروپا نیز که در سال 2010 بالغ بر 81 میلیارد دلار بوده، پیش‌بینی می‌شود در پایان سال 2013 به 114 میلیارد دلار برسد.

 

تحویل کالا در کمترین زمان

مدیر کل سرویس‌های نوین پستی شرکت پست در مورد طول زمان تحویل کالا به مشتری در خریدهای اینترنتی گفت: شرکت پست به‌عنوان ناظر فعالیت فروشگاه‌های اینترنتی، مسئول تحویل کالای خریداری شده به مشتری است و چنانچه مشتری هنگام ثبت خرید در فروشگاه مایل به پرداخت آنلاین وجه کالا نباشد، شرکت پست هنگام تحویل کالا در آدرس خریدار، وجه کالا را نیز از او دریافت و طی یک فرایند به حساب فروشگاه واریز می‌کند. وی ادامه داد: تنها وجهی که شرکت پست دریافت می‌کند، هزینه مربوط به خدمت پستی است که به حسب انتخاب مشتری می‌تواند پیشتاز یا سفارشی باشد. این مقام مسئول در مورد احتمال بروز تاخیر در ارسال کالا برای مشتری گفت: فروشگاه‌ها موظف هستند حداکثر ظرف 24 ساعت پس از ثبت سفارش مشتری، کالا را آماده کرده و از طریق شبکه به اطلاع نزدیکترین واحد پستی برسانند، مامور پست نیز بلافاصله به فروشگاه مراجعه و کالا را تحویل گرفته و به آدرس مشتری حمل می‌کند. وی توضیح داد: چنانچه انتخاب مشتری پست پیشتاز باشد، مرسوله از زمان تحویل به پست در مراکز استان‌ها ظرف 24 تا 36 ساعت و در پست سفارشی در مراکز استان‌ها 72 تا 96 ساعت بعد به‌دست مشتری می‌رسد.

کیوانی تصریح کرد: توسعه خرید و فروش‌های اینترنتی علاوه بر این‌که به نفع خریداران است، به‌دلیل نیاز اندکی که به سرمایه‌گذاری دارد، در اشتغال‌آفرینی هم می‌تواند موثر واقع شود به همین دلیل شرکت پست در تلاش است با توسعه فرهنگ خرید‌های الکترونیک، مردم را به سمت استفاده از این سرویس‌های نوین سوق دهد و در این راستا آمادگی داریم برای شرکت‌ها و فروشگاه‌های متقاضی، مجوز فعالیت صادر کنیم.

منبع: ایران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.