راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هواوی طی 7 سال از برنامه توسعه 5G بریتانیا کنار می‌رود

هواوی انجام هرگونه جاسوسی ازجانب دولت چین را انکار کرد. پکن هم تصمیم بوریس جانسون را پایان دوران طلایی روابط بریتانیا-چین، که در دوران دیوید کامرون توسعه یافته بود، خواند.

بالاخره قرار شد که شرکت هواوی تا سال 2027، به کل از شبکه تلفن‌های 5G بریتانیا خارج شود. پس از عجله‌ای که برخی از نمایندگان محافظه‌کار بریتانیا مبنی بر حذف سریع‌تر هواوی از توسعه فناوری 5G داشتند، بوریس جانسون در جلسه‌ای عنوان کرد که نهایتا تا سال 2027، این اتفاق خواهد افتاد.

الیور داودن وزیر فرهنگ بریتانیا هم اعلام کرد که بعد از 31 دسامبر 2020، هیچ کیت 5Gجدید هواوی قابل خریداری نیست اما کیت‌های قدیمی‌تر تا زمانی که قابل استفاده باشند، در بازار باقی می‌مانند. به گفته وزیر، این کشور برای حذف وندورهای پرریسک مانند هواوی از پروژه 5G تا دوره بعدی انتخابات سال 2024 و جلب رضایت و آرامش خاطر نمایندگان پارلمان، در مسیر برگشت‌ناپذیری قرار خواهد گرفت.

اما یان دانکن، رهبر مخالفانی که خواستار حذف سریع‌تر هواوی از کشور بودند، می‌گوید که تناقضاتی در اظهارات داودن وجود دارد و در این باره می‌گوید: «اگر حضور هواوی در توسعه فناوری 5G کشور پرریسک است، از کجا معلوم حضور این شرکت چینی برای همه ما خطرناک و پرریسک نباشد. باید به طور کلی هواوی را تحریم کنیم.»

داودن هم در پاسخ گفت که واقعیت شبکه 5G به طور کلی موضوع متفاوتی است و در گام بعدی و زمانی که فناوری 6G بخواهد جایگزین 5G شود، برای این جایگزینی خبری از حضور هواوی نخواهد بود. به گفته این وزیر بریتانیایی، با حذف هواوی پروژه راه‌اندازی 5G در کشور دو تا سه سال به تاخیر می‌افتد و هزینه 2 میلیارد پوندی در بر خواهد داشت که گویا این هزینه در قبض تلفن مصرف‌کنندگان وارد می‌شود.

پیشتر قرار بر این بود که هواوی 35 درصد تجهیزات 5G بریتانیا را تامین کند ولی تصمیم اخیر نشان‌دهنده تغییر 180 درجه‌ای موضع این کشور در رابطه با این شرکت چینی است.

الیور داودن وزیر فرهنگ بریتانیا

در همین رابطه دفتر نخست‌وزیری بریتانیا از مرکز ملی امنیت سایبری، بخشی از آژانس جاسوسی GCHQ خواست تا امنیت تجهیزات هواوی را بررسی کند و پس از بررسی‌ها اعلام شد که اگر هواوی از تجهیزات غیرآمریکایی استفاده کند، احتمالا امن نخواهد بود. به گفته یکی از مقامات دولتی انگلیس، تحریم‌ها علیه هواوی روال بازی را به کل تغییر داد.

رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ در این باره گفت: «اقدام بریتانیا نشانگر یک اجماع بین‌المللی در حال رشد است که هواوی و دیگر وندورهای غیرقابل اعتماد، تهدیدی برای امنیت ملی کشورها محسوب می‌شوند چراکه جایی مانند هواوی در دستان حزب کومونیست چین است.»

سفیر چین در بریتانیا با ناامیدکننده و اشتباه خواندن تصمیم بریتانیا در رابطه با هواوی، گفت: «باتوجه به چنین تصمیمی این سوال پیش می‌آید که آیا بریتانیا می‌تواند یک محیط کسب‌وکاری باز، منصفانه و بدون تبعیض برای شرکت‌های خارجی فراهم کند؟»

علی‌رغم کنارگذاشتن هواوی، بازهم نمایندگان محافظه‌کار مخالف بر این باورند که این شرکت مخابراتی همچنان یک خطر جدی در رابطه با امنیت ملی کشور محسوب می‌شود و می‌خواهند بریتانیا هم همانند آمریکا و استرالیا، ممنوعیت‌های سفت‌وسخت‌تری نسبت به هواوی اتخاذ کند. نمایندگان محافظه‌کار می‌گویند که اگر اعضای حزب اوپوزیسیون هم به آنها بپیوندند در آن صورت تعدادشان به 60 نفر می‌رسد که از نظر تئوری، این تعداد برای شکست دادن دولت کافی است. چیزی که آنها می‌خواهند این است که هواوی از شبکه‌های 3G، 4G و 5G کشور، نهایتا تا سال 2026، حذف شود.

اد بروستر سخنگوی بخش بریتانیا هواوی هم از دولت خواست تا در تصمیمشان تجدیدنظر کنند و اعمال فشارهای بیشتر ازجانب این کشور را منجر به بروز آسیب‌های اتقصادی می‌دانست. او در این باره توضیح داد: «این تصمیم ناامیدکننده، خبر بدی برای دارندگان تلفن همراه در بریتانیا است چراکه سرعت دیجیتالی شدن بریتانیا را آهسته‌تر، قبض‌ها را سنگین‌تر و شکاف دیجیتالی را عمیق‌تر می‌کند.»

باتوجه به اینکه اکثرا خواستار حذف کلی هواوی از بریتانیا هستند، مدیرعامل گروه بی‌تی (BT) دراین باره می‌گوید که حذف هواوی از فناوری 5G طی پنج سال امکان‌پذیر است اما حذف تجهیزات قدیمی این شرکت از شبکه ارتباطی کشور در کمتر از ده سال امکان‌پذیر نیست.

البته هواوی انجام هرگونه جاسوسی ازجانب دولت چین را انکار کرد. پکن هم تصمیم بوریس جانسون را پایان دوران طلایی روابط بریتانیا-چین، که در دوران دیوید کامرون توسعه یافته بود، خواند.

منبع Guardian
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.