راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مرور رسانه‌ها و مهم‌ترین مطالب آنها در روز یکشنبه ۱۸ خرداد ۹۹

دیروز بورس تهران کاری کرده که امروز بیشتر روزنامه‌ها از یک رکورد تاریخی حرف می‌زنند. پس از چندین روز افت و خیز و اصلاح، دوباره روند صعودی به این بازار بازگشت و شاخص کل دوباره سقف یک میلیون واحدی را شکافته است.

خبر دیگری که در بیشتر روزنامه‌ها به چشم می‌خورد، حذف آخرین محدودیت‌های کرونایی برای کسب‌وکارهاست. قرار است مهدکودک‌ها، آموزشگاه‌ها و تورهای مسافرتی از ۲۴ خردادماه فعالیت خود را شروع کنند. این درحالی است که تا چند روز پیش رئیس جمهور باتوجه به سیر نزولی کرونا برای ایجاد محدودیت‌های بیشتر هشدار داده بود. حالا در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است که پایانی برای کرونا وجود ندارد و کسب‌وکارها و اقتصاد همزمان با روند مبارزه با ویروس کرونا، باید فعال باشند؛ راه دومی نداریم. در ادامه مروری بر عناوین رسانه‌های امروز داشته‌ایم و خلاصه‌ای از مهم‌ترین آنها را شرح داده‌ایم.

ایران

  • روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا: شایعه کرونایی نسازید
  • اولین قرعه‌کشی طرح فروش فوق‌العاده خودرو انجام شد / بازار خودرو دیروز «استُپ» کرد
  • 4 رکورد در بورس تهران شکست / شاخص دوباره سقف یک میلیون واحدی را شکاند
  • دو ابزار لازم برای هدف‌گذاری تورم 22 درصدی
  • آیا هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین خبرنگاران شود؟

دنیای اقتصاد

  • چک‌لیست هدف‌گیری تورمی / بانک مرکزی به چهار ابهام پاسخ داد
  • عبور بورس از یک مرز جدید / شاخص سطح یک میلیون و ۶۸ هزار واحدی را فتح کرد
  • هدف‌گذاری تورمی معتبر

هفت صبح

  • مجادله استارت‌آپ‌ها و تأمین اجتماعی / شگرد سازمان تأمین اجتماعی برای دریافت حق بیمه از شرکت‌های نوپا با اسم رمز قرارداد پیمانکاری

تعادل

  • برای اولین‌بار ارزش بورس تهران از ۴ هزار میلیارد تومان فراتر رفت / رکوردشکنی در بورس

فناوران اطلاعات

  • ۱۷۹ هزار نفر اشتراک یک ماهه رایگان تلویزیون اینترنتی گرفتند
  • هجوم میلیونی به سایت ایران خودرو / سایت خوابید
  • هشدارهای پلیس آگاهی به مردم درباره سایت‌های آگهی

عصر اقتصاد

  • افزایش کرایه / دو شرکت اصلی ارائه خدمات تاکسی اینترنتی بدون اعلام قبلی نرخ‌های خود را بالا بردند

جهان صنعت

  • دفاعیه بانک مرکزی در خصوص رشد 31 درصدی حجم پول در سال 98 / گرداب نقدینگی

تجارت

  • بازدهی ۲۰۰ درصدی صندوق‌های سرمایه‌گذاری

همان طور که گفتیم بازار سرمایه روزگذشته با رشد دسته جمعی شاخص‌ها، دوباره به روند رکوردشکنی‌ها بازگشت. روزنامه ایران در این باره نوشته است:

در نخستین روز هفته جاری بورس اوراق بهادار تهران چهار رکورد تازه در پرونده کاری خود ثبت کرد. در این روز بالاترین رشد روزانه شاخص کل، عبور ارز بازار بورس تهران از مرز چهار هزار میلیارد تومان، بازدهی بیش از 108 درصدی از ابتدای سال و بالاترین شاخص تاریخی بورس، رکوردهایی بود که در بورس تهران شکسته شد.
به اعتقاد کارشناسان، روشن شدن ابهامات آزادسازی سهام عدالت در بازار سرمایه به همراه روند صعودی نرخ ارز و حجم بالای نقدینگی مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در بازگشت روند صعودی به این بازار بوده است.
هرچند همچنان برخی از کارشناسان نسبت به صعود بورس تردید دارند، اما برخی کارشناسان نیز انتظار شاخص دو میلیون واحدی را تا پایان سال‌جاری دارند.

