راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دکتر نیلی در دومین همایش چه گفت: بانکداری الکترونیک در کشور مدار شکوفایی و روند تکاملی را طی می‌کند

بانکداری الکترونیک در کشور بیش از یک دهه است در مدار شکوفایی و رشد روند تکاملی خود را طی می‌کند و طبیعی است که هر سال رکورد بالاتری از نفوذ اجتماعی، اقتصادی و جغرافیایی ابزار‌ها و افزایش تراکنش‌ها را ثبت کند.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر فرهاد نیلی دبیر دومین همایش بانکداری الکترونیک با بیان مطلب فوق افزود: رسیدن به چشم انداز نظام بانکی کشور جز با تعامل و همفکری همه ذینفعان و صاحبان اثر در این عرصه امکان پذیر نیست، براین اساس امروز گردهم آمده‌ایم تا گامی موثر در دستیابی به اهداف بلند برداشته شود.

دکتر نیلی با بیان اینکه ارایه خدمات جدید بانکداری به مشتریان بدون توجه به بحث بسیار کلیدی فرهنگ سازی معنایی ندارد، تصریح کرد: فرهنگ‌سازی‌، ‌فرآیندی است که باید قبل، حین و پس از هر اقدام فن‌آورانه مد نظر قرار گیرد و غفلت از آن می‌تواند موفق‌ترین پروژه‌ها را با تهدید مواجه سازد. در این فرآیند است که هماهنگی مشتری با ارکس‌تر بازیگران مختلف در عرصه فناوری رخ می‌دهد.

دبیر دومین همایش بانکداری الکترونیک امنیت؛ را نیز یکی از دغدغه‌های اصلی مشتریان و زمامداران صنعت بانکداری در سراسر جهان برشمرد و تصریح کرد: این صنعت با پول مردم در سطحی گسترده بین اقشار مختلف جامعه در ارتباط است و به همین دلیل حاشیه تحمل خطا در آن نسبت به صنایع دیگر بسیار اندک است. براین اساس، طبیعتا «یکی از محورهای اصلی همایش بررسی راه‌های تامین امنیت در فضای تولید و تبادل اطلاعات بانکی و جلب رضایت و اعتماد تمامی ذینفعان با بهره‌گیری از نظارت متخصصین این حوزه است.»

وی با بیان این‌ که بانک مرکزی نیز با عنوان محور اعتماد و نظارت در نظام بانکی نقش کلیدی دارد، خاطرنشان کرد: این بانک با برداشتن گام‌های محکم از جمله ایجاد سامانه کاشف به‌ عنوان مرکز امداد فوریت‌های امنیتی شبکه بانکی و نیز برپایی شبکه شاپرک در این راه، مصمم بودن خود را اثبات کرده است.

دکتر نیلی با اشاره به این‌که در خصوص زیرساخت ارتباطی، در حال حاضر بانک‌ها از زیرساخت‌های مشترک با سایر کاربر‌ها استفاده می‌کنند، افزود: با توجه به اهمیت و اولویت خدمات بانکی مورد انتظار از بانک‌ها‌، فراهم سازی زیر ساخت فنی لازم برای ارایه سرویس‌های مورد انتظار از بانک‌ها نیازمند بازنگری اساسی است.

دکتر نیلی کارت اعتباری را دارای اثر قابل توجهی در اصلاح چرخه نظام‌های پرداخت، تغییر الگوی رفتاری در حوزه معاملات خرد، کاهش مشتریان بانک‌ها و ایجاد نظام اعتباری شهروندان خواند و تصریح کرد: کارت‌های اعتباری همچنین ‌تصحیح الگوی مصرفی خانوار و آمادگی اتصال به شبکه‌های جهانی پرداخت را به دنبال می‌آورد و فرهنگ اعتماد و احترام را در جامعه ارتقاء می‌دهد.

وی با بیان این‌ که در کشور ما اگر چه کاهش نقش شعب در انجام تراکنش‌های بانکی و واگذاری این رسالت به خودپرداز‌ها و پایانه‌های فروش، سهم این کانال‌ها را به بیش از ۷۰ درصد کل تراکنش‌ها افزایش داده است، افزود: بانکداری مجازی به رغم رشد نسبتا» محسوس اخیر، هنوز نتوانسته است سهم خود را به بیش از ۵ درصد برساند. از نظر کیفی نیز افزایش خدمات بانکداری مجازی از ملزومات ارتقای کاربرد پذیری آن بوده و نیازمند بذل اهتمام ویژه از جانب سیاست گذاران بانک‌ها و فناوران است.

دکتر نیلی تقویت بعد مقررات و نظارت در حوزه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت کشور را یکی از دغدغه‌های اصلی بانک‌های مرکزی در دنیا دانست و افزود: ممکن است برای شفاف سازی نیاز به تحمیل الزامات مقرراتی اکیدی از نظر تمرکز و کیفیت اطلاعات باشد که تنها بانک مرکزی در مقام اجرای آن است. در مقابل نیاز است بانک مرکزی خطر افراط در تصدی‌گری به بهانه آماده نبودن دیگر بازیگران یا ارتقای امنیت سیستم را در نظر داشته باشد.

وی پیش شرط ارتقای بانکداری الکترونیک و ایجاد یک نظام پرداخت هماهنگ و یکپارچه را وجود مقرراتی دانست که حقوق و تعهدات بازیگران درآن به نحوه دقیق تعریف شده باشد. ازاین‌ رو ضروری است مطالعات و پژوهش‌های لازم درخصوص بستر حقوقی بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت راهنمای قانون گذار در تدوین قوانین مربوط به این عرصه باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تلاش ما در دبیرخانه همایش برآن بوده با ایجاد یک فضای علمی آخرین دستاوردهای صنعت بانکداری داخل و خارج از کشور را به اطلاع عموم مدیران و کار‌شناسان پژوهشگران و زحمتکشان این حوزه مهم کشور برسانیم و دراین راه برای بهبود نتیجه تلاش خود به شدت نیازمند چشمان تیزبین و انتقادات سازنده هستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.