راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

احراز هویت غیرحضوری کارگزاری اقتصاد بیدار با همکاری اسپید

در مرحله احراز هویت، سفیران اسپید به در منزل افرادی که برای احراز هویت کارگزاری درخواست داده‌اند، مراجعه می‌کنند

فرایند احراز هویت برای دریافت کد بورسی در دو مرحله انجام می‌شود. یکی احراز هویت سجام است که در حال حاضر هم به‌صورت الکترونیکی و هم به‌صورت حضوری امکان‌پذیر است و دیگری احراز هویت کارگزاری‌هاست. در احراز هویت کارگزاری افراد باید به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند. اما در این مورد برخی کارگزاری‌ها خدمات را در محل یا درب منزل انجام می‌دهند. به این ترتیب که فرم‌های احراز هویت توسط نماینده کارگزاری به در منزل مشتری ارسال و همانجا احراز هویت انجام می‌شود.

در داغی بازار بورس و زیاد شدن تقاضا برای دریافت کد بورسی برخی کارگزاری‌ها از این فرصت استفاده کرده و برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا این خدمت را به‌صورت غیرحضوری ارائه می‌دهند. هرچند پیش از این نیز برخی کارگزاری‌ها این خدمت را ارائه می‌دادند اما با افزایش حجم تقاضا برای احرازهویت از این اقدام صرف‌نظر کردند.

سرویس احراز هویت غیرحضوری برای اولین بار توسط کارگزاری اقتصاد بیدار با همکاری اسپید ارائه شده است. یک ویژگی دیگر این کارگزاری نیز این است که برخلاف دیگر کارگزاری‌ها تمامی مراحل ثبت‌نام در سجام و کارگزاری رایگان است و مشتری بابت آنها هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند.


ظرفیت ارائه خدمت در محل را برای تمامی کارگزاری‌ها داریم


سارا ستوده، مدیر توسعه کسب‌وکار اسپیددرباره نحوه احراز هویت غیرحضوری برای مشتریان کارگزاری‌ها توضیح داد: «در مرحله احراز هویت، سفیران اسپید به در منزل افرادی که برای احراز هویت کارگزاری درخواست داده‌اند، مراجعه می‌کنند. پیش از این نیز به سفیران اسپید آموزش داده شده که به چه صورت احراز هویت را انجام دهند. پس از آن برگه‌های احراز هویت شده به مرکز عملیات اسپید بر می‌گردد و در آنجا دسته‌بندی می‌شوند. در نهایت بعد از پردازشی که انجام می‌شود به کارگزاری تحویل داده می‌شود.»

سارا ستوده، مدیر توسعه کسب‌وکار اسپید

به باور ستوده با اینکه شیوع ویروس کرونا جنبه‌های منفی زیادی داشت، اما بسیاری از افراد یاد گرفتند که برخی کارها را می‌توان از منزل انجام داد، بدون اینکه به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند و در معرض این بیماری قرار گیرند. با برخی دیگر از کارگزاری‌های نام‌آشنا نیز برای ارائه این خدمت صحبت کرده‌ایم، اما هنوز پاسخی از آنها دریافت نکرده‌ایم. این سرویس در حال حاضر موجود است و هر کارگزاری که تمایل به استفاده از خدمات غیرحضوری داشته باشد می‌تواند از آن استفاده کند و قدرت رقابت خود با کارگزاری دیگر را بالا ببرد.

او اشاره می‌کند که در انجام این فرایند ما نکات بهداشتی را نیز رعایت می‌کنیم. سفیر ما وقتی به درب منزل مراجعه می‌کند، حتماً از ماسک و دستکش استفاده می‌کند و تا جای ممکن مواد ضد عفونی‌کننده به همراه دارد. سفیر همچنین حتی الامکان به داخل ساختمان نمی‌رود و از مشتری می‌خواهد که به در منزل بیاید و احراز هویت را انجام دهد.

ستوده ادامه می‌دهد: «بعد از اینکه احراز هویت انجام شد، در اسپید سیستم تماس نظرسنجی داریم و از این طریق با مشتریان خود تماس می‌گیریم و این مساله را از آنها جویا می‌شویم که سفیر ما نکات بهداشتی را رعایت کرده یا نه و چه امتیازی به سفیر می‌دهد.»

