راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل بانک توسعه تعاون خبر داد: به زودی تسهیلات با وثیقه الکترونیکی اعطا می‌شود

مهدیان در پاسخ به راه‌پرداخت: همکاری در زمینه پرداخت الکترونیکی تسهیلات، فرآیند اخذ درخواست و سایر امور مربوط، به‌صورت آزمایشی از چند هفته پیش با شرکت‌های دانش‌بنیان شروع شده و امیدواریم شش ماه تا یک سال آینده بتوانیم ارائه تسهیلات با وثیقه الکترونیکی را هم انجام دهیم.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون در نشست خبری با اصحاب رسانه از امکان ارائه تسهیلات با استفاده از وثیقه الکترونیکی در این بانک تا یک سال آینده خبر داد، وی همچنین دستاوردهای دیگر بانک را در طول 12 سال فعالیت تشریح کرد.

حجت‌الله مهدیان مدیرعامل بانک توسعه تعاون صبح امروز در ویدیو کنفرانسی که به مناسبت یازدهمین سالروز تاسیس این بانک برگزار شده بود، گفت: بانک توسعه تعاون در 15 مرداد سال 1388 تاسیس شد و امروز آغاز دوازدهمین سال فعالیت آن است.  

وی افزود: در حال حاضر این بانک 400 شعبه  و 48 باجه در سراسر کشور دارد که حدود 5هزار نفر در آن به‌صورت رسمی، قراردادی و شرکتی  مشغول هستند. 70درصد تسهیلات به تعاونی‌های مختلف در بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی، مسکن و ساختمان و 30درصد دیگر را به غیرتعاونی‌های اعطا می‌شود.

او ادامه داد: هر چند بانک توسعه تعاون یک بانک دولتی قلمداد می‌شود، اما بخشی از منابع ما متکی به سپرده‌های مردمی است، درست است که نباید این‌گونه باشد، اما به دلیل تحریم‌ها و کمبود نقدینگی برآمده از آن ناگزیربه اتکا به منابع مردمی هستیم، بنابراین نقدها در این زمینه درست است اما بانک آن میزان که باید حمایت نمی‌شود، در نتیجه قیمت تمام‌شده تسهیلات آن بالا می‌رود.

مهدیان در ادامه به شرح تسهیلات بانک توسعه تعاون پرداخت و دراین‌باره گفت: طرح‌های اشتغال پایدار روستایی و عشایری بانک از بهمن 96 شروع شد و از آن سال تاکنون 4 بانک و موسسه مالی را به خود اختصاص داده است. تاکنون تسهیلات بانک توسعه تعاون 35 تا 36 هزار اشتغال جدید ایجاد کرده است.

وی افزود: در رابطه با تسهیلات مرتبط با شیوع کرونا بانک توسعه تعاون همپای سایر بانک‌های کشور اقداماتی انجام داد، اقدامات 4گانه ما در این زمینه شامل تفاهم‌نامه چهارجانبه بین بانک توسعه تعاون، وزارت رفاه،  صندوق کارآفرینی مبین و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون بود. بر اساس این تفاهم‌نامه بانک امکان اعطای 100 میلیارد تومان تسهیلات را به دست آورد و 263 شرکت تعاونی دراین‌ارتباط معرفی شدند. تاکنون 11 میلیارد تومان تسهیلات تحت عنوان جنبش تعاون علیه کرونا اعطا شده و باقی‌مانده تا پایان سال اعطا می‌شود.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون رقم مجموع منابع داخلی این بانک را 1000 میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: بانک از محل همین منابع داخلی تسهیلات با نرخ 14 تا 18 درصد پرداخت می‌کند که حداکثر زمان بازپرداخت آن دو سال است، بانک تاکنون 50 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است.

او اضافه کرد: اقدام سوم ما دستور بانک مرکزی در ارتباط با تسهیلات قرض‌الحسنه است. در همین راستا 48هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به مبلغ 55میلیارد تومان واگذار شد که اقساط آنها در ماه‌های اسفند، فرودین و اردیبهشت، دریافت نشد، همچنین اعطای تسهیلات 10 میلیون ریالی به سرپرست خانوار است که بانک توسعه تعاون هم 35 میلیارد تومان تسهیلات اعطا کرد.

مهدیان خبر داد: قرار است به‌زودی 1500 میلیارد تومان از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به بانک تزریق شود که مجموع سرمایه را به 2هزار500میلیارد تومان می‌رساند، بانک همچنین 800 میلیارد تومان طلب از خزانه دارد که با دریافت آن، سرمایه کلی بانک به بیش از 4هزار میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند، با دریافت این ارقام می‌توانیم رضایتمندی بیشتری فراهم کنیم.

او در پاسخ به سوال خبرنگار راه پرداخت درباره میزان توسعه ابزار الکترونیکی در بانک توسعه تعاون گفت: بانک از ابتدای شروع کار به سیستم عملیات یکپارچه بانکی مجهز شده است. از سوی دیگر همکاری در زمینه پرداخت الکترونیکی تسهیلات، فرآیند اخذ درخواست و سایر امور مربوط، به‌صورت آزمایشی از چند هفته پیش با شرکت‌های دانش‌بنیان شروع شده و امیدواریم شش ماه تا یک سال آینده بتوانیم ارائه تسهیلات با وثیقه الکترونیکی را هم انجام دهیم.

وی در جواب پرسش دیگری از سوی اصحاب رسانه درباره مسئولیت‌های اجتماعی بانک اظهار کرد: بانک توسعه تعاون در سال‌های گذشته به هنگام وقوع حوادث سیل و زلزله و همچنین در زمینه خرید تضمینی گندم از کشاورزان و حمایت از مددجویان سازمان‌های حمایتی، اقدامات موثری انجام داده است. خرید تضمینی گندم از سوی بانک توسعه تعاون در سال‌های جاری و گذشته 500 میلیارد تومان در هر سال بود، این بانک همچنین در سال گذشته 300 میلیارد تومان و در سال جاری 600میلیارد تومان وام ازدواج اعطا کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.