راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در گفت‌و‌گوی اینستاگرامی با مدیرعامل مایکت بررسی شد: چرا موبایل بانک‌های ایرانی خوب نیستند؟

مدیرعامل استور اندرویدی مایکت به تشریح وضعیت موبایل بانک ها در کشور پرداخت و با اشاره به دلایلی که منجر به توسعه نیافتگی آنها در کشور می شود، یکی از مهمترین آنها را نبود شناخت کافی در سیستم بانکداری از ظرفیت های موبایل بانک دانست.

وحید رحیمیان، مدیرعامل فروشگاه اندرویدی مایکت در گفت‌و‌گوی زنده اینستاگرامی با راه پرداخت در مورد وضعیت موبایل بانک‌های ایرانی صحبت کرد و از دلایل موثر برعدم توسعه موبایل بانک‌ها گفت.

او دوری اکوسیستم بانکی کشور از فضای تکنولوژی‌های جدید را از جمله مهمترین عوامل تاثیرگذار بر عدم توسعه موبایل بانک‌ها عنوان کرد.

رحیمیان همچنین این احتمال را هم مطرح کرد که اساسا به صورت جدی ضرورت حرکت به سمت توسعه موبایل بانک‌ها و شناخت ظرفیت آن از سوی سیستم بانکداری احساس نشده و اگر هم فعالیت‌هایی انجام می‌شود بیشتر از این بابت است که چون دیگرانی چنین کاری انجام داده‌‌اند، به این سمت رفته‌اند.


میزان استفاده از موبایل بانک‌ها در دنیا چقدر است؟


این خلاء در حالی در ایران وجود دارد که در جهان میزان استفاده از موبایل بانک‌ها و ارائه انواع خدمات از سوی بانک‌ها در این بستر عددهای قابل توجهی را نشان می دهد. بر اساس آمارهایی که رحیمیان اشاره کرد این میزان استفاده در انگلیس حدود 45 درصد، در چین حدود 57 درصد و در ایالات متحده بین 70 تا 80 درصد است و به اعتقاد او این موضوع هم بیشتر به ماهیت اپلیکیشن‌ها و مزیت آنها مرتبط است که چون بر بستر موبایل هستند امکان دریافت اطلاعات و ارائه خدمات فردی شده بیشتری را می‌دهند و این منجر به رضایت کاربر هم می‌شود.

مدیرعامل مایکت، گفت: « این کاربردها در فضای بانکی کشور کمی دور از دسترس به نظر می‌رسد و علت آن هم این است که بر اساس مزیت‌های رقابتی این فضا که منجر به جذب مشتری بیشتر و کاهش هزینه می‌شود، توجه نشده است».

رحیمیان در مجموع معتقد است که بانک در این فضای جدید عقب هستند و این مسئله خود منجر به نبود API لازم و جذاب برای بخش خصوصی می‌شود که بخواهد از این فضا منفعت اقتصادی ببرد و در همین راستا توسعه خدمات را در نظر داشته باشد.

در خلال گفت‌و‌گو یکی از کاربران از شاخص‌هایی که رحیمیان بر اساس آن معتقد است موبایل بانک‌های فعال در ایران خوب نیستند پرسید که او نیز در پاسخ به چند شاخص اشاره کرد و گفت: «بسیاری از آنها در اپ استورها نیستند در حالی که اگر یک اپلیکیشن بخواهد به روز شود، باگ‌هایش گرفته شود و با کاربرانش تعامل داشته باشد و ایراد‌ها را از سمت آنها دریافت کند، باید در چنین فضایی حضور داشته باشد».

رحیمیان در ادامه باز هم به موبایل بانک‌ها پرداخت و از قابلیت‌های خلق ارزش آنها گفت و در رابطه با این موضوع که چرا با وجود اینکه در حوزه‌های دیگر از این امکانات اپلیکیشن‌ها برای خلق ارزش بهره برده می‌شود در حوزه بانکی این کار صورت نمی‌گیرد گفت: «از مشکلات اصلی این است که API باز نیست تا توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها بتوانند چرخه ارزش را تا انتها طی کنند».

در ادامه این گفت‌و‌گو موضوع امنیت اپ استورهای ایرانی و اینکه ممکن است بانک‌ها بر همین اساس ترجیح بدهند موبایل بانک‌شان را تنها در سایت خود بانک ارائه کنند، مطرح شد و مدیرعامل مایکت در این رابطه گفت: «امکان دستکاری کردن کدها نه برای اپلیکیشن‌های بانک بلکه برای تمام اپلیکیشن‌ها، برای ما وجود ندارد چرا که اگر این کار را انجام بدهیم به روزرسانی این اپلیکیشن‌ها دچار مشکل می‌شود. چه بسا اگر چنین امکانی وجود داشت، بسیاری از اپلیکیشن‌های حوزه پرداخت که در حال حاضر در استورها قرار دارند این کار را انجام نمی‌دادند. ضمن این که وقتی یک بانک اپلیکیشن را در استور قرار می‌دهد ، خود به یک اکانت دسترسی دارد که تمام اتفاق‌ها از جمله به روزرسانی و کارهای دیگر از آن طریق توسط خودشان انجام می‌شود».


اپ استورها امن هستند؟


رحیمیان معتقد است امکان هک شدن اپلیکیشن‌ها و دخل و تصرف در آنها در استورها غیر ممکن نیست اما احتمال آن بسیار کم است و در عین حال قطعا این احتمال نسبت به هک در خود سایت بانک‌ها بسیار کمتر است.

از جمله دلایل دیگری که در راستای عدم تمایل جدی بانک‌ها برای رفتن به سمت توسعه خدمات موبایل بانک و حتی توجه نه چندان جدی به تجربه کاربران، مربوط به ذهنیت موجود در عرصه بانکداری است. او می‌گوید: «اغلب، بانک ها به دلیل اینکه احساس می کنند مشتری وقتی به آنها پیوسته دیگر تا مدت‌ها حضور خواهد داشت بنابراین خود را ملزم به ارائه تجربه کاربری مناسب نمی‌بینند».


بدترین و بهترین موبایل بانک موجود؟


او از میان موبایل بانک ها موجود، موبایل بانک سامان را به عنوان اپلیکیشن خوب و سپه را به عنوان اپلیکیشن بد نام برد.

رحیمیان همچنین در مورد تست امنیتی موبایل بانک‌ها و سایر اپلیکیشن‌هایی که در استورهای ایرانی قرار می‌گیرد هم صحبت کرد و به این موضوع اشاره کرد: «آزمایشگاه‌هایی تحت نظر مرکز ماهر این ارزیابی‌ها را انجام می‌دهند و در کنار آن خود مایکت هم تست‌هایی را انجام می‌دهد».

ارائه اپلیکیشن‌های مختلف برای IOS نیز یکی از بحث‌ها بود که به گفته رحیمیان با توجه به محدودیت‌هایی که در این زمینه برای ایران وجود دارد مشکل به وجود می‌آید در حالی که از نظر فنی برنامه‌نویسی نسخه IOS و ارائه آن از کار برای اندروید راحت‌تر است.

او در مورد اپ‌های مبتنی بر وب و اینکه آیا می‌توانند خلاء نبود اپ‌های ios را پر کنند نیز صحبت کرد و گفت: «این موضوع بستگی به مکانیزم اپ دارد اما در حوزه بانکی چندان شانس زیادی نخواهد داشت».

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.