مدیر توسعه و کسب‌وکار اسپید ادامه داد: «این شرکت توان پوشش بیشتری نسبت به آنچه که اکنون انجام می‌دهد، دارد. حتی اگر تمام کارگزاری‌ها از ما درخواست انجام این کار را داشته باشند، ظرفیت ارائه این خدمت را داریم. باتوجه به اینکه یکی از مجموعه‌های لجستیکی هستیم که این خدمت را ارائه می‌دهیم و مجموعه لجستیکی دیگری این خدمت را ارائه نمی‌دهد و به دلیل اینکه برنامه‌ریزی و پیشبرد این کار توسط تیم اسپید انجام شده می‌توانم بگویم که اکنون به مهارت و تبحر خاصی در این خصوص رسیده‌ایم. بنابراین این کار را با سرعت بیشتری انجام می‌دهیم.»


چشم‌انداز هزار احرازهویت در روز


آیدین خانکشی‌پور، مدیر واحد احراز هویت کارگزاری اقتصاد بیدار توضیح داد که باتوجه به شرایطی که در جامعه به‌دلیل شیوع ویروس کرونا به وجود آمده و ضمن اینکه ما هم نظارت مستقیمی روی دفاتر پیشخوان نداریم، تصمیم گرفتیم که احراز در محل را انجام دهیم. از همین‌رو شرکت اسپید را به دلیل انعطاف‌پذیری بالای آن انتخاب کردیم. پس از همکاری با این شرکت سرعت کار ما بالا رفته و از سوی دیگر مشتری هم در منزل خود احراز هویت می‌شود و در خطر ویروس کرونا قرار نمی‌گیرد.

آیدین خانکشی‌پور، مدیر واحد احراز هویت کارگزاری اقتصاد بیدار

به‌گفته او مدت زمان فرایند انجام این احراز هویت برای هر مشتری ۴۸ ساعت است. اکنون ظرفیتی که اسپید برای ارسال به ما اعلام کرده هزار ارسال در روز است. اما ما ظرفیت را برای خودمان ۲۰۰ ارسال در روز در نظر گرفته‌ایم که احتمالاً از دو هفته آینده ظرفیت خود را به ۳۵۰ ارسال در روز می‌رسانیم. اسپید نیز بازه زمانی خود را از دو شیفت به چهار شیفت افزایش می‌دهد.

خانکشی‌پور با بیان اینکه از ابتدای اردیبهشت تا امروز بیش از دو هزار ارسال در منزل داشته‌ایم، گفت: «هرچند در ابتدا به دلیل اینکه زیرساخت تکنولوژی ما آماده نبود با ظرفیت کمی شروع کردیم، اما حدود ۱۰ روز است که زیرساخت ما آماده شده و سرعت کار ما بالاتر رفته است، تا جایی که هر روز ۲۵۰ هزار نفر احراز هویت می‌شوند.»


ثبت‌نام سجام و کارگزاری به‌صورت رایگان برای مشتری انجام می‌شود


مدیر واحد احراز هویت کارگزاری اقتصاد بیدار تاکید کرد که ثبت‌نام سجام و کارگزاری هر دو از طریق سایت کارگزاری بدون هزینه انجام می‌شود. علاوه‌بر این هزینه‌ای که در دفاتر پیشخوان برای انجام احراز هویت کارگزاری‌ها از مشتری گرفته می‌شود نیز از مشتری دریافت نمی‌کنیم. در احراز هویت در محل هم تمام هزینه‌های احراز هویت توسط کارگزاری پرداخت می‌شود.

اسپید در حال حاضر ظرفیت ۵ هزار ارسال در روز را دارد که معمولاً دو هزار ارسال از آن توسط شرکت‌های دیگر انجام می‌شود. این شرکت به ما تعهد هزار ارسال در روز را داده است. اگر روند ما صعودی باشد ما نیز ظرفیت ارسال خود را به هزار ارسال در روز می‌رسانیم. علاوه‌بر این در برنامه ما هم این است که تا پایان تابستان احراز هویت در محل را در شهرهای بزرگ نیز انجام دهیم.

