راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رضا باقری‌اصل: اولویت حاضر رفع دغدغه‌های فنی پروژه‌های دیجیتالی دولت است

دومین جلسه اتاق فکر کارگروه تحول دیجیتالی دولت سازمان نصر عصر چهارشنبه گذشته با حضور رضا باقری‌اصل رئیس کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی و نیز به عنوان دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، برگزار شد.

علی آذرکار، دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز در این جلسه شرکت داشت و ضمن ابراز خرسندی از اینکه نمایندگان سازمان نصر هم در کارگروه تعامل‌پذیری دولت مشارکت دارند، اظهار امیدواری کرد که کارگروه تحول دیجیتالی دولت بتواند کانال ارتباطی مؤثر بین اعضا سازمان نصر و کارگروه تعامل‌پذیری دولت باشد.

مجید اورعی که از سمت سازمان نصر مسئول کارگروه تحول دیجیتالی دولت است، درباره نحوه تشکیل و اهداف این کارگروه گفت: «کارگروه تحول دیجیتالی دولت با پیشنهاد سعید امامی، رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای پیشرفته سازمانی و طی فراخوانی که فروردین ماه در پورتال نصر تهران منتشر شد، با استقبال نزدیک به 200 شرکت تشکیل شد. این شرکت‌ها بر اساس تمایل و انگیزه‌های عضویت در دو گروه اصلی تحت عنوان «اتاق فکر» (با انگیزه هم‌اندیشی و اتحاد رقبا) و «فعالان حوزه تحول دیجیتالی» (با انگیزه ارائه محصولات و خدمات) تقسیم شدند و تاکنون برای هر گروه یک جلسه برگزار شده است.

در جلسه اول کارگروه اتاق فکر تحول دیجیتالی دولت مقرر شد، این کارگروه کانال ارتباطی بین اعضای سازمان نصر و کارگروه تعامل‌پذیری دولت باشد. در همین راستا از باقری‌اصل دعوت شد تا در گفت‌وگو با ایشان انتظارات و خواسته‌ها از کارگروه تحول دیجیتالی دولت و همچنین نحوه تعامل سازمان نصر با شورای اجرایی فناوری اطلاعات دولت روشن‌تر شود.»

رضا باقری‌اصل با تشریح آخرین وضعیت پروژه‌های اولویت‌دار سرویس‌های الکترونیکی دولت گفت: «در حال حاضر پیگیری این پروژه‌ها به‌صورت مداوم و مستمر توسط شخص رییس جمهور انجام می‌شود. می‌توان ادعا کرد که ما از مرحله تشریح ضرورت و ترویج دولت الکترونیک گذر کرده‌ایم و در حال حاضر تقاضا از عرضه در حوزه پروژه‌های تحول دیجیتالی دولت پیشی گرفته است.

در حقیقت امروز نه تنها نیازی به همراه کردن بدنه سیاسی و حاکمیتی دولت برای اجرای پروژه‌های الکترونیکی آن نیست، بلکه اولویت حاضر رفع دغدغه‌های فنی پروژه‌های دیجیتالی دولت است. به‌همین منظور نیاز است که بخش فنی در بدنه دولت با همکاری تنگاتنگ با بخش خصوصی و خبرگان صنعت فاوا نسبت به شناسایی چالش‌های پیش رو، ارائه راهکارهای استاندارد و الگوهای پیش رو اقدام لازم را به‌عمل آورند.»

او برای استفاده از ظرفیت‌های موجود در شورای اجرایی فناوری اطلاعات و کارگروه تعامل‌پذیری دولت، جهت نزدیک‌تر کردن صنعت فاوا و بدنه اجرایی دولت، اعلام آمادگی کرد و درباره نیازمندی‌های این شورا به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیاز به تدوین دستورالعمل یا استاندارد ارزیابی وب‌سایت‌ها و پورتال‌های دستگاه‌های اجرایی دولت، به نحوی که بتوان به کمک آن شکاف بین وضعیت جاری و مطلوب سایت‌های دولتی را پایش کرد.
  • نیاز به اصلاح و ارتقا سطح استانداردهای امضا الکترونیک در اتوماسیون‌های اداری.
  • نیاز به هم‌اندیشی و انتخاب الگوی بهینه برای احراز هویت در فضای مجازی eKYC.
  • نیاز به تدوین و استانداردسازی قراردادهای حوزه فاوا برای استفاده در دستگاه‌های اجرایی.
  • نیاز به هم‌اندیشی و تعامل در یکسان‌سازی واژه‌ها (ترمولوژی) حوزه تحول دیجیتالی دولت.

در این جلسه دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات به عنوان عضو افتخاری به «اتاق فکر کارگروه تحول دیجیتالی دولت» پیوست تا شرایط دسترسی دوطرفه ساده‌تر و تعامل کارگروه و شورای اجرایی فناوری اطلاعات بیشتر شود. باقری‌اصل در پاسخ به پرسش‌های اعضای کارگروه پیرامون مسائل جاری و چالش‌های پیش روی صنعت و اکوسیستم دولت، جهت تعامل بیشتر دولت با سازمان نصر درباره تمامی موارد ذیل اعلام آمادگی کرد:

  • اعلام آمادگی جهت حضور مستمر در کارگروه جهت بررسی فنی و تخصصی مسائل حوزه تحول دیجیتالی دولت.
  • اعلام آمادگی جهت کمک به رفع چالش‌های کسب‌وکاری اعضای سازمان نصر با سازمان تأمین اجتماعی با برگزاری جلسه‌ای فی‌مابین روسای سازمان تأمین اجتماعی و سازمان نصر.
  • اعلام آمادگی جهت دریافت اولویت‌های پیشنهادی خبرگان صنعت فاوا به منظور تهیه بسته دوم اولویت راه‌اندازی سرویس‌های الکترونیکی دولت.
  • اعلام آمادگی جهت کمک به دریافت تعرفه‌گذاری برای پروژه‌های مشارکت عمومی – خصوصی PPP در هیات دولت.
  • اعلام آمادگی جهت انتشار اسناد و مستندات حوزه تحول دیجیتالی دولت بین اعضای کارگروه تحول دیجیتالی دولت.
  • اعلام آمادگی معرفی محصولات و توانمندی‌های اعضای فعال سازمان نصر در دولت.
  • اعلام آمادگی جهت دریافت و ابلاغ هرگونه استاندارد یا الگوی پیشنهادی از سوی سازمان که نسبت به بهبود فرایندها و راه‌اندازی سریع‌تر سرویس‌های الکترونیکی دولت کمک قابل توجهی کند.

او همچنین پیشنهاد کرد تا دستورالعملی برای استفاده بهینه از جلسات آتی با اعلام موضوعات مشخص، تهیه و ارائه شود و مورد موافقت حاضرین قرار گرفت.

با توجه به اهمیت موضوع و در جهت گسترش مشارکت اعضا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، مجدداً از کلیه افرادی که مایل به همکاری در کارگروه تحول دیجیتالی دولت هستند، دعوت می‌شود درخواست عضویت خود از طریق تکمیل فرم فراخوان آنلاین در پورتال سازمان نصر را اعلام کنند.

منبع روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.