راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانکداری دیجیتال در سه نگاه/ پلی از بانکداری سنتی به بانکداری آنلاین

دیجیتال‌سازی خدمات بانکی به معنای خودکارسازی فرآیندها و خدمات مبتنی بر وب است، در فضایی که همه‌چیز حول داده‌ها می‌چرخد

بانکداری دیجیتال پل عبور به بانکداری آنلاین است، آنجا که همه خدمات بانکی در فضای اینترنت ارائه می‌شود. مسیر تغییر صنعت بانکداری جهان از فضای سنتی به دیجیتال به‌تدریج  پیموده شده و هنوز ادامه دارد. این حرکت تدریجی با پشت سر گذاشتن درجات مختلف دیجیتالی سازی خدمات بانکی ایجادشده است. دیجیتال‌سازی خدمات بانکی به معنای خودکارسازی فرآیندها و خدمات مبتنی بر وب است، در فضایی که همه‌چیز حول داده‌ها می‌چرخد. هزینه‌های انجام امور بانکی را کاهش می‌دهد، شفافیت انجام امور در آن بالا می‌رود، فضای رقابتی را تقویت می‌کند و امنیت کار را ارتقا می‌دهد. در ادامه محمد صادقی معاون فناوری اطلاعات بانک اقتصاد نوین، فرهاد اینالویی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران‌زمین و مرتضی ترک‌تبریزی عضو هیات مدیره بانک تجارت این پدیده را از نگاه خود تشریح می کنند.


حیات در اکوسیستم دیجیتال


محمد صادقی معاون فناوری اطلاعات بانک اقتصاد نوین می‌گوید: «تمرکز بانکداری دیجیتال، بر استفاده از اکوسیستم دیجیتال در امور بانکی است، یعنی از ابتدا تا انتهای داستان بانکداری دیگر نه در محیطی فیزیکی که در فضای دیجیتال شده اتفاق می‌افتد.»

او می‌افزاید: «همیشه از اینکه در اظهارنظرهایم دراین‌باره چندان خوش‌بین نیستیم موردنقد قرار می‌گیرم، اما همچنان بر این باورم در ایران درک درستی از بانکداری دیجیتال حاصل نشده و دستاورد ما از پرداختن به بانکداری دیجیتال، تاکنون تنها تجهیز زیرساخت‌ها بوده است، درحالی‌که در بانکداری دیجیتال نیاز به اصلاح فرآیندها، فرهنگ سازمانی و ارائه آموزش‌های لازم است تا مشتری خدمات را در فضای دیجیتال دریافت کند و چیزی که امروز در بانکداری ایران وجود دارد صورت مدرن شده بانکداری الکترونیک است، به همین دلیل است که نمی‌توان رتبه بالایی در جهان و یا حتی در خاورمیانه در زمینه بانکداری دیجیتال برای ایران در نظر گرفت.»

محمد صادقی معاون فناوری اطلاعات بانک اقتصاد نوین

صادقی ادامه می‌دهد: «در بانکداری دیجیتال تمرکز اطلاعات در دست یک نفر نیست و هر بخش از این اکوسیستم قرار است کار خود را انجام دهد و امنیت خویش را تامین کند، بنابراین امنیت داده و حریم خصوصی افراد در چنین فضایی حفظ می‌شود.»

صادقی اضافه کرد: «در بانکداری دیجیتال سرعت عمل و دقت بالا می‌رود، چون تبادل داده در بستر دیجیتال صورت می‌گیرد و داده به‌اندازه‌ای که لازم است تبادل می‌شود، همچنین صورت رقابت بین‌بانکی در بانکداری دیجیتال تغییر می‌کند. در بانکداری غیردیجیتال بانک‌ها با ابزار افزایش کارمزد رقابت می‌کنند و در بانکداری دیجیتال این رقابت با ارتقای اکوسیستم دیجیتال و ایجاد امکان دریافت آسان‌تر خدمات صورت می گیرد.»


فضایی برای جولان کلان داده‌ها


فرهاد اینالویی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران‌زمین در تشریح نقطه نظرات خود از بانکداری دیجیتال می‌گوید: «وجه تمایز بانکداری دیجیتال با اشکال دیگر بانکداری تمرکز آن بر نیازهای مشتری و داده‌محور بودن آن است، این داده‌محور بودن است که کلان داده‌ای از مشتری به سیستم بانکی می‌دهد و این کلان‌داده‌ها هستند که تشخیص می‌دهند چه تسهیلاتی می‌تواند در اختیار مشتری قرار دهد.»

او می‌افزاید: «در بانکداری دیجیتال ایجاد امنیت پیچیده است، چون فین‌تک‌ها واسطه بین مشتری و بانک هستند، امنیت وقتی در این فضا افزایش پیدا می‌کند که ابزارهای مانیتورینگ تقویت شود تا تراکنش‌ها به‌ویژه تراکنش‌های مالی تقویت شود.»

فرهاد اینالویی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران‌زمین

اینالویی ادامه می‌دهد: «بانکداری دیجیتال در افزایش رقابت بین‌بانکی بسیار موثر است، زیرا هر چه بانک بتواند خدمات دسته‌بندی‌شده و بهتری را در پلتفرم‌هایی قرار دهد که دیگران استفاده می‌کنند، امتیاز بیشتری کسب می‌کند، در نتیجه در ارائه سرویس به مشتری رقابت بیشتری ایجاد می‌شود. هر بانکی نوآورتر باشد، در جذب مشتری موفق‌تر است.»

او همچنین می‌گوید: «بانکداری دیجیتال پدیده‌ای نو در جهان است و در ایران هم در ابتدای راه قرار دارد. امید می‌رود تا 5 سال دیگر تلاش‌هایی که امروز در این زمینه انجام می‌شود، به ثمر بنشیند.»  


تغییر به فضای دیجیتال سخت است


مرتضی ترک‌تبریزی عضو هیات مدیره بانک تجارت

مرتضی ترک‌تبریزی عضو هیات مدیره بانک تجارت و معاون پیشین امور فناوری اطلاعات بانک ملت نیز در خصوص شکل‌گیری بانکداری دیجیتال بر پایه «داده‌ها» گفت: «این داده‌ها هستند که سیاست‌های بانکی را جهت‌دهی می‌کنند. داده‌هایی که در کمترین زمان و با بیشترین دقت به دست می‌آیند.  در این مدل بانکداری شفافیت بالاست، چون در آن همه چیز ثبت و ضبط می‌شود.»

او همچنین اضافه می‌کند: «بانکداری کنونی در ایران بانکداری الکترونیکی است نه دیجیتال و صنعت بانکداری کشور برای عبور از فضای الکترونیکی به دیجیتال مسیری طولانی را باید طی کند. در حال حاضر بانک‌ها در این زمینه آموزش می‌دهند تا بلوغ لازم برای ایجاد بانکداری دیجیتال فراهم شود. این بلوغ لازم است چون تغییر سختی است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.