راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا امکان مسدود شدن ولت تتر کاربران ایرانی وجود دارد؟

مدتی است که تتر میان ایرانیان محبوب شده است و یکی از دلایل این محبوبیت نیز قطع بودن ارتباط شبکه بانکی کشور با شبکه بانکی جهانی است که امکان ارسال و دریافت ارز فیات را تقریبا غیرممکن کرده است و عملا افراد از آن به‌عنوان یکی از ابزارهای پرداخت بین‌المللی استفاده می‌کنند

تتر یک استیبل‌کوین است که به منظور مقابله با نوسانات شدید قیمت رمزارزها شکل گرفته است. این استیبل‌کوین ارزشی معادل یک دلار آمریکا دارد و از جنجال‌های تغییر قیمت بیت‌کوین و سایر رمزارزها فاصله گرفته است. در بسیاری از موارد شاهد هستیم که دلار تتر عملا جای دلار کاغذی استفاده می‌شود و به‌صورت شخصیتی مستقل به ایفای نقش می‌پردازد و قیمت آن بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضای مستقل از دلار کاغذی مشخص و کشف می‌شود.

مدتی است که تتر میان ایرانیان محبوب شده است و یکی از دلایل این محبوبیت نیز قطع بودن ارتباط شبکه بانکی کشور با شبکه بانکی جهانی است که امکان ارسال و دریافت ارز فیات را تقریبا غیرممکن کرده است و عملا افراد از آن به‌عنوان یکی از ابزارهای پرداخت بین‌المللی استفاده می‌کنند؛ درواقع در ایران با توجه به تورم نرخ ارز از دلار تتر به‌عنوان سرمایه‌گذاری و برای خرید به‌جای دلار کاغذی استفاده می‌شود. اما دلار تتر یک استیبل‌کوین متمرکز است و امکان مسدود کردن آدرس ولت‌های مشکوک را دارد. به‌تازگی نیز خبری مبنی بر مسدود شدن ۳۹ آدرس کیف پول تتر منتشر شده که به دستور مقامات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم بین‌المللی و توسط تتر مسدود شده‌اند. این مسدودی‌ها باعث نگرانی عده‌ای شده است که روی این رمزارز سرمایه‌گذاری کرده‌اند. نگرانی از اینکه نکند کیف‌پول آنها نیز توسط تتر مسدود شود. با توجه به اینکه استفاده از تتر در بین ایرانی‌ها رواج پیدا کرده و امکان مسدود شدن ولت‌ها نیز وجود دارد، با چند نفر از فعالان ایرانی حوزه رمزارز در این باره صحبت کردیم.


از لحاظ فنی امکان مسدود شدن دارایی کاربران ایرانی وجود دارد


طبق گفته‌های احسان قاضی‌زاده مدیرعامل اکسیر، اساسا استیبل‌کوین‌ها از آن جهت که برخلاف کوین‌های دیگر مانند بیت‌کوین ثبات قیمتی بسیار بیشتری دارند و همچنین پشتوانه فیزیکی به ازای توکن‌های منتشر شده وجود دارد، علاقه‌مندان خاص خود را دارد اما منتقدان این کوین‌ها همواره به این موضوع اشاره دارند که اینگونه دارایی‌های دیجیتال به‌شدت مرکزگرا و قابل کنترل بوده و شاید با روح اصلی بلاکچین و رمزارزها در تعارض و تناقض باشد.

اما در خصوص دلار تتر (USDT) و مشخصا در خصوص بازار ایران به دلیل قطع بودن ارتباط شبکه بانکی کشورمان با شبکه بانکی جهانی، این توکن از محبوبیت بسیار بیشتری برخوردار است. نمود این واقعیت را می‌توان در اختلاف قیمت بین دلار کاغذی و قیمت دلار تتر مشاهده کرد؛ چرا که راحتی استفاده و همچنین سرعت بالای گردش آن تبدیل به ابزاری برای سرویس‌های دیگر ارزی علی‌الخصوص حوزه رمیتنس شده است.

