راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

انحصار مجوز تاسیس کارگزاری بورسی پس از ۱۳ سال لغو شد

رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب‌وکار وزارت اقتصاد با اشاره به مصوبات سی‌ونمهمین جلسه هیأت مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار که ۲۹ تیرماه برگزار شد، از لغو انحصار مجوز تاسیس کارگزاری بورسی خبر داد. براساس این دستور انحصار کارگزاری‌ها که پیش از این در اختیار ۱۰۸ کارگزاری بود، شکسته می‌شود.

فیروزی در مورد بررسی مجوز تأسیس کارگزاری بورس در توئیت خود نوشته است: «سازمان بورس مکلف شد تا پایان مردادماه با رعایت ماده ۲ و ۳ قانون بهبود، دستورالعمل جدیدی برای صدور مجوز کارگزاری تهیه کند که امکان صدور مجوز برای متقاضیان حائز شرایط فراهم شود.»

در مصوبه دیروز آورده شده است: «برای همه متقاضیانی که دارای شرایط و اهلیت لازم هستند، مطابق دستورالعمل مذکور امکان صدور مجوز فراهم شود. در صورت عدم تنظیم و تصویب دستورالعمل جدید، دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری در بورس به شماره ۲۰۱۳۰/۱۲۱ مصوب ۱۳۸۶/۶/۳۱ هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ملغی الاثر می‌شود.»

آخرین دستورالعمل صدور مجوز و تاسیس مربوط به سال ۱۳۸۶ است و طی ۱۳ سال گذشته مجوز جدیدی برای تأسیس شرکت کارگزاری از سوی سازمان بورس صادر نشده است. باتوجه به اینکه در ۲ سال اخیر کد‌های فعال در بازار سهام از کمتر از ۲ میلیون به ۱۵ میلیون رسیده و با اجرای کامل واگذاری سهام عدالت و سهام دولتی، حجم و تعداد معاملات بیشتر می‌شود، باید دید با اجرای این دستورالعمل و لغو انحصار مجوز تاسیس کارگزاری چه تغییری در ارکان بازار سرمایه ایجاد می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.