آیدین خانکشی‌پور مدیر واحد احراز هویت کارگزاری اقتصاد بیدار

خانکشی‌پور در رابطه با اینکه آیا اقدامی هم برای راه‌اندازی احراز هویت الکترونیکی انجام داده‌اند یا نه، توضیح داد: «ما به فکر احراز هویت الکترونیکی هستیم و اپلیکیشینی هم برای این موضوع در قالب وب سرویس آماده شده تا بتوانیم روی پلتفرم‌هایی مانند باد صبا، ایوا، دیجی‌پی این سرویس را راه‌اندازی کنیم، اما همچنان مجوزی مبنی بر این موضوع ابلاغ نشده است. قطعاً اگر این اتفاق بیفتد ممکن است که ما جزو اولین‌هایی باشیم که این مجوز را بگیریم و این سرویس را ارائه دهیم. ضمن اینکه احراز هویت کارگزاری‌ها در دفاتر پیشخوان نیز اولین بار توسط کارگزاری اقتصاد بیدار پیشنهاد و مجوزهای آن گرفته شد.»

38 دیدگاه
  1. امين اسکندری می‌گوید

    باسلام و احترام
    ممنونم بابت اطلاع رسانی

  2. علیرضا می‌گوید

    سلام و احترام
    در سامانه سجام غیرحضوری ثبت نام کردم سپس غیرحضوری احراز هویت شدم سپس در کارگزاری —- غیرحضوری ثبت نام کردم پیغام بعدی لزوم مراجعه حضوری برای احراز هویت است آن هم حضوری وقعا چرا؟ آیا احراز هویت سجام مورد تایید کارگزاری ها نیست که جداگانه آن را اجرا میکنند؟ آیا کد معاملاتی برای بازار سرمایه که توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی داده شده نمی تواند اینجا کاربرد داشته باشد ؟ لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون
    Sent from my iPhone

    1. میثم سلیمانی می‌گوید
  3. مرتضی عبدی می‌گوید

    سلام خوب وعالی تشکر.

    1. مرتضی عبدی می‌گوید

      سلام خوب وعالی تشکر.از کارگذاران

  4. خیرآبادی می‌گوید

    من تو سایت اقتصاد بیدار چیزی پیدا نکردم.
    قسمت احراز هویت حضوری هم کار نمی‌کرد.

    1. ابولفضل می‌گوید

      سلام من تو کارگزاری اختصاد بیدار ۳۰درصداز طریق پیشخوان دولت فروختم ایا نیاز به سایت رفتن یا شرکت انتخاب کردن دارم یا خود کارگزار میفروشه ممنون میشم راهنمایم کنید

  5. ساره صداقت می‌گوید

    با سلام
    من تمامی مراحل رو انجام دادم کد فعالسازی هم واسم ارسال شد فقط اینکه خیلی وقته منتظر کد 10 رقمی هستم که ارسال نشده حتی به دفتر پیشخوان هم مراجعه کردم. ممنون میشم پاسخگو باشید

  6. ابولفضل می‌گوید

    سلام من تو کارگزاری اختصاد بیدار ۳۰درصداز طریق پیشخوان دولت فروختم ایا نیاز به سایت رفتن یا شرکت انتخاب کردن دارم یا خود کارگزار میفروشه ممنون میشم راهنمایم کنید

  7. اسداله باقرکاظمی می‌گوید

    با سلام و تشکر من اسداله باقرکاظمی در سجام ثبت نام کردم و بعد با کد رهگیری به پیشخوان مراجعه و پرونده ثبت نام در اقتصاد بیدار را تکمیل و دو بار هزینه دادم گفتند یک هفته دیگه کد برای شما ارسال میشود که از 15 تیر تا امروز جوابی دریافت نکردم تماس گرفتم گفتند زنگ نزنید ارسال میکنیم لطفا بررسی کنید ممنون

  8. سیندخت می‌گوید

    من یک ماه هست که توی اقتصاد بیدار ثبت نام کرد. سجام رو هم غیرحضوری انجام دادم. درخواست احراز هویت کارگزاری در منزل رو هم پر کردم اما خبری نشده! کسی هم جوابگو نیست.

  9. ناشناس می‌گوید

    اینا همه ش دروغ و سرکاریِ.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.