احسان قاضی‌زاده مدیرعامل اکسیر

قاضی‌زاده در پاسخ به اینکه استفاده از تتر آیا با ریسک‌هایی همراه هست یا خیر و آیا امکان مسدود شدن دارایی کاربران ایرانی وجود دارد یا خیر، توضیح داد: «باید به این واقعیت اشاره کرد که از لحاظ فنی این امکان وجود دارد و همانطور که در گذشته شاهد آن بودیم، اکسچنج Bitfinex به‌عنوان گرداننده شبکه Tether توانایی منجمد و مسدود کردن آدرس‌های شبکه را دارد. همانطور که در گذشته حساب‌های دلاری بانکی ایرانیان در سرتاسر جهان به تناوب مسدود و یا حتی دارایی‌های آنها مصادره می‌شد. اما سوال اساسی این است که آیا خود اکسچنج Bitfinex که برای فرار از قوانین سختگیرانه ایالات متحده نه‌تنها تمامی حساب‌های بانکی خود را از آمریکا خارج کرده است بلکه امکان ثبت‌نام و ارائه خدمات به شهروندان آمریکا را نیز محدود و ممنوع کرده است، با توجه به چه سیاستی اقدام به مسدود کردن آدرس‌های تتر می‌کند؟ یادمان باشد که در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۸۰ میلیون دلار از دارایی‌های ولس فارگو به‌عنوان شریک آمریکایی Bitfinex توسط دولت آمریکا مسدود شده است. اینجا فقط و فقط بحث هزینه و فایده است که آیا از دیدگاه کسب‌وکاری و اعتباری، مسدود کردن تعداد زیادی از آدرس‌های تتر (چه بر بستر شبکه اتریوم و یا ترون باشد) چه نفعی برای Bitfinex دارد و در صورت عدم تمکین از دستور قانون‌گذار چه تبعاتی برای این مجموعه خواهد داشت.»


بنیاد تتر می‌تواند به دلخواه خود آدرس‌های مشخصی را بلوکه کند


مهدی ناصری مدیرعامل استخر استخراج آرمانی با بیان اینکه تتر و کوین‌های پایدار دیگر عموما یک توکن مبتنی بر بلاکچین سایر رمزارزها ازجمله بیت‌کوین و اتریوم هستند، توضیح داد: «با وجود اینکه رمزارزهایی مانند اتریوم ساختار غیر متمرکز، غیر قابل بازگشت و غیر قابل دخالت دارند، قراردادهای توکن مبتنی بر آنها لزوما غیرقابل دخالت نیستند. به‌صورت مشخص نهاد متمرکزی مانند بنیاد تتر که صادرکننده اصلی توکن USDT است، می‌تواند به دلخواه خود آدرس‌های مشخصی را در شبکه بلوکه کند و امکان دریافت و پرداخت را برای آنها معلق کند. این موضوع یک ریسک مضائف برای کاربران رمزارزهای پایدار است که نباید از آن غافل شد. هرچند این اتفاق بسیار نادر است ولی در هفته گذشته شاهد بلوکه شدن چند آدرس برای توکن‌های USDT و USDC با حکم قضایی بودیم. نتیجه آنکه دخالت نهادهای واسط در رمزارزهای پایدار متمرکز یک اتفاق کاملا محتمل است ولی درباره تعدد آن در آینده نمی‌شود قضاوت کرد.»

