پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
نقد شاپرک در دومین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت
در روز دوم همایش بین المللی بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت میزگرد بسیار جنجالی در مورد شاپرک برگزار شد. در این میزگرد مرتضی مقدسیان عضو هیئت مدیره به پرداخت ملت، سامان قطبی مدیرعامل شاپرک، ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی، نعمتی از ایران کیش و واقف از بانک سامان حضور داشتند.
در ادامه برخی از نقل قولهای این میزگرد را میتوانید مطالعه بفرمایید.
ابتدا قطبی بحث را با یکپارچه سازی آغاز کرد و عنوان کرد که طرح شاپرک موجب یکپارچهسازی شرکتهای PSP میشود. و ازاین رو نظارت بر شرکتها بهتر صورت میپذیرد.
نعمتی ضمن تایید سخنان قطبی گفت: ما با اجرای طرح شاپرک موافقیم و بانک سامان جزو اولین استقبال کنندهها از طرح شاپرک بود.
واقف در مورد طرح شاپرک گفت: چه موافق و چه مخالف با این طرح ما مجبوریم که این طرح را بپذیریم. مانند قوه قضاییه که اگر مردم با مشکل قضایی مواجه شوند در هر شرایطی باید فقط به این قوه مراجعه کنند. به نظر من بانکها آمادگی لازم برای انتقال را نداشتند همچنین در زمان اجرای طرح، پاسخگویی شاپرک ضعیف بود. به علاوه در حال حاضر شاپرک گسترش POS را در دستور کار خود ندارد.
مقدسیان: در کمیته شاپرک 40 درصد حق رای با اعضای شاپرک است و 60 درصد برای بقیه شرکتها و بانکها. البته این 60 درصد در رای گیری ضریب 1 میگیرند اما رای اعضای کمیته شاپرک ضریب 7 دارد.
مقدسیان: *یکی از مواردی که در پیادهسازی باید در نظر قرار میگرفت این بود که دو نوع خدمت را ارائه کنند. مثلا اگر برای شاپرک اتفاقی میافتاد دستگاهها به زیرساخت دیگری وصل میشدند. سایت دوم هم مورد نیاز است. هر چند به نظر من شاپرک میتوانست مستقل از شتاب عمل کند. بهتر است که قبل از اجرای طرح ابتدا تست انجام شود. تا در هنگام ارائه سرویس به مردم با مشکلات پیش آمده مواجه نشویم.*
قطبی: *در اجرای این طرح استفاده از منابع ملی مد نظر بود. در یک فروشگاه تعداد POS را افزایش ندهیم. از منابع موجود باید استفاده کنیم. در اینجا نگاه به تداوم و ماندگاری سرویس مد نظر است. ما باید بدانیم که دادهها و درخواستها از منابع معتبری میآیند. در ضمن شاپرک متفاوت از شتاب است.*
مقدسیان: *به نظر من اجرای طرح شاپرک از سوی بانک مرکزی مخالف با اصل 44 و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر خصوصی سازی بود.*
بعد از بحث پیرامون یکپارچهسازی و نحوه پیادهسازی بیشتر راجع به واریز آنی در این جلسه بحث شد.
قطبی: *آقای مقدسیان شما که خالق واریز آنی هستید بفرمایید.*
مقدسیان: *ما چون مشکل batch داشتیم تسویه آنی را اجرا کردیم.*
قطبی: *مشکل مشتری داشتید نه مشکل batch …*
مقدسیان: *ما برای جذب مشتری اینکار را نکردیم. ما دو دِین بر گردن نظام بانکی داریم. یکی جذب پذیرندگان برای استفاده از دستگاهای POS و دیگری جایگاه سوخت. هیچ کسی نمیتواند این را انکار کند.*
قطبی: *شما قاعده بازی را نشکستید؟*
مقدسیان در پاسخ گفت: قاعده بازی ما کلا فرق میکند. ما 80 درصد قاعدههایمان با خارجیها فرق میکند. این یکی هم روش…..
حکیمی: *ببنید اولین بار اقتصاد نوین برای کلید POS را زد. 15 روزه تسویه میکرد و کارمزد هم میگرفت. اما الان فروشندگان (Merchant) بد عادت شدهاند و زیربار تسویه غیرآنی نمیروند.
اگر روند رشد استفاده از تراکنشها خیلی نبود بازهم میشد گفت که تسویه آنی قابل تحمل است اما این روند رشد نمایی دارد. در کمتر از یکسال از 10 هزارمیلیارد به 80 هزار میلیارد در ماه رسید.*
قطبی از حکیمی پرسید: آیا واریز آنی کلا متوقف خواهد شد یا اینکه در آینده ممکن است بازهم تسویه آنی داشته باشیم.
حکیمی: *هرگز تسویه آنی دیگر نخواهیم داشت. در حال حاضر هم فقط گمرک به دلایل ضروری از امکان تسویه آنی استفاده میکند که تا پایان سال هم برای آنها برداشته میشود.*