پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
رگولاتور باید یک گام جلوتر از استارت آپها حرکت کند
شهاب جوانمردی، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در یادداشتی برای پایگاه خبری اتاق تهران، از سنگاندازی دولت در مقابل کسبوکارهای نوپا انتقاد کرد.
به گزارش فدراسیون فاوا، شهاب جوانمردی در این یادداشت با اشاره به تعلل وزارت آموزش و پرورش در تعیین استانداردهای لازم برای خدمات کسبوکارهای مبتنی بر فنآوری با شرایط پیش آمده بر اثر کرونا، از عقب ماندن نهادهای قانونگذار و تعیین مقررات از کسبوکارها انتقاد کرد.
وی با اشاره به نمونه ممنوعیت کسبوکارهای نوپا از انجام آزمایشهای کرونا در منازل توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نوشت: «در دستگاههای متولی، قانونگذاران و تنظیمکنندگان در دولت کنشهایی وجود دارد که از سوی فعالان استارت آپی سنگاندازی تعبیر میشود.»
در ادامه متن کامل یادداشت شهاب جوانمردی، فعال اقتصادی را با عنوان «رگولاتور باید یک گام جلوتر از استارت آپ ها حرکت کند» میخوانید:
موج دیگری از تقاضا برای خدمات استارت آپ ها در حوزه آموزش آنلاین با فرارسیدن ماه مهر در پیش است و انتظار این است که وزارت آموزشوپرورش پیش از رسیدن به این موعد و در پیش گرفتن برخوردهای سلبی با کسبوکارها، جلوتر از همه حرکت کرده و زمینه را برای تعریف استانداردها و تعامل با کسبوکارها فراهم کند.
مخالفت یا مقاومت در برابر خدمات جدید یکی از چالشهای طبیعی در فعالیت کسبوکارها به ویژه استارت آپ هاست اما در زمان همهگیری کرونا، مقاومت عمومی در برابر بسیاری از خدمات که پیشتر فانتزی قلمداد میشد شکست و استفاده از آن فراگیر شد.
پیش از همهگیری کرونا خدمات استارت آپها مشتریان محدودی در بخشهایی از جامعه داشت اما همهگیری کرونا باعث شد مردم بهضرورت استفاده از این خدمات پی ببرند و این رخداد مثبتی در اقتصاد نوآوری کشور است.
مقاومت اجتماعی
پیش از این، گروه خاصی از مردم به خرید الکترونیکی تمایل نشان میدادند و از فروشگاههای اینترنتی اقلام روزمره را میخریدند اما امروز، خرید از این فروشگاهها در حال تبدیلشدن به یک عادت است.
خرید اینترنتی و دیگر خدمات اقتصاد نوآوری محدود به اقشاری مثل طبقه مرفه جامعه یا تحصیلکرده نیست. دیگر مشتریان کالاهای خاص مثل کالای دیجیتال و تجهیزات الکترونیکی نیستند که برای خرید نیاز خود، فروشگاههای اینترنتی را انتخاب میکنند.
خرید اینترنتی یک عادت شده و در سبک زندگی مردم جای گرفته است. پس از موج مقاومت و مشتریان گزیده برای فروشگاههای اینترنتی، اکنون موج استفاده فراگیر و عمومیسازی است که در مورد این خدمات شکل گرفته است.
همچنین در مورد آموزش آنلاین هم تقاضای فراگیری در کشور ایجاد شده که آموزشهای رسمی، مهارتی و هنری را هم شامل میشود. تقاضای پلتفرمهای دورکاری، برنامههای مربوط به ویدئو کنفرانس و به اشتراکگذاری داده و مجازیسازی فضای کار هم رشد کرده است.
عقب ماندن رگولاتور
در دوره همهگیری کرونا، فضای اقتصاد نوآوری و دیجیتال کشور بدون هزینه رویارویی با مقاومتها در جامعه و بازاریابی به جایگاه خوبی رسیده است اما همچنان در دستگاههای متولی، قانونگذاران و تنظیمکنندگان در دولت کنشهایی وجود دارد که از سوی فعالان استارت آپی سنگاندازی تعبیر میشود. در تحلیل این کنشها و ارائه تعبیرها باید به این نکته مهم توجه کرد که هیچیک از طرفهای ماجرا کامل نیستند.
به این معنا که در فضا و شرایط جدید جامعه و کسبوکار، چه سازمانهای دولتی و سنتی، و چه فعالان حوزه نوآوری و فرصت شناسان ممکن است خطا کنند. در مورد ممنوعیت انجام آزمایش کرونا درمنازل که از سوی وزارت بهداشت به استارت آپ های سلامت ابلاغ شده، این احتمال وجود دارد.
ممکن است استارت آپها در این زمینه خطا کرده باشند اما انتظار از قانونگذاران و دستگاههای متولی تنظیم و اجرای مقررات این است که همیشه یک گام جلوتر از این فضا حرکت کنند و با پیشبینی شرایط، احتمال خطا را به کمترین میزان برسانند.
در مورد استارت آپ های سلامت هم انتظار این است که وزارت بهداشت به عنوان رگولاتور با پیشبینی آینده زمینه خدماترسانی باکیفیت آنها را به مردم فراهم کند چراکه هیچ سدی مقابل موج تقاضای مردم برای این خدمات وجود ندارد.
اکنون موج دیگری از تقاضا برای خدمات استارت آپها در حوزه آموزش آنلاین با فرارسیدن ماه مهر در پیش است و انتظار این است که وزارت آموزشوپرورش پیش از رسیدن به این موعد و در پیش گرفتن برخوردهای سلبی با کسبوکارها، جلوتر از همه حرکت کرده و زمینه را برای تعریف استانداردها و تعامل با کسبوکارها فراهم کند.