به گفته ناصری، با وجود این مسائل تتر و رمزارز‌های پایدار که به‌صورت متمرکز مدیریت می‌شوند، در مقایسه با راهکار سنتی به‌کارگیری شبکه بانکی بین‌المللی همچنان راهکار ساده‌تر و امن‌تری به شمار می‌آیند. «تراکنش‌های رمزارزی کاملا قابل رهگیری هستند اما رهگیری و شناسایی مالک این دارایی کار بسیار دشواری است و شدیدا وابسته به رفتار و روش استفاده کاربر دارد. به شخصه امیدوار به پیشرفت و همه‌گیری استیل‌کوین‌های غیرمتمرکز مانند DAI Coin هستم ولی فارغ از این بحث، افزایش دانش و آگاهی کاربران در حفاظت از حریم خصوصی و هویت دیجیتال در فضای رمزارزها ضروری است.»


تتر برای نگهداری بلندمدت گزینه خوبی نیست


امیرحسین راد مدیرعامل نوبیتکس نیز با اشاره به اینکه تتر برای نگهداری بلندمدت قطعا گزینه خوبی نیست، توضیح داد: «به‌خصوص با توجه به سابقه شرکت عرضه‌کننده تتر در عدم شفافیت و همچنین سابقه افت قیمت تا ۱۰ درصد زیر دلار در گذشته، تتر برای نگهداری بلندمدت گزینه خوبی نیست؛ ولی نکته مهم این است که تتر هر روز بیشتر از پیش پذیرش عمومی‌تر پیدا می‌کند و همین عامل باعث می‌شود اندازه بازار آن بزرگ‌تر و اعتماد و اطمینان به آن بالاتر رود. قطعا خرید خود بیت‌کوین به‌عنوان ذخیره‌کننده ارزش به نسبت تتر بیشتر توصیه می‌شود.»

تراکنش‌های تتر قابل ردیابی هستند ولی اینکه بخواهند آنها را به یک ایرانی منتسب کنند و بخاطر ایرانی بودن ادرس یک فرد فریز شود، تاکنون سابقه نداشته و بعید است که به این سمت برود. در حال حاضر فقط چند مورد محدود فریز شدن یک ادرس اتفاق افتاده که آن هم بیشتر به‌دلیل مسائل پولشویی و منشا پول ناشی از هک یا اعمال مجرمانه بوده.

امیرحسین راد مدیرعامل نوبیتکس

برای نگهداری تتر حتما از ولت‌های فیزیکی استفاده شود


حسین منتظر مدیر فروش کوین نیک ابتدا توضیحاتی درباره تتر ارائه کرد. طبق صحبت‌های او، استیبل‌کوین‌ها یا ارزهای دیجیتال با قیمت ثابت، یکی از اعضای نسبتا جوان دنیای ارزهای رمزنگاری شده محسوب می‌شوند. این ارزها عرضه شده‌اند تا میان هیاهوی نوسانات ارزهایی مانند بیت‌‌کوین، قیمت ثابتی داشته باشند. اولین استیبل‌کوین دنیا، تتر نام دارد و ثبات قیمت آن وابسته به دلار آمریکا است. هدف از ایجاد تتر، ایجاد یک ارز دیجیتال با قیمت ثابت بود تا در دنیای ارزهای رمزنگاری‌شده، نقش دلار یا یورو را ایفا کند. تتر پول‌های سنتی را به ارز دیجیتال اما با قیمت ثابت تبدیل می‌کند تا بتوان در شبکه بلاکچین بدون نگرانی نوسانات قیمت، از آن استفاده کرد. تتر یک ارز فیات رمزنگاری‌شده هیبریدی است که به نام استیبل‌کوین شناخته می‌شوند و به اختصار در پلتفرم‌های مختلف به‌صورت USDT نوشته می‌شود.

