راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ارائه وام 654 میلیون پوندی استارلینگ بانک به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از بحران کرونا

دولت بریتانیا در پاسخ به ضرر و زیانی که ویروس کرونا به کسب‌وکارها وارد کرده، طرح وام‌دهی به کسب‌وکارها را معرفی کرد. طرح Bounce Back Loan Scheme برای کسب‌وکارها به این منظور طراحی شده تا کسب‌وکارهایی که به دلیل شیوع کرونا آسیب دیده‌اند بتوانند هرچه زودتر به روال سابق خود برگردند.

این طرح امکان دسترسی به وام‌های دو هزار تا 50 هزار پوندی را به کسب‌وکارها می‌دهد. تمام متقاضیان دریافت این وام باید کارت بانکی کسب‌وکاری استارلینگ (Starling) فعال داشته باشند.

کراودفاند اینسایدر گزارش کرده است که استارلینگ بانک 654 میلیون پوند وام را از طریق همین برنامه BBLS دولت به 24 هزار کسب‌وکار محلی ارائه داده است. البته در چند ماه گذشته استارلینگ بانک در پاسخ به فراگیری ویروس کرونا پیشنهادات بانکداری کسب‌وکاری خودش را به طور گسترده‌تر و فعال‌تری گسترش داده است.

این بانک تمام دیجیتالی وام‌هایی را از طریق همین طرح دولتی BBLS و طرح دیگری به نام طرح the Coronavirus Business Interruption Loan وام‌های کمکی به کسب‌وکارها ارائه کرده است. این بانک چالشگر با پلتفرم وام‌دهی فاندینگ سرکل هم وارد همکاری شده است که ثمره این همکاری ارائه 300 میلیون وام CBILS از طریق پلتفرم فاندینگ سرکل بوده است. مشارکت این نئوبانک بریتانیایی در این دو طرح ارائه وام کمکی باعث شد تا کسب‌وکارهای کوچک درست در زمان نیازشان به این وام دسترسی داشته باشند.

البته استارلینگ بانک در کنار این همکاری‌ها، یک سری ویژگی‌های جدید هم برای برطرف کردن نیازهای خاص مشاغل به سرویس‌هایش اضافه کرده است. یک راه دیگری که استارلینگ برای رفع نیازهای مالی کسب‌وکارها ارائه کرده، ابزار جدیدی است که از مشتریان سوال می‌پرسد تا باتوجه به پاسخ‌های ارائه‌شده بتوانند مناسب‌ترین پیشنهادات دولتی برای حمایت مالی از آنها را ارائه دهند.

جدای از بحث کرونا، استارلینگ ماه گذشته حساب دلاری هم راه‌اندازی کرد تا مشتریان بتوانند از طریق یک کارت واحد هزینه‌هایشان را هم به دلار و هم به پوند انجام دهند. همچنین ابزار کسب‌وکاری تولکیت (Toolkit) را هم راه‌اندازی کرده که در چندین ماه است در مرحله تست بتا قرار دارد.

هرچند که استارلینگ با اقدماتی که در زمینه بانکداری کسب‌وکاری انجام می‌دهد؛ به‌ویژه در حال حاضر که که شرکت‌ها و کسب‌وکارها به کمک‌های مالی زیادی نیاز دارند، توانسته جایگاهش را برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار بریتانیا بهبود بخشد اما هنوز راه طولانی در پیش دارد تا بتواند تهدیدی برای بانک‌های فعلی محسوب شود. این مسیر طولانی که از آن حرف می‌زنیم در اعداد و ارقامی که در ادامه معرفی می‌کنیم قابل لمس است: سرمایه‌ای که استارلینگ بانک توانسته از طریق BBLS ارائه دهد فقط 1/9 درصد از 33/7 میلیارد پوندی است که به طور کلی در این طرح دولتی به کسب‌وکارها ارائه شده است.

بانک‌های بزرگی مانند لویدز تنها در یک روز توانست یک میلیارد پوند از طریق همین طرح BBLS وام ارائه دهد.

منبع Business Insider
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.