دیروز بانک مرکزی در سایت خود به چهار سؤال درباره سیاست «هدف گذاری تورم» پاسخ داده است؛ اعلام نرخ هدف تورم ۲۲ درصد برای سال ۹۹ به چه معنی است؟، چگونه بانک مرکزی نرخ تورم کنونی را به محدوده هدف گذاری تورم هدایت می‌کند؟، آیا اعلام نرخ هدف تورم به معنای «کنترل دستوری» نرخ تورم است؟، آیا کنترل نرخ سود سیاستی دخالت در نرخ سود بازار نیست؟

عباس عاملی در یادداشتی در روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان هدف گذاری تورمی معتبر برای پایدار بودن موفقیت این هدف‌گذاری به چند مورد اشاره کرده که یکی از آنها استفاده از تجربه‌های ناموفق دیگر کشورها در این راستاست. آرژانتین یکی از کشورهایی است که اخیراً هدف‌گذاری تورم را اتخاذ کرده اما با شکست سنگینی در این راستا روبه‌رو شد.

دیروز بانک مرکزی دفاعیه‌ای هم درخصوص رشد 31 درصدی حجم پول در سال 98 منتشر و فشارهای وارده از ناحیه تحریم‌ها را دلیل اصلی رشد نقدینگی در سال گذشته عنوان کرده است و تشدید نظارت بر بانک‌ها، جلوگیری از اضافه‌برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی و اصلاح رابطه بانک مرکزی با دولت را مسیرهای اصلی کنترل حجم نقدینگی دانسته است. روزنامه جهان صنعت در گزارش خود در این باره نوشته است:

دلایل مختلفی برای رشد لجام‌گسیخته نقدینگی در این سال‌ها عنوان شده است. گروهی شبکه بانکی و ناترازی منابع و مصارف بانکی را متهم ردیف اول حجم بالای نقدینگی می‌دانند.
به باور آنان، بانک‌ها کسری منابع خود را طی این سال‌ها با استقراض از بانک مرکزی و خلق پول جبران کرده‌اند. گروهی دیگر نیز روابط فی‌مابین دولت و بانک مرکزی را دلیل عمده رشد پایه پولی و به تبع آن نقدینگی عنوان می‌کنند.
این گروه معتقدند که دولت برای جبران کسری بودجه خود در این سال‌ها، بارها به منابع بانک مرکزی دست‌درازی کرده و مسیرهای خلق پول را هموار و پدیده نامتعارف نقدینگی و تورم را نثار اقتصاد کرده است.

روزنامه ایران در گزارشی آورده که به‌تازگی مایکروسافت اعلام کرده است که تصمیم گرفته از ماه ژوئیه، (تیرماه) چندین روبات را جایگزین خبرنگارانش کند تا از این پس هوش مصنوعی اخبار را انتخاب کند.

سخنگوی مایکروسافت این غول دنیای فناوری دراین باره گفت: درمیان صنایع مختلفی که تاکنون تحت تأثیر اتوماسیون قرار گرفته‌اند خبرنگاری نیز استثنا نیست.
ما نیز مانند بسیاری از کمپانی‌ها به‌طور منظم مشاغل خود را ارزیابی می‌کنیم که این موضوع می‌تواند زمینه ساز سرمایه‌گذاری بیشتر در برخی بخش‌ها شود و البته بعضی بخش‌ها هم نیازی به سرمایه‌گذاری ندارند. مایکروسافت نیز همچون سایر کمپانی‌های فناوری به سازمان‌های خبری پول پرداخت می‌کند تا از محتوای آنها روی وب سایتش استفاده کند.
ما تعدادی خبرنگار را استخدام کرده بودیم که تصمیم بگیرند کدام اخبار و چگونه به نمایش درآیند اما حالا می‌خواهیم از روبات‌ها به جای این 50 نفر استفاده کنیم. مطمئناً این یک تجربه جالب هم برای ما و هم برای کاربران خواهد بود.

این روزها جهان به شدت در حال تغییر است؛ نزدیک شدن بیش از حد به خبرها گاهی وقت‌ها باعث می‌شود مانند قورباغه در آبی که به آرامی به جوشیدن می‌رسد بپزیم؛ نزدیک شدن به خبر باید جوری باشد که به ما یادآوری کند تغییرات جهان را درک کنیم.

حجم انبوه مطالبی که هر روز در رسانه‌ها تولید می‌شود گاهی اوقات مانند مانعی برای درک جهان عمل می‌کند. در این مرورهای هر روز صبح تلاش می‌کنیم شما را با انبوه خبرها بمب باران نکنیم و فرصتی بدهیم تا بتوانیم کمی از خبرها فاصله بگیریم و لابلای خبرها روندهای تغییر را پیدا کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.