او توضیحاتش را اینگونه ادامه داد: «با وجود این که تتر یکی از مهم‌ترین ارزهای دیجیتال از نظر کاربرد و ارزش بازار است، با این حال هیچ دارایی دیجیتال دیگری هم مثل تتر زیر ذره‌بین و حمله منتقدان قرار نگرفته است. منتقدین باور دارند که تتر، فاقد شفافیت است و احتمالا نقش زیادی هم در فعالیت‌های مجرمانه دارد. تتر یک ارز دیجیتال کاملا متمرکز در دنیای ارزهای رمزنگاری شده غیرمتمرکز است. هنگامی که صحبت از استیبل‌کوین‌ها می‌شود، نقدینگی، ثبات، امنیت، اعتماد، شفافیت، قانونی بودن، مقاومت در برابر سانسور شدن و حریم خصوصی، از مهم‌ترین ویژگی‌ها محسوب می‌شوند. با این حال جالب است بدانید که تتر بارها و بارها متهم به عدم رعایت یک سری از این ویژگی‌ها شده است. حتی چندین بار پیش آمده که شرکت تتر، آدرس‌های حاوی ارزهای دیجیتال را مسدود و غیرقابل استفاده کرده است.»

به گفته منتظر، دلیل تمامی نگرانی‌ها و انتقاداتی که نسبت به تتر وارد می‌شود، این است که تتر در تمامی بخش‌های سیستم خود، یک ارز دیجیتال متمرکز است. بر خلاف ارزهای دیجیتال بزرگی نظیر بیت‌کوین و اتر، تتر از یک سیستم متمرکز بهره‌ می‌برد. شرکت ارائه‌دهنده تتر، وابسته به فعالیت‌های دولت و بانک‌ها است و ارزهای رزرو شده تتر، در اختیار بانک‌های دولتی قرار دارد. در عین حال با این که خیلی‌ها بر این فرض هستند که خود ارز تتر، یک ارز غیرمتمرکز است، با این حال بارها و بارها شرکت تتر نشان داده است که می‌توان تراکنش‌های این ارز را بازگرداند یا به‌صورت اجباری روی آن هارد فورک (Hard Fork) انجام داد.

مدیر فروش کوین نیک با بیان اینکه چندی است که ایرانی‌ها استقبال خوبی از ارزهای دیجیتال دارند و به‌خاطر برابری نرخ تتر با دلار از تتر به‌عنوان جایگزین دلار استفاده می‌کنند، گفت: «اگر از دید تحریم‌ها بخواهیم نگاه کنیم، ارزهای دیجیتال می‌توانند راهکار خوبی برای دور زدن تحریم‌ها باشند و قاعدتا تتر با توجه به ثباتی که دارد می‌تواند جایگزین مناسبی برای تقاضای سرمایه‌هایی باشد که می‌خواهند دلار اسکناس تهیه کنند. همان‌طوری‌که نگهداری ارزهای دیجیتال ریسک دارد، نگهداری تتر نیز به همان اندازه می‌تواند داری ریسک باشد.»

برای نگهداری تتر پیشنهاد می‌کنم حتما از ولت فیزیکی استفاده شود که ریسک مسدود شدن کابران ایرانی تقریبا به صفر برسد؛ چون گاها کاربران ایرانی تتر را در اکانت‌هایشان در سایت‌های صرافی معتبر دنیا استفاده می‌کنند که هر لحظه می‌تواند به دلیل تحریم‌ها اکانتاشان مسدود شود و قابل دسترسی نباشد.

حسین منتظر مدیر فروش کوین نیک

در تتر امکان بلاک شدن حساب‌ها امکان‌پذیر نیست


جواد افتاده، مدیر بازاریابی اکسکوینو نیز توضیح داد: «با توجه به محدودیت‌ها در خرید دلار در کشور و شباهت ارز تتر با دلار، اشخاصی که نیازمندند روی دلار سرمایه‌گذاری کنند، بهترین راه، خرید تتر و نگهداری آن در کیف پول ایرانی است. مزایای پشتیبانی و زیر نظر ولت ایرانی بودن نیز امکان نقد شوندگی فوری و یا تبدیل به رمزارزهای دیگر است.» به گفته افتاده، در تتر امکان بلاک شدن حساب‌ها امکان‌پذیر نیست و به‌جای داشتن چالش، دسترسی و امنیت بالاتر و امکان نقد شوندگی سریع‌تری دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.