راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، ناظر قیمت‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی است

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران گفت: «طبق توافقنامه شهرداری تهران با شرکت‌های تاکسی اینترنتی، تاکسی‌های اینترنتی موظف هستند چنانچه رقم کرایه‌شان از نرخ مصوب تاکسی‌های تلفنی شهر بالاتر بود به مسافر اعلام کنند.»

علیرضا قنادان در این باره که آیا  شهرداری تهران نظارتی بر نرخ‌گذاری کرایه تاکسی‌های اینترنتی دارد؟ توضیح داد: «شهرداری تهران امکان نظارت و تعیین نرخ‌گذاری کرایه تاکسی‌های اینترنی را ندارد. سال گذشته توافق دوجانبه‌ای میان شهرداری تهران و شرکت‌های تاکسی‌ اینترنتی منعقد شد که بر این اساس، شهرداری تهران تنها می‌تواند بر استاندارد آلاینده‌ها، ضوابط رانندگان و رعایت اصول ناوگان تاکسی‌های اینترنتی نظارت کند.»

به گفته قنادان تاکسی‌های اینترنتی در حوزه قیمت‌گذاری زیر مجموعه اتحادیه کسب‌و‌کارهای مجازی هستند و اتحادیه باید قیمت‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی را تعیین و بر آن نظارت کند.

او ضمن اشاره به توافقنامه شهرداری تهران با تاکسی‌های اینترنتی، بیان کرد: «تنها بخش کوچکی از نرخ‌گذاری کرایه تاکسی‌های اینترنتی مربوط به نظارت شهرداری است. طبق این دستورالعمل، تاکسی‌های اینترنتی موظف هستند چنانچه رقم کرایه‌شان از نرخ مصوب تاکسی‌های تلفنی در شهر بالاتر بود به مسافر اعلام کنند.»

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران با بیان اینکه تاکسی‌های اینترنتی براساس شاخص‌هایی نظیر ترافیک، زمان سفر، میزان عرضه و تقاضای مسافر، نرخ پویا دارند، افزود: «اگر قرار باشد که نرخ تاکسی‌های اینترنتی از نرخ تاکسی‌های رسمی تلفنی مصوب شورای شهر بالاتر باشد، راننده باید در لحظه درخواست سفر به مسافر اعلام کند که نرخ اعلامی از نرخ مصوب تاکسی‌های تلفنی بالاتر است و در صورت پذیرفتن مسافر، ثبت سفر انجام می‌شود. باید مسافر اطلاع یابد که باید نرخ بالاتری نسبت به نرخ مصوب شورای اسلامی شهر تهران را به راننده تاکسی اینترنتی بپردازد.»

قنادان درباره قیمت‌های گران تعدادی از تاکسی‌های فرودگاه مهرآباد، توضیح داد: «تاکسی‌های فرودگاه مهرآباد یک سامانه تعیین نرخ جداگانه دارند که سالیانه براساس نرخ مصوب شورای اسلامی شهر تهران، افزایش نرخ ابلاغ و اعمال می‌شود. قیمت تاکسی‌های لوکس یا ویژه، گران‌تر از باقی تاکسی‌های معمولی است. تاکسی‌های ویژه نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند که ۲۰ درصد و ۴۰ درصد گران‌تر از نرخ کرایه تاکسی‌های معمولی هستند.

این‌گونه نیست که در فرودگاه تنها تاکسی ویژه وجود دارد بلکه تاکسی معمولی به تعداد بیشتری مستقر است تا اگر مسافر تمایل به استفاده از تاکسی ویژه نداشت با تاکسی معمولی به جابه‌جایی سفر بپردازد.»

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران درباره تعیین قیمت تاکسی‌های راه آهن، گفت: «تاکسی‌های راه آهن از تاکسیمتر استفاده می‌کنند. همچنان پرداخت کرایه در راه آهن و ترمینال‌ها براساس تاکسیمتر است.»

منبع سایت شهر
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.