راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه فناوری وارد بورس شد

گزارش برنامه زنده اینستاگرامی راه پرداخت با محمد قاسمی، مدیرعامل شرکت توسعه فناوری سوشیانت

بورس اوراق بهادار به‌عنوان یک بازار متشکل و رسمی، مهم‌ترین متولی جذب و سامان دادن صحیح منابع مالی سرگردان است و با جمع‌آوری نقدینگی جامعه و فروش سهام شرکت‌ها، ضمن به حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصاد جامعه از طریق تأمین سرمایه‌های مورد نیاز پروژه‌ها، زمینه مناسبی را جهت تبدیل مازاد نقدینگی و پس‌انداز موجود به سرمایه‌گذاری، تولید ثروت و ارزش‌آفرینی فراهم می‌آورد.

اگر تا سال‌ها پیش بسیاری از افراد جامعه سرمایه‌گذاری را فقط در سکه، ارز، ملک، خودرو می‌دیدند تجارب دو سال گذشته و ضرر و زیان‌هایی که از این دست سرمایه‌گذاری‌ها به مردم وارد شد، باعث شد تا سرمایه‌گذاری در بورس بیشتر جدی گرفته شود.

رویکرد راه پرداخت بررسی صنایع مختلف مالی از منظر فناوری است. به همین منظور در این برنامه به سراغ محمدقاسمی، مدیرعامل سوشیانت رفتیم تا در ارتباط با بازار سرمایه و تأثیر فناوری در آن به‌خصوص در دهه 80 گفت‌وگو کنیم.

تا 15 سال پیش خریدوفروش سهام به‌صورت حضوری و از طریق مراجعه به کارگزاری‌ها انجام می‌گرفت اما ورود فناوری در این عرصه باعث شده تا امروزه بتوان به‌صورت آنلاین به هسته معاملات متصل شد و با استفاده از الگوریتم‌های تریدینگ و هوش مصنوعی معاملات بهتری انجام داد.

قاسمی یکی از فعالان حرفه‌ای و باسابقه در فناوری بورس هست؛ که از سال 82 وارد این حوزه شد در کارگزاری‌های مختلفی ازجمله فارابی مشغول به فعالیت بوده و هم‌اکنون هم مدیرعامل شرکت سوشیانت است. او در ابتدای گفت‌وگو از زمان ورودش به بورس و اوضاع آن روزهای بازار سرمایه سخن گفت. آن روزهایی که سایتی برای آگاهی مردم وجود نداشت و اطلاعات بازار و قیمت سهم‌ها از طریق نرم‌افزارهای DOS base و روزنامه‌ها با یک روز تأخیر در اختیار جامعه قرار می‌گرفت.

قاسمی به روند تأثیر فناوری در بورس و اولین پروژه خود در سال 82 در شرکت تدبیر پرداز اشاره کرد و گفت: «سایت tse.ir به‌عنوان اولین سایت سازمان بورس اوراق بهادار در این سال راه‌اندازی شد که در آن اطلاعات هر 15 دقیقه یک‌بار به‌روز می‌شد و از اینجا استارت الکترونیکی شدن بازار سرمایه زده شد. در سال 83 خریدوفروش اینترنتی سهام در اولین کارگزاری (مفید) انجام شد.

تا قبل از آن مردم معاملات خود را به‌صورت تلفنی از طریق معامله‌گرها انجام می‌دادند یا با مراجعه حضوری به کارگزاری‌ها سفارش‌های خود را ثبت می‌کردند. در خریدوفروش اینترنتی سهام، سفارشات به‌صورت دستی وارد هسته معاملاتی می‌شد که متعلق به شرکت کانادایی و DOS base بود و سپس وضعیت معاملاتی به‌روز می‌شد؛ که در زمان خودش یک پارادایم در این حوزه بود.

در این سال‌ها امکان پرداخت پول به‌صورت اینترنتی از طریق درگاه شتاب میسر شد و دیگر لازم نبود برای پرداخت به شعب بانک‌ها مراجعه شود. فارغ از بحث تکنولوژی، از منظر قانونی، در سال 84 قانون بازار سرمایه شامل صندوق‌ها، سبدها و نهادهای مالی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.»

در ارتباط با صحبت‌های محمدقاسمی، بحثی مطرح شد که آیا لازم است که اکنون قوانین مربوط به فین‌تک و کسب‌وکارهای نوآورانه در سطح مجلس تصویب شود؟ ازنظر او این کار لزومی ندارد و قوانینی هم که در سال 84 وضع شد مربوط به ایجاد زیرساخت‌های قانونی برای نهادها و ابزارهای مالی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مشاوره مالی، مجموعه‌های سبدگردان و تأمین سرمایه بود؛ اما قوانین مربوط به فین‌تک می‌بایست در سطح شورای عالی بورس و هیات‌مدیره سازمان بورس اوراق بهادار تصویب شود.


شروع انقلابی فناوری در بورس در سال 87


مدیرعامل سوشیانت در ادامه گفت‌وگو از شروع انقلابی که فناوری در بورس در سال 87 به وجود آورد سخن گفت؛ که در این مرحله تغییراتی در هسته بورس تهران به وجود آمد. او در این‌باره توضیح داد: «در آن زمان سیستم معاملایتی جزء سیستم‌های به‌روز دنیا بود و در بورس‌های اروپایی مانند فرانسه کار می‌کرد. حجم معاملاتی بالایی را تا حد 1200 سفارش در ثانیه رسیدگی می‌کرد.

ما مطالعاتی را بر اساس این فناوری انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که امکان آنلاین شدن هسته معاملات وجود دارد یعنی به‌جای اینکه سفارشات از طریق معامله‌گرهای کارگزاری در Station ها و یا pam ها (Stationbased on Windows که آن زمان فقط در اختیار کارگزاری‌ها و معامله‌گرها بود.) وارد شود، مشتری بتواند از طریق بستر اینترنت سفارشات را وارد کند.

این سفارشات در هسته کارگزاری ازنظرkyc یا مسائل مالی مشتری چک شوند و سپس در هسته معاملات ثبت شود. به همین منظور یک نمونه اولیه ساخته شد و به تائید ریاست وقت سازمان بورس رسید و امکان خریدوفروش سهام به‌صورت آنلاین در سال 88 فراهم شد.»

نویسنده / مترجم فاطمه خسروی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.