راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ادغام شمار بانک‌ها

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۶ / بیش از 130 سال پیش اولین بانک در ایران شکل گرفت و پیش از آن تجارتخانه‌ها و صرافی‌ها نقل‌وانتقال پول را انجام می‌دادند. اولین بانک در ایران با نام بانک شرق جدید (new east) تأسیس شد. این بانک بدون تحصیل هیچ‌گونه امتیازی در سال ۱۲۶۶ شمسی (۱۸۸۸ میلادی) در شمال شرقی میدان توپخانه در محل بانک بازرگانی (تجارت فعلی) شروع به فعالیت کرد که یک سال نشده، تمام شعب آن به بانک شاهی واگذار شد.

بانک شاهنشاهی ایران یا بانک شاهی ایران، اولین بانک ایران به‌شمار می‌آید که با صدور امتیازنامه‌ای از جانب ناصرالدین‌‌شاه قاجار در یازدهم بهمن ۱۲۶۷ خورشیدی برای «بارون جولیوس دو رویتر»، بانکدار انگلیسی و با فرمان سلطنتی ملکه ویکتوریای بریتانیا تأسیس شد. در واقع از آن زمان بانکداری در ایران آغاز شد و تاکنون که 30 بانک دولتی و خصوصی فعال هستند، بانک‌های مختلفی تأسیس، منحل، واگذار یا ادغام شده‌اند.

البته در این سال‌ها برخی بانک‌ها با تغییر نام نیز به فعالیت خود ادامه داده‌اند؛ مثلاً بانک سپه در سال ۱۳۰۴ با نام «بانک پهلوی قشون» بنیان‌گذاری شد و در سال نخست، امور مالی نظامیان ارتش ایران را انجام می‌داد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی با گذشت یک سال، این بانک نیز بدون اینکه در بانک دیگری ادغام شود، از ارتش (وزارت دفاع ایران) منفک شده و مانند دیگر بانک‌های ایرانی، به‌عنوان یک بانک تجاری زیر نظر شورای عالی و مجمع عمومی بانک‌های ایران قرار گرفت.

همچنین از دهه 40 مؤسسات مالی و اعتباری در کشور شکل گرفت که گفته می‌شود تاکنون حدود هفت هزار مؤسسه ایجاد شده و در این سال‌ها بسیاری از آنها مانند بانک‌ها منحل یا ادغام شده‌اند که در اینجا به بانک‌ها و تنها تعدادی از مؤسسات مالی و اعتباری ادغام‌شده اشاره شده است.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۶
نویسنده / مترجم سمانه عابدی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.